Inlägg från: Anonym (latmasken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (latmasken)

Jag vill inte jobba

Anonym (mmm) skrev 2013-08-04 19:21:29 följande:
    Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

Jag förstår vad du menar (och jag är 40!) men du ser på saken ur fel perspektiv. Som jag ser det är risken stor att inte bara 5 utan 7 dagar i veckan kommer att vara likadana RESTEN AV LIVET  om man inte arbetar. Dessutom kommer du att ha förbannat lite pengar som kan sätta guldkant på tristessen.

Om du bara tar dig i kragen och börjar söka jobb, kommer resten av livet att vara fyllt av flera olika arbeten och arbetsuppgifter, du kommer att träffa trevliga arbetskamrater och så småningom - när du har hittat ditt intresse - studiekamrater, en del kommer att vara dina för resten av livet, andra umgås du med ett tag och hittar sedan nya. Du kommer inte att bli uttråkad!

Sedan kan du jobba 5 timmar eller mindre på nästan vilket arbete som helst om det är det du vill, du kan bara inte jobba heltid med så korta dagar, dvs du kommer att tjäna lite mindre pengar. Men är du inte materialistiskt lagd spelar det ju mindre roll.

Lycka till!
  • Anonym (latmasken)
    giftfri skrev 2013-08-05 20:33:53 följande:

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   
    Det är klart att du har rätt i att det finns miljoner andra saker att göra. Den krassa verkligheten för de allra flesta är ju ändå att de måste försörja sig, såvida man inte som du väljer att spara sina pengar och bosätta sig någonstans där livet kostar mindre att leva. Bara för nyfikenhetens skull - vad gör du av all din lediga tid?

Jag vet inte vad du jobbade med innan du hoppade av, men jag hoppas att du är medveten om att det även för en anställd finns kreativa arbeten som erbjuder variation. Inte ens på mina mindre kvalificerade eller kreativa anställningar har jag upplevt livet som särskilt inrutat. Tyck inte synd om mig, bara för att jag måste försörja mig - jag trivs faktiskt med det.
  • Anonym (latmasken)
    giftfri skrev 2013-08-06 12:14:09 följande:
    Jag tror det svåra för de flesta av oss, är att erkänna att vi inte trivs med tillvaron, vi är fostrade av både föräldrar, vänner å makthavare att alltid "göra vårt bästa" vilket oftast betyder att vi ska göra som alla andra, det politiskt å för vårt samhälle rätta, då oftast med avseende på hur makthavare vill att vi ska agera..

Å tänker vi lite på vad det betyder, så är det inte så konstigt att så många (allt fler) mår psykiskt dåligt.., Kraven blir allt högre å fler, därmed så blir det allt fler som inte kan leva upp till kraven..

Ur det uppstår det två grupper, vi som kan, vi drar till annat ställe, de som saknar möjlighet blir kvar å mår dåligt, utan nån vidare ljus framtid..
    Fast ts har ju precis gått ut gymnasiet, inte konstigt att hon inte vill jobba då när hon precis har sluppit ur år av fångenskap och inte lärt sig hur tillfredsställande det faktiskt kan vara att göra rätt för sig utan är antagligen ganska van vid att bli uppassad. Jag har svårt att tro att hon redan mår dåligt för att hon inte kan leva upp till några särskilt höga krav på sig, i så fall handlar det nog mer om att hon är illa förberedd för vuxenlivet.

Hur du än vrider och vänder på saken är vi alla beroende av kulturen och det är väldigt få som lever bara av vad jorden ger utan att anstränga sig, och vi måste alla kunna ta ansvar för våra egna liv och vår egen försörjning. Antingen lever du på kapital du jobbat ihop, eller ärvt, eller också lever du av någon annans arbete (och har du verkligen tjänat ihop ordentligt med kapital är sannolikheten ganska stor att du i själva verket parasiterar på andras arbete, även om du inte alltid tänker på det).

Men jag håller med dig om att alliansen har en människofientlig politik. Oavsett regering kommer vi dock alltid att behöva folk som arbetar och som kan ta ansvar för sig själva. Det är inte per definition människofientligt.
Svar på tråden Jag vill inte jobba