Inlägg från: Jesper f |Visa alla inlägg
  • Jesper f

Jag vill inte jobba

giftfri skrev 2013-08-05 17:22:03 följande:

Tja, det räcker för närvarande iaf 5 ggr längre än här.., minst.., vad gäller sjukvården så är den långt billigare än i Sverige., men som svenska medborgare kan vi förstås alltid åka till Sverige å nyttja den.., vi beskattas ju i Sverige, så försök inte komma med att vi skulle snylta på nåt.., Gambia har ett beskattningsavtal med Sverige sen länge.. 

Ett exempel: Vi besökte en "vårdcentral" i Gambia, det kostade 50 sek inkl undersökning å receptförskrivning.., kostnaden för medicin minns jag inte, men långt ifrån dyrt blev det.., dessutom gick det fort med svenska mått mätt.., inget långdraget köande där inte.

PS. Vad det/sjukvården kostar som gambisk medborgare vet jag inte, men såklart är den långt billigare än för oss icke gambier. DS  

Nej, handpåläggning, helig mossa och lokalt vigvatten kostar nog inte många kronor, om det hade funnits i Sverige heller. Men vi tror inte på benknotor och orm-skallror som medicinsk evidens i västvärlden, så därför kostar det inte 50:-. Men det är nog ingen risk att någon behöver oroa sig för att ni skulle nyttja Svensk sjukvård när ni blir allvarligt sjuka, sannolikheten att någon ens upptäcker den och diagnostiserar den korrekt är enligt UN:s världshälso organissation inte särskilt hög - om man förlitar sig till Gambiansk hälsovård. Antar att du känner till deras medellivslängd. Men glädj dig du medans du kan. Snålheten brukar som bekant bedra vishet.
  • Jesper f
    giftfri skrev 2013-08-05 20:33:53 följande:

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   

Men jag tror ärligen inte att du ens förstått hur arbetsmarknaden fungerar. Grundtanken är inte att du kommer in på tjänst A, och där sitter du och gör arbetsuppgift B tills att du kroknar och går i pension med guldklockan....

Arbetsmarknaden fungerar inte så idag. Arbetsgiaren har helt andra KRAV på sig idag, rent lagreglerat, att se till att arbetsuppgifter är mottiverande, att arbetstagaren utvecklas, och ekonomiska möjligheter finns att utbilda sig på arbetsgivarens bekostnad under tiden, TROTS att du får lön under tiden. Motsvarande värde på utbildning som genomsnittlig arbetstagare får under en yrkeskarriär, ligger i dagens världe på närmare 900.000 enligt sammanställning från Unionen. Förutsatt att du nu är yrkesaktiv under hela tiden fram till din pension. Det är ganska mycket utbildning. Frågan är, på bushen där du är - vad ersätter du den utbildningen med? Jaga höns barfota med en oliv-kvist? Och det är bara EN aspekt.
  • Jesper f
    giftfri skrev 2013-08-05 21:16:39 följande:
    Det finns bara en äkta livskvalité å det är att få göra det man vill, när man vill.., vilket långt ifrån alla kan.
    Men det skulle kunna vara långt fler om inte folk satte upp så orimliga å idiotiska krav på sig själva.., krav som ofta är riktade att tillfredställa andra å inte sig själva.
    I Sverige är det ju som bekant inte tillåtet att sätta sig själv i främsta rummet, om det inte avser att racka ner på invandrare eller andra som påstås inte göra rätt för sig.., då går det bra att vara genomrutten fullblods egoist.. 
    Om det är den ENDA livskvalitén du upptäckt under hela ditt liv, förstår jag ditt snurriga resonemang. Livet innehåller MÅNGA livskvalitéer. En av dom, är att få uppleva en nöjdhet över det man själv åstakommit genom - hör och häpna - ARBETE. Sen hur den formen ser ut, kan vara oerhört olika. Men att människan känner en förnöjsamhet över att arbeta - det kan inte ens ifrågasättas. Det finns inte en enda studie där man i majoritet kunnat konstatera att människor skulle må bättre av att INTE arbeta. Tvärtom, finns det gott om dom där man vet att människor som inte har sysselsättning till sist BLIR sjuka. Därför det är allvarligt med långdragen arbetslöshet på individnivå.
Svar på tråden Jag vill inte jobba