Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Jag vill inte jobba

Jag ser inget konstigt med dina åsikter, utan tvärtom är det enbart sunt att vägra rätta in sig i ledet å göra saker mot sin vilja..
    Lev ditt liv så att du mår bra.., men räkna med att många kommer att tycka du är en idiot.., men bry dig inte, det är dom som är grundlurade, de som tror att livet ska bestå av det makthavarna bestämmer åt oss..

Jag deltar heller inte i galenskapen som Storebror bestämt åt oss undersåtar, för det finns så mycket annat som berikar mitt liv, långt mer än att arbeta för att andra ska bli rika, genom att parasitera på våra liv..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • giftfri
    Anonym (latmasken) skrev 2013-08-05 11:17:14 följande:
    Jag förstår vad du menar (och jag är 40!) men du ser på saken ur fel perspektiv. Som jag ser det är risken stor att inte bara 5 utan 7 dagar i veckan kommer att vara likadana RESTEN AV LIVET  om man inte arbetar. Dessutom kommer du att ha förbannat lite pengar som kan sätta guldkant på tristessen.

Men det är precis så som Storebror gör allt för att vi ska tro är det rätta.., å faktiskt lyckats riktigt bra med, det ska medges.
    Men ger det livet det innehåll vi verkligen önskar? Inte det minsta, för de allra flesta av oss. M
    en vi vågar inte leva som vi vill, vi skyller på precis allt som går att skylla på, för att slippa förändra nåt i våra liv, de flesta av oss lever hellre i tristess å mental fattigdom/ohälsa än gör nåt åt saken.., vi är helt enkelt så fullständigt indoktrinerade med samhällsskit från Storebror eller andra makthavare, så vi tycker det är vårt eget fel när vi inte mår bra när vi har villa, familj, barn å ett fungerand socialt nätverk..

Själv satte jag ner foten vid  45-års ålder å gav Storebror fingret.., å det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det långt tidigare, då jobba åt andra 5 dagar i veckan aldrig har passat mig..

Jag är en "avvikare" en makthavares värsta mardröm som, en som tycker det är viktigare att leva nu, å må bra på alla plan, långt viktigare än att tillfredställa samhällets krav..

Ja nu kommer säkert "vän av ordning" att säga: "tänk om alla skulle göra som du, då skulle vårt samhälle rasa samman"
    Helt rätt.., men skulle vi då få ett sämre Sverige/samhälle.., jag tvivlar på det, nåt som bevisligen allt fler gör, med tanke på att vi nu sätter rekord i antal utflyttade svenskar..  
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • giftfri
    Åsisen skrev 2013-08-05 12:00:47 följande:
    Att många skriver ordet lat. Att man är lat för att man inte vill jobba.alla tycker olika och jag förstår till 100%. Vem vill jobba för någon annan? Ha en chef som säger vad man ska göra? Du är inte ensam, många som känner så! Jag jobbar själv hemifrån, vilket passar mig bäst, ett seriöst och bra mlm företag och ångrar mig inte en sekund. Jag är min egen chef och kan bestämma själv hur jag vill ha de :) Så ni som skriver lata bl.a. Bl.a. Finns faktiskt annan man kan göra som tex jobba hemifrån, varför jobba för någon annan när den möjligheten finns?

Lat är den etikett, avundsjuka å fega sätter på oss som valt ett annat liv än det som är PK..
  • giftfri
    DarkForce skrev 2013-08-05 12:25:56 följande:
    Måste fråga...ni som lever detta drömliv (ja, jag vill kunna leva som niFlört), hur klarar ni försörjningen? På eget kapital, eller genom en partner med jobb?

Både och i mitt/vårt fall, men från i höst enbart på det kapital vi "snålat" ihop.., iaf till en början.
    Längre fram hoppas vi kunna bidra med nåt av våra kunskaper, om så bara för lönen av mat för dagen.., vi kommer aldrig att jobba nåt 9 till 5 jobb eller fast jobb, vi kommer att ta dan som den kommer, precis som de människor vi kommer att leva nära..
  • giftfri
    DarkForce skrev 2013-08-05 12:58:44 följande:
    HärligtGlad. Jag o min sambo toksparar just nu, till ett litet hus och kapital nog för att kunna gå ner i tid, så det var därför jag undrade.... vi har bestämt att bara jobba 50% var, högst...och leva på sparandet sedan...  

Jag irriterar mig däremot på folk som vill "slappa o leva livet", när dom i själva verket snyltar på någon annan......

Jag/vi har aldrig snylat på någon, aldrig ens lyft en enda krona i bidrag eller hjälp från stat, kommun eller föräldrar.., ja förutom barnbidrag då förstås..

Det går att leva billigt i Sverige med, iaf om man som ni har ett slutmål med "snålandet".
    Vi snålade faktiskt inte alls, utan vi lät bli att åka på dyrbara semestrar å lät bli att köpa en massa skräp som folk påstår sig måste ha, dessutom har vi alltid lagat maten själva, bara som lite lyx har vi ätit ute..

Vi började planera för vårt nya liv för flera år sen, å valet föll till slut på Gambia som ny hemvist, men det kunde lika gärna ha blivit nåt annat land.,  men det vi sökte fann vi i Gambia.., d.v.s ett härligt långsamt tempo, stress är definitivt inte uppfunnit i Gambia än

En helt otrolig gemenskap, massor med empati, å en possitiv syn på livet som man inte kan ungå att smittas av.., jag/vi mår helt enkelt såå bra av att leva som dessa människor gör.., vet inte hur många ggr mina vänner där nera sagt till mig: "du oroar dig för mycket, det ordnar sig".., å på nåt vis så gör det alltid det
  • giftfri
    Ann Cistrus skrev 2013-08-05 14:04:07 följande:
    Och med "snålat" menar du "arbetat"? 

Jag jobbade åt andra till mitten av de 40, men med snålat så menar jag mest att vi aldrig förköpt oss, utan alltid haft pengar till det vi behövt., hade vi snålat på riktigt hade vi lätt kunnat lägga undan nån miljon till, under alla de år jag jobbade å fram till nu.., å en miljon räcker fortfarande väldigt länge på många platser runt om i Världen.., så inte fan behöver någon jobba fram till 65-års dagen, det är bara Storebror å arbetsgivarna som vill suga ur varenda droppe liv dom kan ur oss undersåtar.., å det förstås till lägsta möjliga kostnad..

• giftfri
    Anonym (Myran 2) skrev 2013-08-05 16:28:40 följande:

En miljon räcker väl gör fasiken inte till sjukvård, pension etc från nu till när ni är gamla i Gambia?! Jag tvivlar på att de har gratis hemtjänst där.

Tja, det räcker för närvarande iaf 5 ggr längre än här.., minst.., vad gäller sjukvården så är den långt billigare än i Sverige., men som svenska medborgare kan vi förstås alltid åka till Sverige å nyttja den.., vi beskattas ju i Sverige, så försök inte komma med att vi skulle snylta på nåt.., Gambia har ett beskattningsavtal med Sverige sen länge.. 

Ett exempel: Vi besökte en "vårdcentral" i Gambia, det kostade 50 sek inkl undersökning å receptförskrivning.., kostnaden för medicin minns jag inte, men långt ifrån dyrt blev det.., dessutom gick det fort med svenska mått mätt.., inget långdraget köande där inte.

PS. Vad det/sjukvården kostar som gambisk medborgare vet jag inte, men såklart är den långt billigare än för oss icke gambier. DS  

• giftfri
    Madbe skrev 2013-08-05 17:57:27 följande:
    Vad vill du göra all denna tid då alla andra är ute och jobbar?  Att ha din inställning låter nästintill galet i mina öron.

"Alla andra är ute å jobbar" Va då alla andra?
    Det finns massor med folk som inte jobbar, både frivilligt å ofrivilligt, du vet bara inte om det

Å jag tycker hon låter väldgt sund.., däremot är det helt galet att vilja jobba hela sitt liv (hjärntvättad?), när det finns så myckat annat som är långt roligare å mer tillfredställande än att slösa bort sitt liv, för att andra ska kunna leva det goda livet. .. 
  • giftfri
    Anonym (pia) skrev 2013-08-05 18:24:50 följande:
    Jag har jobbat hela livet och stortrivs med det. Nästan varje dag lär jag mig något nytt och kommer till insikt i något nytt. Otänkbart att jag skulle vilja fördriva tiden med att göra ingenting.

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   
  • giftfri
    Anonym (pia) skrev 2013-08-05 20:59:01 följande:
    Jag är inte anställd utan driver en egen firma som jag utvecklar åt precis det hållet jag vill. finns inte något mera kreativt att vara sin egen chef och dessutom ekonomiskt oberende.

Jamen då är ditt svar inte relevant, du har valt en livsstil, inte blivit påtvingad den, vilket annars är fallet med den övervägande majoriteten av anställda/de som jobbar..

Men även eget företagande är för bundet för mig numera, jag vill nu när ungarna flugit ut ha så total frihet som möjligt att göra vad jag vill.

Jag/vi har själva ett jord/skogsbruks företag, men ingen av oss kan sägas göra några dagsverken, skogen sköter sig själv, eller så anlitar vi nån om det skulle behövas.., jordbruksmarken odlar andra upp å är alltså utarrenderad.
  • giftfri
    Madbe skrev 2013-08-05 20:50:30 följande:
    Giftfri, det blir ganska konstigt om du raderar text i citaten (!) om man ska ta bort text ur ett citat så måste man markera detta med [..]! Sorry för ot.

Vem pratar om att jobba livet ut.. Absolut - Lika barn leka bäst, mina kompisar sitter inte hemma och "latar sig" i alla fall. Hur som. Det är ju tur att alla vill och gör olika. Utan det så hade hela systemet kraschat. Finns de som tjänar bra med pengar på att andra är lata... Men sen om mer pengar ger mer livskvalitet kan vi en annan tråd.
    Det finns bara en äkta livskvalité å det är att få göra det man vill, när man vill.., vilket långt ifrån alla kan.
    Men det skulle kunna vara långt fler om inte folk satte upp så orimliga å idiotiska krav på sig själva.., krav som ofta är riktade att tillfredställa andra å inte sig själva.
    I Sverige är det ju som bekant inte tillåtet att sätta sig själv i främsta rummet, om det inte avser att racka ner på invandrare eller andra som påstås inte göra rätt för sig.., då går det bra att vara genomrutten fullblods egoist.. 
  • giftfri
    Jesper f skrev 2013-08-05 21:14:23 följande:

Nej, handpåläggning, helig mossa och lokalt vigvatten kostar nog inte många kronor, om det hade funnits i Sverige heller. Men vi tror inte på benknotor och orm-skallror som medicinsk evidens i västvärlden, så därför kostar det inte 50:-. Men det är nog ingen risk att någon behöver oroa sig för att ni skulle nyttja Svensk sjukvård när ni blir allvarligt sjuka, sannolikheten att någon ens upptäcker den och diagnostiserar den korrekt är enligt UN:s världshälso organissation inte särskilt hög - om man förlitar sig till Gambiansk hälsovård. Antar att du känner till deras medellivslängd. Men glädj dig du medans du kan. Snålheten brukar som bekant bedra vishet.

Äer du idiot på riktigt, eller spelar du bara?
  • giftfri
    Jesper f skrev 2013-08-05 21:20:02 följande:

Men jag tror ärligen inte att du ens förstått hur arbetsmarknaden fungerar. Grundtanken är inte att du kommer in på tjänst A, och där sitter du och gör arbetsuppgift B tills att du kroknar och går i pension med guldklockan....

Arbetsmarknaden fungerar inte så idag. Arbetsgiaren har helt andra KRAV på sig idag, rent lagreglerat, att se till att arbetsuppgifter är mottiverande, att arbetstagaren utvecklas, och ekonomiska möjligheter finns att utbilda sig på arbetsgivarens bekostnad under tiden, TROTS att du får lön under tiden. Motsvarande värde på utbildning som genomsnittlig arbetstagare får under en yrkeskarriär, ligger i dagens världe på närmare 900.000 enligt sammanställning från Unionen. Förutsatt att du nu är yrkesaktiv under hela tiden fram till din pension. Det är ganska mycket utbildning. Frågan är, på bushen där du är - vad ersätter du den utbildningen med? Jaga höns barfota med en oliv-kvist? Och det är bara EN aspekt.

Du ser, du tjatar om arbetsgivare, arbetsgivare, arbetsgivare om å om igen, jag/vi m.fl är inte intresserad av att leva efter vad andra tycker eller vill att jag/vi ska göra.

Vi har idag skapat ett samhälle där allt fler mår dåligt, där klyftorna ökar (fördelningen av vinsterna i ett föetag, till nackdel för löntagarna har konstant minskat de senaste 30 åren)  
    Vi har inte nån lust att delta i den här idiotin som enbarty går ut på att jobba tills vi stupar, utan har hittat ett bättre sätt att leva, ett där pengar är sekundärt å där livskavlité är det primära.

Å du, när du saknar all kunskap om hur andra människor/kulturer lever, låt då bli att skylta med din dumhet, det förtar helt den lilla trovärdighet du möjligen har..
  • giftfri
    TurkosTass skrev 2013-08-05 21:22:39 följande:
    Jag tror inte att bristen på lust och vilja att jobba beror på lathet. Det beror på vilket jobb man har. De 4 senaste jobben jag har haft har totalt dödat min livsglädje. Det har känts som att jag inte har gjort annat än att jobba. All min tid och ork har gått till jobben, den låga lönen jag fått för all tid jag förlorat känts som en spark i ansiktet. 

Jag hoppas att jag en gång i framtiden kommer kunna säga att jag älskar mitt jobb och längtar att gå dit.
    Tills dess kommer jag hävda att jag skulle må bättre av att få vara hemma och investera tid i mig själv. 
    Tyvärr kommer det att bli allt fler som känner som du gör.., för det du beskriver är många arbetsgivares våta dröm.., en anställd som lydigt slavar till en skitlön helt utan ambitioner..
    Inte tror du /hoppas du? Säg det till Alliansen som vill höja pensionsåldern för att kunna suga ur lite mer av oss..
    Iofs ett måste när gränserna stängs å invandrarna har kastats ut, kvar i Sverige kommer ju bara att finnas gamlingar då.. 
  • giftfri
    Jesper f skrev 2013-08-05 21:25:54 följande:
    Om det är den ENDA livskvalitén du upptäckt under hela ditt liv, förstår jag ditt snurriga resonemang. Livet innehåller MÅNGA livskvalitéer. En av dom, är att få uppleva en nöjdhet över det man själv åstakommit genom - hör och häpna - ARBETE. Sen hur den formen ser ut, kan vara oerhört olika. Men att människan känner en förnöjsamhet över att arbeta - det kan inte ens ifrågasättas. Det finns inte en enda studie där man i majoritet kunnat konstatera att människor skulle må bättre av att INTE arbeta. Tvärtom, finns det gott om dom där man vet att människor som inte har sysselsättning till sist BLIR sjuka. Därför det är allvarligt med långdragen arbetslöshet på individnivå.

Du blandar ihop saker, det är stor skillnad på att kunna välja å att bli påtvingad..
    Å som det ser ut idag så blir den övervägande majoriteten människor påtvingad en livsstil, vilket gör att vi idag ser allt fler som mår psykiskt dåligt.

Jag ser heller inte att vårt svenska samhälle skulle vara på väg till det bättre, utan tvärtom till det sämre..
    De flesta makthavare å arbetsgivare verkar vara helt eniga om, att vi måste jobba mer å längre för mindre lön.

Så att allt fler i Väst söker sig till andra delar av Världen, där dom hittat en livsstil som bättre stämmer med sin egen övertygelse, är bara naturligt å fullt begripligt..
    Vi som kan flyttar såklart till platser som gör att vi får ett bättre liv, med mer innehåll å mer livskvalité..
    Vi är helt klart priviligerade, det är jag medveten om, men det är inget jag tänker be om ursäkt för.., jag/vi har utan att snylta eller trampat på någon, åstadkommit den här möjligheten helt på egen hand.
  • giftfri
    Anonym (n) skrev 2013-08-05 21:43:57 följande:
    Arbete för mig kan t.ex. vara att jobba i trädgården, renovera huset, mina hobby. Genom dem får jag så mycket mer tillfredsställelse än ett vanligt jobb. Jag mådde skit när jag jobbade, gav mig inget.

Å så är det för många, troligen för majoriteten av de som måste gå till ett jobb idag..
    Jag ser ju själv hur yrkestoltheten som fanns hos många arbetare när jag var ung, den är helt borta.., idag är det oftast enbart pengarna som styr.. 
  • giftfri
    Anonym (pia) skrev 2013-08-06 11:29:05 följande:
    Och vad tycker du TS har för alternativ, det är ju det tråden handlar om

Alla allternativ.., eller hon ska försöka hitta ett sätt att leva som gör att hon mår bra..

Jag tror det svåra för de flesta av oss, är att erkänna att vi inte trivs med tillvaron, vi är fostrade av både föräldrar, vänner å makthavare att alltid "göra vårt bästa" vilket oftast betyder att vi ska göra som alla andra, det politiskt å för vårt samhälle rätta, då oftast med avseende på hur makthavare vill att vi ska agera..

Å tänker vi lite på vad det betyder, så är det inte så konstigt att så många (allt fler) mår psykiskt dåligt.., Kraven blir allt högre å fler, därmed så blir det allt fler som inte kan leva upp till kraven..

Ur det uppstår det två grupper, vi som kan, vi drar till annat ställe, de som saknar möjlighet blir kvar å mår dåligt, utan nån vidare ljus framtid..

Med tanke på det, så hoppas jag TS å alla andra som känner som henne vågar lita på sig själva å inte ge efter för trycket från vänner å samhälle.
    Men exakt vad hon ska göra kan bara hon själv svara på.., det kan ju vara allt från att göra ingenting å trivas med det, till att.., ja va fan som helst..

Frågar du mig så hade jag aldrig kunnat ana hur mitt liv skulle te sig nu å vilka åsikter jag har idag, bara för 10-15 år sen..
    Så jag tvingas väl tacka Alliansen å deras människofientliga politik, till att jag/vi har hittat vår plats på Jorden, där många lever på det sätt vi tycker passar oss.., just nu bör jag väl tillägga..  
  • giftfri
    Anonym (latmasken) skrev 2013-08-06 12:37:46 följande:
    Fast ts har ju precis gått ut gymnasiet, inte konstigt att hon inte vill jobba då när hon precis har sluppit ur år av fångenskap och inte lärt sig hur tillfredsställande det faktiskt kan vara att göra rätt för sig utan är antagligen ganska van vid att bli uppassad. Jag har svårt att tro att hon redan mår dåligt för att hon inte kan leva upp till några särskilt höga krav på sig, i så fall handlar det nog mer om att hon är illa förberedd för vuxenlivet.

Hur du än vrider och vänder på saken är vi alla beroende av kulturen och det är väldigt få som lever bara av vad jorden ger utan att anstränga sig, och vi måste alla kunna ta ansvar för våra egna liv och vår egen försörjning. Antingen lever du på kapital du jobbat ihop, eller ärvt, eller också lever du av någon annans arbete (och har du verkligen tjänat ihop ordentligt med kapital är sannolikheten ganska stor att du i själva verket parasiterar på andras arbete, även om du inte alltid tänker på det).

Men jag håller med dig om att alliansen har en människofientlig politik. Oavsett regering kommer vi dock alltid att behöva folk som arbetar och som kan ta ansvar för sig själva. Det är inte per definition människofientligt.

Visst behöver vi folk som arbetar, men vi behöver absolut inte det samhälle vi har idag, alltså ett samhälle som enbart drivs av möjligheterna för några få att bli löjligt rika.
    Å eftersom Sverige passerat sin topp, så tvingas vi vare sig vi vill eller inte, att förändra hela samhället, hur vet jag inte, inte mer än att vi antagligen får finna oss i att inte kunna leva i samma överflöd som nu, det kommer vi inte att ha ekonomi till.., eller rättare sagt ni kommer inte att kunna det.., själv är jag då död å har försvunnit ut genom skorstenen på nåt krematorium   

Räddningen skulle kunna vara att Sverige föryngrar sin befolkning, men eftersom allt fler skriker om att vi ska göra tvärtom å kasta ut alla invadrare, de som snart är dom enda som skaffar barn är det lika osannolikt som att vi ska börja odla upp Sverige igen, å göra oss självförsörjande vad gäller vår mat..

Svar på tråden Jag vill inte jobba