Inlägg från: blubbblubb |Visa alla inlägg
  • blubbblubb

Bebis huvud växer fort - stort

Om de nu har honom under uppsikt och gjort både UL och röntgen låter det som att han är välbevakat iallafall. 

Min dotter hade en liten illväxt på huvudet. Hon föddes med ganska normalt huvud och sjönk under de första månaderna ner till att hon låg understa den understa kurvan. Dock, var ingen på BVC orolig i vårt fall. Huvudet hade inte växt ihop som kan vara problemet utan vi fick helt enkelt begripa att några barn ligger understa kurvan på samma sätt som ditt barn kanske helt naturligt ligger över den översta kurvan.  Idag är hon en 5-årig tjej som har samma storlek på huvudet som lillebror på 1.5 år men har inga problem kopplat till litet huvud (vi utreder ADHD just nu)   

• blubbblubb
    mammave skrev 2013-09-13 09:45:19 följande:
    Blubbblubb: låg hon under understa kurvan menade du och Bvc sa inget om det? Lite under el mycket? Fortsatte hon att ligga under den understa sen också?

Ja, hon låg under den understa kurvan och ligger kvar där än.  BVC-sköterskan var nog mest nojjig över vilkten där i början, huvudomfånget fick mest mig att googla diverse syndrom. Jag fick dock uppfattningen att om stora huvuden har medicinska orsaker så går det att åtgärda, som vattenskalle. Medans medicinska orsaker till för små huvuden är att huvudet växer ihop för fort eller olika former av utvecklingsstörning som gör att hjärnan inte växer. Min dotter utvecklas dock som ska, så det var inte orsaken, och den risken talar man antagligen ganska tyst om.

Hon ligger fortfarande kvar i det intervallet. Vid 1.5 år slutar man dock mäta huvudet och vi märker det mest på att det är svårt att köpa vintermössor och hjämar till henne (1-åringar brukar inte åka slalom eller skidskor).     

Jag ville bara skrivna någon rad för att säga att det behöver inte vara något problem. Det är naturligtvis jättebra att de kollar upp eventuella orsaker.  
  • blubbblubb
    mammave skrev 2013-09-13 12:22:27 följande:
    Man blir ju lite fundersam hur stort det kan bli? När slutar huvudet växa egentligen på barn?

Majoriten av tillväxtökningen sker fram till 1.5 års ålder. Sen växer huvudet sakta ända fram till du är vuxen.
  • blubbblubb

Men, vad konstigt. Kan du inte få honom att ringa tidigare nu när du är så orolig.

Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort