Inlägg från: Jenkis |Visa alla inlägg
  • Jenkis

Vi som avbrutit 2013

MrsCecilia skrev 2013-08-21 15:40:05 följande:
    Jenkis: Åhh, jag tänkte köpa sånt i helgen. Men då behöver jag alltså inte det? Är det olika på olika sjukhus?

Jag köpte en body oxå men det är nog för stor. :(

Allt känns som overkligt och mardrömmen bara fortsätter, det är väldigt jobbigt men oxå skönt att läsa alla eras historier och berättelser. Tack för att ni dela med er.
    Det är säkert olika tyvärr. Men du tillhör ju ett sånt stort sjukhus så de om några borde väl ha sånt?!

Du köpte väl en filt? Ta den annars. Vem säger att de måste ha kläder på sig? En filt blir fint när ni tar bilder och kan ju såklart vara kvar runt er sötnos när de tar hand om honom sedan. Eller så struntar du i att bodyn är för stor och klär på honom den.

De är inte lätta att klä på eftersom huden är skör och fuktig. Men de är jättelena när huden torkat. Ibland önskar jag att jag orkat stanna längre på sjukhuset och känt/klämt lite mer. Men jag var jättetrött och svag efteråt, så jag orkade helt enkelt inte och ville bara HEM!  

• Jenkis
    Cecilia! mardrömmen kommer stanna! Du tror mig inte men den gör det. Bara man ger sig tid att sörja, älta och låta kroppen sörja den också.

Jag har ägnat sju veckor åt att bara vara i min situation och det finns även glädje! Mitt i sorgen finns det glädje. Som när mina kaniner får fnatt av att springa på gräsmattan t.ex. Jag vet att det låter futtigt i din situation just nu, men det blir bättre sen.

Det värsta är under tiden man väntar på svar och att bestämma sig (under förlossningen är man så inne i den så det är inte så hemskt). Tiden efter förlossningen är också jobbig. Sen börjar det sakta vända.

Jag önskar att jag kunde skriva något som ger dig lugn och ro. Frid helt enkelt.     
  • Jenkis
    metbäcksfru skrev 2013-09-02 19:39:28 följande:
    Ja jag läste lite snabbt i din blogg för en stund sedan att ni ev har samma avvikelse på er son som på vår son. Har sparat din blogglänk och kommer att följa dig/er på den fortsatta vägen. Det är så fruktansvärt orättvist, oavsett vad det är för diagnos, att vi som har svårt att få barn även ska drabbas av sånt här!

Vår pojke var också otroligt rörlig i min mage. Fanns liksom inget fel på motoriken och han sparkade in i det sista... Vi visste dock inte att det var en pojke förrän jag födde honom. Det glömdes liksom bort där på RUL när allt blev kaos och upp-o-ner-vänt.
    Att ta de där tabletterna som skulle ta död på vårt barn det var det värsta jag någonsin har gjort!!! Att föda honom var det vackraste jag har gjort! 

Hinner inte skriva mer just nu här, middagen väntar. Men, du får mer än gärna maila mig på [email protected] eller om du har facebook så finner du mig om du söker på Eva Höglund (bor i Östmark, Värmland o har samma profilbild som här) om du känner att du vill "prata" mer om allt som snurrar i ditt huvud nu. Jag vet precis hur det är!

Stor varm styrkekram ♥   
    Välkommen! Eller vad man skall skriva...

Jag kan bara hålla med. Det är så tragiskt och speciellt när man dessutom inte kan bli gravid på egen hand...

Vår flicka var så otroligt pigg i magen och hade ju inget fel man kunde se på utsidan. Det kändes ännu jobbigare att ta beslutet när hon kändes som en riktig kämpe!

Har forskat lite de senaste dagarna på just missbildningar och kromosomavvikelser via Socialstyrelsens hemsida och på ett sätt känns det bättre att veta att 97,1 % av alla gravida väntar fullt friska foster. Samtidigt känns det orättvist att vara en av de 2,9 procenten som inte gjorde det och dessutom pricka in en diagnos som endast 0,5 % av alla avvikande foster har. Det verkar tyvärr vara liknande för oss alla. Många ovanliga diagnoser i änglarum.

Vi får försöka stötta varann helt enkelt och ta dag för dag.      
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-09-05 16:34:36 följande:
    Nu har vi fått tid tills nästa vecka att avbryta graviditeten. Det har varit en riktigt skitdag idag och vi har träffat riktiga pajasar till personal. Jag trodde de kunde sånt här.

De bokade avbrytande på andra sidan stan, på ett sjukhus vi aldrig varit på, inte heller blev vi sjukskrivna utan vi måste sjukskriva oss själva och så får isf SÖS ta det beslutet tyckte dem.

Dessutom fick vi ingen kuratorkontakt, vi fick träffa henne en kort stund och skriva på papper.

Som jag har gråtit i dag. Usch vilken dag.
    Läste på bloggen och la in ett inlägg där.

Riktigt fördj...igt hur ni blivit bemötta! Först ett avgrundsbesked och sedan bemötandet...

Finns det någon vän eller anhörig som kan slåss för er? Be den personen att ringa SÖS och se till att ni blir sjukskrivna NU! Dessutom behöver ni minst och det är verkligen minimum, två veckors sjukskrivning efteråt!!! Man är inte pigg efter en sån här sak. Varken fysiskt eller psykiskt. Hur jobbigt det än är så är det bra att vara i nuet, vara i smärtan, vara i ångesten. Jag vet att det är skit, men om man flyr in i jobb o.s.v. kommer det surt efter. Jag kan bara rekommendera att låta det ta den tid det tar. Vissa har varit sjukskrivna 8-12 veckor efteråt, så känn ingen stress att komma tillbaka fort på något sätt.

Hoppas verkligen du kan skriva av dig och hitta någon professionell att prata med. Vi fick ett samtal innan avbrytandet och ett strax efter och det var bra (för oss)!

Var hemma nu, försök hämta kraft, ta hand om Isak och varandra. Vi åkte iväg på dagsutflykter för att ha något annat att tänka på ibland och hämta kraft. Vi pratade mycket och jag försökte vara så lugn och avslappnad det gick. Sjöng för magen och ville ge henne det bästa jag hade dygnen innan. Vi sjöng även direkt efter jag tagit tabletten och åkte sedan iväg för att äta på ett mysigt ställe.

Du klarar det!  
  • Jenkis
    Lillsudd skrev 2013-09-05 23:28:21 följande:
    Jag kommenterade också i bloggen. Jag har inte gjort ett avbrytande nyligen utan 2011 efter att barnet jag bar redan dött några dagar tidigare. Han dog på grund av en könskromosomavvikelse (med hjärtfel som biproblematik) i kombination med en CMV-infektion som jag smittat honom med.  Också mitt barn var resultatet av en äggdonation (eller embryodonation faktiskt).

När jag avbröt hade jag "tur" och kuratorn råkade just den morgonen jag las in för att avbryta (jag träffade inte kurator alls innan eftersom man inte behöver ta svängen över socialstyrelsen när fostret redan dött - dvs kvarhållet missfall) ha morgonmöte med sjukhuskyrkan och tog med sig deras personal upp till mig. Därefter försvann kuratorn ut i periferin för mig och sjukhuskyrkan tog över, både samtalen om det som hände och efteråt men framför allt att hjälpa mig att reda i vad jag skulle göra med barnet. Det var en oerhörd lättnad att ha någon att prata om både det praktiska och det känslomässiga med - och inte som i vanliga fall separera dem. Att säga farväl, att kistlägga och hela dödens byråkrati hör ju så tätt samman med föreställningar om döden och känslor inför vad som händer. Sjukhuskyrkan till skillnad från sjukvården var stabil, saklig, inkännade och gav framför allt en trygg känsla av att de visste vad de gjorde och hade gjort det förut. Ingen osäkerhet. De var förbannat mycket bättre på död än sjukvården någonsin varit.

Man kan få kontakt med sjukhuskyrkan antingen genom att ringa dem själva, eller att man ber avdelningen inför avbrytandet att be sjukhuskyrkan komma istället för kurator. De arbetar olika i olika städer (här i Göteborg fick jag praktisk vägledning och stöd i att göra ett enskilt omhändertagande utan begravningsbyrå etc) men de kan alltid vägleda i hur man kan göra och har mött långt fler drabbade av såna här händelser än sjukvårdspersonal har. Mer koncentrerat eller vad man ska säga - det är ju just vid döden de brukar ställa upp.
    Jättebra tips! Såg dina andra bra tips på bloggen.

Jag kan bara hålla med! Fått ett konkret och bra bemötande av kyrkan även om tanken aldrig slog mig eller någon annan om sjukhusprästen...  Även killen på begravningsbyrån var suverän!

Om det finns något positivt med den här händelsen är det just alla fina människor jag stött på! Trodde inte det fanns så många medmänskliga personer i vårt samhälle... Sen vet i katten om de finns inom vården, men det är en annan diskussion...  
  • Jenkis
    Ängeljamie skrev 2013-09-05 23:59:20 följande:
    Efterb3 månader av sorg och saknad har jag startat en blogg för att skriva av mig, det hjälpte mig och hjälper mig väldigt mycket att läsa andra för att inte känna sig lika ensam. Lillaangel.blogg.se kan du läsa om min historia och dem dagarna jag orkar ska jag skriva hur man tar sig vidare och förhoppnings vis inom någon tid ge hopp om att livsglädjen kommer tillbaka
    Hinner inte nu, men läser med intresse senare.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2013-09-06 13:35:21 följande:
    Hinner inte nu, men läser med intresse senare.
    Får inte länken att fungera. Får upp att adressen är ledig...
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-09-14 16:33:04 följande:
    Nu har jag nog upplevt det absolut värsta i hela mitt liv. Hela förlossningen spelas upp i mitt huvud om och om igen. Jag har aldrig haft så ont och aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Jag känner mig så sliten nu.

Vi blev sjukskrivna i två veckor. Två ynka veckor. Det är ju som ett skämt.  

Det verkar som vi måste ordna någon sorts transport till vår son till minneslunden, har googlat lite begravningsbyråer men hittar inte alls nån bra.

Ja herregud! Verkligen tråkigt att du skulle få en sån jobbig förlossning... Dessutom bli sjukskriven bara två veckor när de ser hur ni haft det...

Kunde inte sova i natt. Både din och min förlossning spelades upp i mitt huvud hela tiden. Kan väl bara betyda att sånt här sätter sina spår mentalt.

Vi har ju inte så många byråer att välja på så det var väl tur att vi hade en på orten som visade sig vara bra. Synd att du inte hittat någon som verkar ok.

Jo, tyvärr får man ju betala om man skall ha det på ett annat sätt än sjukhusen normalt gör. Men för oss var det viktigt, så det fick bli att öppna plånboken. Vi hann inte börja renovera köket

Jättefina fotavtryck som Lifestone kan göra, men jag blev också avskräckt av priset... Jag har dotterns namn på en fyrkantstav som är silverpläterad. Budget jag vet.

Exempel: http://www.janesmycken.se/64848993?i=47269046 
    http://www.janesmycken.se/64848993?i=63477216

• Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-09-15 17:50:12 följande:
    Usch :( vilken mardröm du har upplevt. Har ni fått komplikationer efter skrapningen/ förlossningen? Jag har ont i magen hela tiden, jag har ju endometrios men jag vet inte om jag kanske fått nån infektion nu oxå.

Eftersom de hade problem med att få ut moderkakan hade jag två bastanta kvinnor som hängde allt de hade på min mage. Sen hade jag problem med eftervärkar i flera veckor. Efter drygt två veckor stod jag inte ut och fick ett vul för att kolla om det var rester kvar. Men inte. Så smärtan berodde inte på infektion.
  • Jenkis
    dessa skrev 2013-09-15 17:27:54 följande:
    Hej från mig oxå.
    Det är drygt 4 veckor sedan vi var tvugna att avbrytta pga att våran son hade enkammars hjärta.Det räcker inte med att vi var tvugna att ta beslutet hela förlossningen gick åt skogen,fick livmoderbrist och uterspruktur,jag fick vänta i 2 dygn med sonens huvud utanför livmodern där den hade brustit även fast jag hade sagt till dom att det var nått på tok och att jag inte kände varken värkar eller sammandragningar efter dom första 6 timmarna.efter 2 dygn fick jag akut snitt och ett besked att jag inte får skaffa fler barn!!!!Jag har ett helvete i mitt huvud varje dag och speciellt på kvällen när jag ska gå o lägga mig,allt bara rullar runt och frågan om det hade kunnat bli på nått annat sätt!!!!!
    Min lilla ängel,gud vad jag saknar honom han var helt perfekt förutom han lilla hjärta...
    Har du barn sedan tidigare eftersom livmodern brast? Vilken mardröm! Förstår om du är helt knäckt...
Svar på tråden Vi som avbrutit 2013