• mammave

Bebis huvud växer fort - stort

Hej! Mellan 2 o 3 månaders ålder växte min sons huvud väldigt snabbt, från strax över medel till nästan högsta kurvan o nu är han på översta kurvan. Han har ett mått på 47cm och är 5,5 månader. Läkare har kollat med UL o röntgen, o har uteslutit vattenskalle o båtskalle. Dock är jag fortfarande orolig o fasar inför varje mätning. Kan det vara ngt annat fel? Finns det ngn mer som har varit med om liknande? Är rädd att det ska ta ett växtskutt igen o hamna över kurvan. O livrädd för att ngt är fel, trots dessa två undersökningar o att det inte växer lika snabbt längre, det var främst mellan 2-3 mån som det växte väldigt fort. Men jag tycker det går lite sakta uppåt på kurvan fortfarande o gör det det kmr han vara över översta kurvan vid nästa mätning.

• Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort
  • Hjärtefröjd

Min son är 5,5 månader och har ett huvud på 46 cm, men ingen på BVC har direkt reagerat. Bör vi alltså göra UL och röntgen?

• mammave

På min son gjorde de det pga att det växte så fort på en månad. Har din sons huvud växt fort ngn period el har det alltid varit stort?

• mammave

Finns det fler med barn vars huvud växt fort och som det ej varit något fel med? Skulle vilja ventilera med någon som varit/är i samma situation. Många kanske bara släpper det, vilket jag också borde göra nu, men kan inte :(

• 3kidz4ever

Min kille född dec 2012. Vi har genomgått både UL o röntgen utan anmärkning. Vi inväntar uppföljning på sjukhuset men jag ser att hans huvud inte växer lika fort längre. Få se nu på onsdag vid 8 månaders kontroll vilet mått han har nu. Jag har varit mycket orolig om nåt är fel! Han har varit stor sedan födseln och även varit påverkad av RS-virus men utvecklas sakta men säkert framåt. Jag har litat på läkarnas bedömningar annars skulle oron bli stora energitjuvar.

• mammave

3kidz4ever: växte det fort en period då alltså? När och hur mkt? Hoppas allt ser bra ut på åttamånaderskollen. Uppdatera gärna och vad de säger. Skulle vara så skönt att höra fler i vår situation o hur läkarna bedömer o så. Tack för att du delar med dig!

• daimstrut

Vår son har vattenskalle och det upptäcktes med ultraljud efter snabb huvudtillväxt. Om de har kollat med ultraljud så är det säkert ingen fara, bara en växtspurt. Till er andra med barn med stort huvud, om det har kryssat två linjer på schemat så bör det kollas upp med ultraljud. Har barnet alltid haft stort huvud och det inte skenar iväg i tillväxt så är det mest troligt ok.

• viktoria87

Min son har också ett stort huvud. Fast nu i tvåårsåldern börjar det jämna ut sig med resten av kroppen
     =) han hade 47 cm i hattmått när han var halvåret =)

• mammave

Det finns inga andra fel än vattenskalle och båtskalle som har som "symptom" att det växer fort en period och blir stort? Hans huvud växer fortfarande lite mer än önskvärt med tanke på kurvan som han "skuttade" upp till. Men den största förändringen var mellan två o tre månader.

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort