Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Är alla barn lika sociala?

Hej! Funderar mycket kring mitt barn som jag inte upplever lika social som sitt äldre syskon var som liten. Är riktigt orolig. Barnet är nio månader, men har aldrig visat att det vill prata och dela uppmärksamhet så som jag upplevde att syskonet gjorde... Barnet visar när det vill upp i famnen genom att sträcka upp armarna. Blir det ledset ålar det oftast mot mig på golvet, drar i mina byxor och tittar upp på mig som hastigast. Är den i ngn annans famn och jag kommer vill den oftast över till mig igen. Visar det genom att luta sig och sträcka fram armarna. Men nu till min oro. När jag lägger mitt barn framför mig på tex sängen och försöker prata och busa så tittar det i princip aldrig på mig. Verkar inte speciellt road av att vi ska busa tillsammans... Hissar jag upp mot taket ler det, men tittar nästan alltid åt annat håll. Leenden är det barnet ger. Nästan aldrig skratt ned ljud. Lyssnar ibland på sitt namn då jag ropar, men ibland bara upptagen av det den för ögonblicket utforskar. Är barnet i ngn annans famn tittar den oftast då jag kallar på dennes uppmärksamhet. Syskonet får nog iaf de största leendena och det gör mig glad. Men är så fundersam och orolig. Finns det ngn med liknande erfarenheter av barn som när de var små inte var supersociala, men där det ändå visat sig ok när de blev äldre? Är givetvis orolig för detta mes autism. Behöver höra era erfarenheter. Tacksam orolig.

• Svar på tråden Är alla barn lika sociala?
  • Anonym (Fundersam)

Åh tack för svar. Anonym som svarat: skrattade din dotter inte heller högt vid den åldern?

Lyssnar gärna till fler erfarenheter :)

• Anonym (Fundersam)

Åh tack snälla Sara för ditt svar!!! Det ger mig hopp! Man är ju så orolig så man håller på gå sönder... När började din dotter ge mer ögonkontakt? Tänker också mycket på detta då man sitter och "leker" tillsammans på golvet. Hon har mig gärna där, men tittar i princip aldrig på mig. Sen händer det ibland att hon gör det men vissa dagar känns det som om vi knappt haft ögonkontakt alls.

Så tacksam för era svar!!!

• Anonym (Fundersam)

Tack igen för era svar.

Sommarlöv; ja barn kan verkligen vara olika - även syskon. Skönt läsa dina erfarenheter! Men min oro finns tyvärr. Hur stora kan skillnaden vara och det ändå är normalt? Man grubblar så...

Anonym Sara. Skulle du kunna berätta lite mer om din dotter? Min lilla är som sagt dålig på ögonkontakten men inte heller verkar hon intresserad av att dela upplevelser med mig... Kanske är det tidigt, men hon är ju ändå nio månader nu...

Jollret funderar jag också kring. Hon säger va va va va, ngn gång har hon sagt mamamama. Men oftast låter hon aaaaaaaaah medan hon leker. Blir så stressad över allt just nu så vore så tacksam att höra mer om era erfarenheter!

Jag har pratat med Bvc, men oron finns ändå...

• Anonym (Fundersam)

Hej.

Tack för era svar och erfarenheter. Ögonkontakten förbryllar mig så...

Ni som känner igen er; hur var det med ögonkontakt vid amning. Min dotter tittar mig oftast inte i ögonen då heller. Tittar hon på mig känns det mest sim om hon tittar på min mun. Vill gärna pilla med sina fingrar där med. Annars tittare hon mest på mina kläder och pillar med dem...

• Anonym (Fundersam)

Tack för svaret! Skönt höra. Man tänker att alla bebisar ska vilja titta sin mamma i ögonen, men så är det tydligen inte ;).

Detta med att dela upplevelser, leka med en sak och titta på föräldern för att "stämma av". Hur har det varit med era små? Min lilla på nio månader gör det inte mer än ngn gång ibland kanske, me knappt ens det...

Inser att jag har många frågor till er med är så orolig för min lilla... Så tacksam för era svar!

• Anonym (Fundersam)

Återigen tack för svar! Betyder mycket. Får jag fråga om hon kollade av dig mycket på sina upptäcktsfärder? Tycker min lilla inte visar mycket delad uppmärksamhet ännu...

• Anonym (Fundersam)

Hej! Tack för svar igen! Jo intresserad av leksaker är hon och nyfiken på det som är omkring henne iaf. Och förstår att det är svårt minnas tillbaka 1, 5 år men uppskattar verkligen att du försöker . Usch för att oroa sig. Det tar så mycket kraft och ork...

• Anonym (Fundersam)

Undrar igen om anonym Sara vill berätta lite mer om när det "lossnade" med ögonkontakt för din dotter och om du upplevde att hon ville busa och leka med dig när hon var nio mån. När började det släppa? OM du vill svara vore jag tacksam :). Kan verkligen inte släppa mins funderingar och det var så skönt läsa att du kände igen dig...

• Anonym (Fundersam)

Nytt försök

• Anonym (Fundersam)

Nytt försök

• Anonym (Fundersam)

Åh tack snälla Sara för att du tagit dig tid att skriva detta inlägg! Känner igen mig så! Det är så skönt att läsa att det finns de som varit riktigt oroliga och trott ngt var galet där det sen ändå visade sig vara precis som det ska. Tycker alltid man hör att det ofta stämmer om man känner ngt och det gör en ju ännu mer orolig!! Ni var ju dessutom, vad jag förstår, två som oroat er i "onödan" :).

Tyvärr är jag som du beskrev att du var och testar om hon förstår och tittar där jag pekar m.m. Man analyserar ju allt till sist och visst förtar det njutningen med den lilla fina bebisen. Så tack för att du är så ärlig och förstår!

Jag upplever dock inte att min lilla förstår då mycket ännu. Tittar efter pappa sen ett tag tillbaka då jag frågar, men det är nog det enda... Jollrar också lite sparsamt även om det kommit igång lite mer nu - men känns inte så riktat mot oss. Minns du hur du kände med din lilla runt det?

En annan sak jag undrar över är närheten. Sökte hon mycket närhet i er famn? Min lilla gör det ibland, men just nu är det mest krypa runt och undersöka. Lyssnar ibland till sitt namn men långt ifrån alltid. Men är inte mycket för att sitta nära och gosa in sig heller. Är hon ledsen blir hon lugnad i famnen, men vill att jag går runt.

Jag upplever också att hon inte är så intresserad av att man busar med henne på tex skötbordet. Hur var sådant med din flicka? Leenden och skratt? Min lilla ler en del men inte alltid, skrattar mycket sällan högt.

Ursäkta alla frågor och säg till om du ej vill svara, men tycker det är så skönt höra era tankat och erfarenheter kring detta!

Än en gång tack för svaret!!

• Anonym (Fundersam)

Skriver igen då jag funderar mycket över detta med delad uppmärksamhet. Hur mycket bör man förvänta sig av en snart tio månaders bebis? Hon pekar inte. Sträcker sig mot det hon vill, men det som oroar mig är att hon i dessa sammanhang inte tittar på mig... När hon leker är hon heller inte den som håller upp och visar sina leksaker för mig. Frågar jag efter lampan tittar hon upp mot taket, men inte mot mig för ngn slags bekräftelse... Usch för denna oro som åker som en stor berg och dalbana. Är så tacksam för era tankar och erfarenheter.

• Anonym (Fundersam)

Försöker igen...

• Anonym (Fundersam)

Skickar igen...

Ursäkta alla inlägg, men är så orolig...

Tänker varje dag på varför hon tex inte är road av att vi busar ned henne..

Erfarenheter någon ??? De tas tacksamt emot!

• Anonym (Fundersam)

Försöker igen...

• Anonym (Fundersam)

Puffar upp min tråd då frågorna och oron finns kvar...

• Anonym (Fundersam)

Ja det gör hon absolut. På längta håll tar hon också bättre ögonkontakt. Men på nära håll är det svårare. Inga "drunkna i mammas ögon" blickar precis.

Hon har börjat visa upp saker för mig och då tittar hon på mig.

Det som får mig att oroa mig är att hon inte är road av att man busar med henne tex hissar upp i taket. Ibland kan hon le, men oftast tittar hon dig bara o kring på allt annat då man hissar upp henne. Hon skrattar ofta då bröderna leker tittut med henne, så det gillar hon.

Min oro åker fram och tillbaka och det är jobbigt.

Hon har tex börjat att peka, men tittar inte tillbaka på mig när hon pekar ut ngt.

Mycket funderingar - igen...

• Anonym (Fundersam)

Tack för svar. Minns du hur din son var i övrigt med ögonkontakten? Min lilla upplever jag undviker ögonkontakt på nära håll överlag. Detta plus att hon är då svår att busa fram reaktioner hos oroar mig nu mycket. :(.

• Anonym (Fundersam)

Puffar upp min tråd igen. Behöver höra era erfarenheter. Nu är mitt barn äldre, drygt ett år. Lite lättare att få ögonkontakt nu på tex skötbord, men fortfarande inga långa intensiva blickar. Hon är heller fortfarande inte särskilt road av att busa tillsammans. Detta oroar mig mycket.

Finns det ngt som känner igen detta?

Mycket tacksam för svar då jag grubblar mycket.

Ska tillägga att jag pratat med Bvc och psykolog. Tycker bara det är så svårt att få dem att förstå hur jag menar.

Svar på tråden Är alla barn lika sociala?