• Anonym (ts)

Någon som fått nej från Socialstyrelsen för sen abort?

Som rubriken lyder, hur stor chans är det att man kan få ett 'nej' från dom? Är i v 19.

• Svar på tråden Någon som fått nej från Socialstyrelsen för sen abort?
  • Tygtiiger

TS - det är väldigt få som faktiskt gör abort så sent, runt 300 personer årligen (av de 30 000 aborter som görs). På socialstyrelsens hemsida kan man läsa att mellan 75 och 95% av ansökningarna beviljas. Tänk då på att det är KK som ansöker om att du ska få göra abort, och det sker säkert en viss sortering redan där i vad de bedömer som möjligt att ens ansöka om. Ungefär hälften av aborterna beviljas pga sociala skäl.

Om du redan har tre barn så vet du hur en förlossning känns, och ett 20 v gammalt foster får du föda fram i en vanlig förlossning. Det är tufft. Likaså måste du kunna förklara för dina tre barn vad som hänt med din graviditet och vara beredd på deras sorg över att inte få ett till syskon. 

Om du är i så djup kris tror jag inte att du ska fatta ett så stort beslut som en sen abort är. Det finns risk för att du mår förfärande dåligt efteråt. Har du kontakt med någon som kan hjälpa dig i beslutet? KK har kuratorer som har diskuterat abort med MÅNGA kvinnor. Ring och be om akut hjälp. 

Om du har självmordstankar måste du söka hjälp av psykiatrin, särskilt om du har tre barn. Du är helt enkelt skyldig att se till att du mår så bra som det bara är möjligt i den här situationen, för de är helt skyddslösa annars. Vem tar hand om barnen när du mår dåligt just nu?

Jag hoppas innerligt att du kan finna en lösning på situationen du är i, det låter alldeles förfärligt.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • barnluktarbajs
    Tygtiiger skrev 2013-05-24 22:09:03 följande:
    TS - det är väldigt få som faktiskt gör abort så sent, runt 300 personer årligen (av de 30 000 aborter som görs). På socialstyrelsens hemsida kan man läsa att mellan 75 och 95% av ansökningarna beviljas. Tänk då på att det är KK som ansöker om att du ska få göra abort, och det sker säkert en viss sortering redan där i vad de bedömer som möjligt att ens ansöka om. Ungefär hälften av aborterna beviljas pga sociala skäl.

Om du redan har tre barn så vet du hur en förlossning känns, och ett 20 v gammalt foster får du föda fram i en vanlig förlossning. Det är tufft. Likaså måste du kunna förklara för dina tre barn vad som hänt med din graviditet och vara beredd på deras sorg över att inte få ett till syskon. 

Om du är i så djup kris tror jag inte att du ska fatta ett så stort beslut som en sen abort är. Det finns risk för att du mår förfärande dåligt efteråt. Har du kontakt med någon som kan hjälpa dig i beslutet? KK har kuratorer som har diskuterat abort med MÅNGA kvinnor. Ring och be om akut hjälp. 

Om du har självmordstankar måste du söka hjälp av psykiatrin, särskilt om du har tre barn. Du är helt enkelt skyldig att se till att du mår så bra som det bara är möjligt i den här situationen, för de är helt skyddslösa annars. Vem tar hand om barnen när du mår dåligt just nu?

Jag hoppas innerligt att du kan finna en lösning på situationen du är i, det låter alldeles förfärligt.  
    Är du säker på att du inte missuppfattat texten? Att bara 300 av 30 000 aborter genomförs efter vecka 18 behöver ju inte vara för att många aborter inte godkänns, utan kanske bara för att det inte är så många som ansöker om abort så sent? Menar inget illa, har inte ens läst texten själv. Bara en uppriktig undran. Glad
  • Tygtiiger
    barnluktarbajs skrev 2013-05-24 22:26:08 följande:
    Är du säker på att du inte missuppfattat texten? Att bara 300 av 30 000 aborter genomförs efter vecka 18 behöver ju inte vara för att många aborter inte godkänns, utan kanske bara för att det inte är så många som ansöker om abort så sent? Menar inget illa, har inte ens läst texten själv. Bara en uppriktig undran. Glad
    Om man vill veta, inte tycka, om abortstatistik rekommenderar jag varmt socialstyrelsens webbplats. Här är den senaste sammanställningen av abortstatistiken:

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18877/2012-11-6.pdf

Och här har du det direkta citatet från s 13 i den rapporten:

"Antalet ansökningar till Rättsliga Rådet om abort har varierat mellan 350 och 500 under perioden 2007-2011 och 75 till 95 procent av ansökningarna har beviljats under samma period. Andelen sena aborter, efter 18:e graviditetsveckan, låg på samma nivå år 2011 som året innan (1,1%). De huvudsakliga anledningarna till ansökan om abort var sociala problem, 45%, samt fosterskador eller kromosomavvikelser, 53%"

Majoriteten av alla aborter utförs tidigt, innan v 12. Det är bra, tycker jag, mycket lättare för kvinnan rent fysiskt.

Av citatet ovan kan man alltså utläsa att det är väldigt få som ansöker om sena aborter och de allra flesta blir godkända.  
  • Tygtiiger
    barnluktarbajs skrev 2013-05-24 22:26:08 följande:
    Och det var inte min mening att låta snorkig...Skäms

Jag älskar socialstyrelsens lite torra statistik för där finns faktiskt hårda fakta som möjligen kan hjälpa tex ts att fundera vidare i den uppenbart tuffa situation hon befinner sig i. 
  • liv

Hur ska du klara av en sen abort när du mår så dåligt?

• Hemlig123

Hur tänkte du ts?? Du har haft chansen till fri abort i nästan 18v och nu när det är försent så bestämmer du dig??

• LinneaJosie

Men ja! Hurra för alla anonyma och andra som bemödar sig med att sparka på den som ligger! Vad för konstruktivt tänkte ni åstadkomma med det? Klotmongon. TS - Kontakta kvinnokliniken och begär att få prata med kurator eller psykolog. Du verkar ha det jobbigt och behöver hjälp att reda ut dina tankar och valmöjligheter.

• Anonym (ohyes)

Men va fan? Ni som spyr galla på TS, vad har ni för rätt till det? Ni ska ta och skita i hennes skäl till abort! 

TS: Jag jobbar på en av landets KK och det är rätt många som får tillstånd till sen abort av sociala/psykosociala skäl. Dock så blir några nekade. Socialstyrelsen sammanträder några gånger i veckan ang. sådana här ärenden så du hinner absolut få ett beslut innan v. 21+6 (som är den absolut översta gränsen). Jag hoppas det löser sig för dig och att hela situationen utvecklar sig till din fördel.

• Anonym (Jooo)
    Anonym (ohyes) skrev 2013-05-25 00:01:09 följande:
    Men va fan? Ni som spyr galla på TS, vad har ni för rätt till det? Ni ska ta och skita i hennes skäl till abort! 

TS: Jag jobbar på en av landets KK och det är rätt många som får tillstånd till sen abort av sociala/psykosociala skäl. Dock så blir några nekade. Socialstyrelsen sammanträder några gånger i veckan ang. sådana här ärenden så du hinner absolut få ett beslut innan v. 21+6 (som är den absolut översta gränsen). Jag hoppas det löser sig för dig och att hela situationen utvecklar sig till din fördel.

Ja det är ju det jag gör? Skiter i vilka skäl hon har. Det är helt sjukt att "abort av sociala skäl" ens finns så sent som till 21+6. Ett barn som faktiskt kan vara livsdugligt utanför miderna kropp. Barnets rätt till liv väger då större än några sociala skäl, hur svåra de än må vara, för moderna sida.
  • Anonym (ohyes)
    Anonym (Jooo) skrev 2013-05-25 00:06:44 följande:

Ja det är ju det jag gör? Skiter i vilka skäl hon har. Det är helt sjukt att "abort av sociala skäl" ens finns så sent som till 21+6. Ett barn som faktiskt kan vara livsdugligt utanför miderna kropp. Barnets rätt till liv väger då större än några sociala skäl, hur svåra de än må vara, för moderna sida.
    Det är inte alls sjukt. Kan hålla med om att gränsen bör sänkas en vecka men innan 21 fullbordade graviditetsveckor är inte barn livsdugliga i dagsläget. Man får ju liksom tänka på det liv barnet får också om det trots allt överlever om det föds så mycket för tidigt.

Blir så jävla trött på alla som ska moralisera till höger och vänster och lägga sig i andras liv.
Svar på tråden Någon som fått nej från Socialstyrelsen för sen abort?