Inlägg från: daimstrut |Visa alla inlägg
  • daimstrut

Bebis huvud växer fort - stort

Vår son har vattenskalle och det upptäcktes med ultraljud efter snabb huvudtillväxt. Om de har kollat med ultraljud så är det säkert ingen fara, bara en växtspurt. Till er andra med barn med stort huvud, om det har kryssat två linjer på schemat så bör det kollas upp med ultraljud. Har barnet alltid haft stort huvud och det inte skenar iväg i tillväxt så är det mest troligt ok.

• daimstrut

Inte vad jag vet om, om det inte fortsätter accelerera och bara var från en månad till en annan så är det säkert ingen fara.

• daimstrut

Oj jag skulle också vara orolig. Kan du inte be läkarna ta en ny kontroll? Det är ju de som borde kunna veta vad detta beror på. Kram från en som vet hur det känns, har en son med hydrocephalus (vattenskalle)

• daimstrut

Vill bara säga att det är enkelt att mäta hemma, behöver inte springa på mätningar för att vänta på resultat. Dessutom är det bättre om samma person gör det hela tiden, som vet hur hårt den brukar dra åt måttbandet osv. Om ni nu inte är på några andra slags avancerade mätningar än med måttband.

• daimstrut

Jag har en son med vattenskalle så ja, jag vet hur det känns. Nu är han opererad och vi mäter hans huvud hemma fortfarande. Vår erfarenhet var att sköterskan och andra inom vården fick ganska olika mått beroende på person så nu mäter alltid pappan. Han har lärt sig hur han ska hålla måttbandet efter ett par års träning. Det viktiga är ju trenden och inte det exakta måttet.

Jag hoppas det går bra för er, vissa barn har väldigt stora huvuden som små utan att det är nåt fel. Mitt kusinbarn hade större huvud än vår som med vattenskalle.

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort