Inlägg från: 3kidz4ever |Visa alla inlägg
  • 3kidz4ever

Bebis huvud växer fort - stort

Min kille född dec 2012. Vi har genomgått både UL o röntgen utan anmärkning. Vi inväntar uppföljning på sjukhuset men jag ser att hans huvud inte växer lika fort längre. Få se nu på onsdag vid 8 månaders kontroll vilet mått han har nu. Jag har varit mycket orolig om nåt är fel! Han har varit stor sedan födseln och även varit påverkad av RS-virus men utvecklas sakta men säkert framåt. Jag har litat på läkarnas bedömningar annars skulle oron bli stora energitjuvar.

• 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-12 11:37:15 följande:
    3kidz4ever: hur gick det igår? Vad sa de? Hoppas allt såg bra ut

Jo tack ! Huvudet har börjat plana ut på kurvan nu med 50,5 cm huvudomfång vid 8,5 mån ålder. Har fått i läxa att kontakta läkaren som har haft hand om utredningen för nästa steg. Sonen har istället fått bakläxa nu på hörsel på högeröra men jag tror mest att han var trött. Han har ljud runt sig hela tiden, så att vrida på huvudet för en liten klocka är inte så intressant. Han nyss har kunnat lyfta sitt stora huvud huvudet (6 mån) så han inte så snabb än :)
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-16 17:57:25 följande:
    3kidz4ever: men vad säger läkarna? Att allt är ok alltså?
    Jag inväntar svar från läkaren om vi ska avvakta eller utredas vidare
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-18 11:41:47 följande:
    3kidz4ever: hur går det för er? Undrar så vad det är läkarna ev ska utreda vidare....

Min son har nu blivit avskriven från huvudutredning då han planat/inte ökat mer än utvecklingskurva/linje. Är din bebis aktiv och utvecklas i sin takt??,så är det ingen fara. Skulle din bebis vara typ inåtvänd så hade läkarna reagerat för länge sedan! Du ska inte mäta huvudomfång själv för alla mäter omfång olika. Min son är lite efter i utvecklingen. Han nyss har lärt sig hålla uppe huvudet lite längre men får fortfarande lägga ner det o vila. Han tränar ryggen för att kunna sitta. Han blir 9 mån nästa vecka men han ler, skrattar o klappar händerna så det får ta sin tid ! Han är superstolt i matstolen och att kunna rulla ur babygymmet för han märker skillnaden själv. Hans huvudutveckling har sett ut så här " / " spikrakt över alla kurvor. De finns barn som har fel men läkarna har upptäckt felet/läget. Om du är orolig så be att få en bedömning av en annan läkare på BVC. Du ska inte gå runt o vara orolig! Jag försöker inte jämföra min son med ens mina större barn för de har inte haft ett stort/tungt huvud. Ge inte upp utan be om hjälp! De är förjävligt men jag hoppas att Ni får det bättre !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-22 10:59:42 följande:
    3kidz4ever: Tack! Vad lugnad jag blev av ditt inlägg och vad skönt för er att allt är bra! Jag ska få prata med en läkare på tisdag och ställa alla frågor som snurrar i mitt huvud. Sen tror jag att jag kan släppa detta och tack vare att ni delat med er av era erfarenheter- tack så mkt :) Blev tårögd när du berättar hur stolt din son är av att sitta i babystolen, 3kidz4forever :) Härligt!

Hur gick det hos läkaren ? Har det lugnat sig i ditt huvud :) Tänker på Er !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-26 17:10:35 följande:
    Läkaren jag pratade med på telefon tyckte vi skulle åka upp på måndag så de skulle få kolla på honom igen. Jag frågade läkaren om det fanns ngt annat det kunde vara, men det enda som han visste fanns var vattenskalle o båtskalle, vilket de uteslutit. Så egentligen förstår jag inte varför de vill titta på honom igen då???

Det är väl en ny läkare ? Bättre att de vill kolla än inte alls. Det verkar inte som du fått något avslut på utredningen,, så det är nog bara en rutinkontroll. Nu är jag frånkopplad ca till på måndag då vi byter bostad i helgen. Försök hitta på någon utflykt i helgen så tankarna inte får komma hemifrån Flört och få lite ny energi. Ta det lugnt !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-09-30 10:15:03 följande:
    Var hos läkaren idag o de har nu skickat remiss för nytt UL. Denna läkare sa att ser de inget då så kan det inte vara ngt fel, så då bör jag kunna släppa detta. Hon sa också att hon inte trodde det var ngt fel på min son.
    Då är det säkert ingenting men läkarna har ju ansvar att inte missa något. Hur gammal är din bebis nu ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-01 12:06:48 följande:
    Han är drygt sex månader nu.
    Orkar din bebis flyfta huvudet en liten stund ? Min bebis började träna på att lyfta huvudet vid 6 mån och nu vid 9 mån vill han rulla iväg över golven. Så det tar sin tid men det går framåt Nalle
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-10 12:22:45 följande:
    Har nu fått tid på måndag för nytt UL.

Nalle
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-23 15:06:31 följande:
    3kidz4ever: hur går det för er nu? Vad har ni för mått och hur gammal är din son nu? Du skulle inte vilja skriva ner era mått ni haft under dessa månader? Det känns som om våra pojkar ligger ganska lika och det skulle vara skönt att se att det planar ut någon gång, vilket jag hoppas att det gör snart. Var så glad att detta jobbiga var över och får sen ett bakslag med 1,5cm på knappt tre veckor :(

Vi har flyttat o grejat så jag har tappat lite av huvudfokuset:) Han blir 10 mån nästa vecka så jag då får nytt mått. Min sons omfång F 41,5 , 1 mån, 42,5, 2 mån 43,8, 3 mån 45,8 , 4 mån 47,5, 5 mån 49, 6 mån 49,8 , 8 mån 50,5. Han följer nu sin egna kurva då han låg högt från början :) Han tränar på att sitta själv men vikten/längden ger extra oblanas. Vi håller tummarna för Er !
Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort