Inlägg från: 3kidz4ever |Visa alla inlägg
  • 3kidz4ever

Bebis huvud växer fort - stort

mammave skrev 2013-10-24 09:53:12 följande:
    Åh, tack, 3kidz4ever! Du har räddat min helg när jag ser att det är ok med din son med liknande mått som min son.

När ska ni mäta igen?

Och nu har läkarna sagt till er att allt är ok, elr? Ni verkar ju inte mäta ngt extra. Den enda skillnaden är att min son började lågt och gjorde ett enormt skutt upp vid tre månader. Hoppas din son fixar sittningen snart :) Får man fråga var ni bor i Sverige på ett ungefär? Förstår om du vill vara anonym, men tänkte mer på om det var väldigt skilda landsting eller inte. Vi bor i Örebro.

Måtten är OK för min sons kurva och är ingen garanti för andra barns utveckling. Vi har tagit extra mätningar men jag tog inte med alla siffror Glad Ja, vi är avskrivna från fortsatt utredning tills det dyker upp nåt nytt. Vi bor i Bohuslän och hoppas att barnläkarna har fått likadan utbildning i alla landsting Cool Hur stort huvud hade din bebis vid födseln ?
  • 3kidz4ever
    daimstrut skrev 2013-10-24 23:02:15 följande:
    Vill bara säga att det är enkelt att mäta hemma, behöver inte springa på mätningar för att vänta på resultat. Dessutom är det bättre om samma person gör det hela tiden, som vet hur hårt den brukar dra åt måttbandet osv. Om ni nu inte är på några andra slags avancerade mätningar än med måttband.

Har du varit med om en huvudutredning ? Det låter inte som du har det ! Det är hemskt oroande tid och eftersom min sons huvud hade stora mått från födsel. Ville jag att endast vår BVC sköterska mätte så att kurvan blev rättvis. Det oron släpper inte av att sitta hemma för det hjälper ju ingenting.........{#emotions_dlg.djavulsk}
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-24 20:00:26 följande:
    3kidz4ever: det låter nästan som om du inte släppt detta? Du skriver "tills det dyker upp något nytt". Det låter lite som om du väntar dig att det ska göra det. Eller tolkar jag dig fel kanske? Hoppas du kunnat släppa det helt, för det är hemskt jobbigt att oroa sig :(

Jodå jag tänker inte så mycket på det men att mäta har inte bleknat än Obestämd 
    Vi ska börja hörselutredning (start på tisdag) så det händer alltid nåt nytt hittills med denna lilleman.

Vi mäter på måndag så vi hörs under nästa höstlovsvecka. Jag tänker på Er o håller tummarna!, men vad mer kan det vara. Tycker både du o jag är pålästa så det räcker Solig 
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-28 16:28:57 följande:
    3kidz4ever: har ni mätt idag? Hur gick det isf?
    Pratade med läkaren idag och hon ska prata med en neurolog denna vecka för att se om vi ev ska göra vidare utredning och isf magnetröntgen med sövning :( De läkare hon pratat med kan inte se att det kan finnas ngt annat än vattenskalle, tumör el båtskalle och detta har de redan kollat. Men för säkerhets skull vill hon kolla med en neurolog också. Hon är väldigt bra, inte så erfaren som barnläkare, men kollar upp med andra då. Hon är väldigt bra att prata med och varje gång jag pratat med henne känner jag mig lugnare :)
    Huvudet hade växt 0,5 cm på ca 1,5 månad så det är lugnt här:) Hörseltestet klarade min son också. Han ska till öron runt januari igen då han var förliten att utföra ett test, men det testet hade inte så stor betydelse. Då han klarade de andra testerna :) Jag har förlängt min föräldrarledighet så att vi får några lugnare månader tillsammans ! Jag tänker på Er och följer er resa. Det är bra att de kollar då Er kurva fortsätter hoppa! Kostigt att Er läkare pratar om magnetröntgen/skiktröntgen då huvudet är "lättillgängligt" eftersom fontanellerna inte är stängda. Vad är gör det för skilland mot (glömt namnet) "huvudröntgen" ? kramar
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-10-30 16:01:08 följande:
    Det har de redan kollat med en annan röntgen, vet ej vad den kallades.
    Ska in på nytt UL på tisdag för att dubbelkolla så inte hålrummen blivit större sen sist.

Vad händer o hur går det för Er ? Vad betuder sagittal synostos på svenska ? kramar
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-08 11:31:12 följande:
    3kidz4ever: hur ofta ska ni mäta nu och när slutar de mäta? Hur går det med att sitta för er lille pojke?

Nu har vi bara de vanliga BVC kontrollerna. Nej han kan inte sitta själv än (10 mån) men han är 80 cm lång och vikt efter det så det tar sin tid att lära en gammal bebis sitta :) Håller tummarna för Er!
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-12 16:00:58 följande:
    Skönt att de släppt det helt, 3kidz4ever. Han kommer ju sitta så småningom :) och stå och gå osv. Egentligen spelar det ju ingen roll när de börjar. Det kommer.

Johnhenry: ja väntan är jobbig :( Första ul fick vi åka upp samma dag vi var på Bvc, när kurvan hoppat upp mkt. Har er kurva hoppat mkt el har han alltid haft stort huvud enl kurvorna? Nästa ul tog det nig en vecka innan vi fick tid tror jag. Hoppas allt ser bra ut för er

Ja det är skönt men jag är nog lite misstänktsam tills han kan gå iallafall Solig Ja han kämpar på! Han sitter med händerna i golvet en liten stund sen tynger ryggen/armarna ner honom. Han ålar roterande på magen och börjar förstå att han kan röra sig själv. 

Kom ihåg vid första barnet hur jag jämförde med barnutvecklingsmallar som finns i föräldrartidningar (Tomte). Jag har 3 st barn och verkar inte bli fullärd på barns utveckling då de har olika egenskaper. Jag kan istället testa olika metoder då erfarenheterna hjälper i vardagslivet. Hur många barn har du ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-13 13:06:49 följande:
    Jag har två, en storasyster på snart fem år :)
    Men låter ju som han är på god väg :)

Det är nog 1000 gånger värre att gå igenom huvudutredning med första barnet. Vid flera barn måste vi ju skingra tankarna. Jag har reagerat på att läkarna vid huvudutredning ger ett osäkert intryck som skapat onödig oro. Så jag har omedvetet blivit mer misstänktsam och ifrågesätter deras uttalanden, Då har jag fått tydligare svar för det är ju inte alla som förstår latinsvenska Tomte
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-19 11:39:43 följande:
    50,4 cm idag på 8-månaderskollen

Vad sa BVC om det måttet på kurvan då ?
    Vi ska inte mäta förrän 1 års kontrollen som blir strax efter nyårshelgen. Så jag försöker skaffa oss en vanlig föräldrarledighet så länge. Nalle
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-11-19 15:52:00 följande:
    Det här måttet sa de inget om, utan det blir nytt mått om en månad.
    Vad skönt ändå att "slippa" mäta extra och hela tiden. Hur går det med allt annat? Tänker på er och hur det går (trots att jag egentligen inte har en aning om vilka ni är) :)

Här är jag !Solig  Jag har haft det riktigt lugnt och skönt sen sist. Vi har bara myst och tagit dagen som den kommer. Fick nu i veckan reda på att jag väntar en 4:a så nu arbetar tankarna igen. Om graviditeten går bra så hoppas jag iaf på mindre huvudomfång så är det ju redan plogad väg. För annars blir det tufft för kroppen då detta inte var planerat efter detta tuffa år. Hoppas Ni har det bra och oron minskar Nalle
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-12-15 14:18:50 följande:
    Usch, mätning igen på tisdag. Har lust att bara sluta mäta nu.
    Johnhenry: hur har det gått för er?
    3kidz4ever: hoppas du fortsätter njutandet och att det går bra med din graviditet :)

Nja nu har illamåndet börjat, så det är inte så lätt att njuta längre. Det bästa är att inte behöva jobba och må dåligtGlad  Hur gick mätningen ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2013-12-17 19:13:39 följande:
    6mm, vilket gör att han följer sin nya kurva precis, så det var bra. Men eftersom huvudet ska börja växa mindre nu är jag orolig att nästa gång kommer han gå uppåt igen. Då bör han inte växa mer än 4 mm för att fortsätta följa denna kurva. Men vi får se...
    Usch då för illamåendet. Hoppas det går över snabbt. Hur går det för din lille då? Går det framåt med sittningen? Nästa gång ni skulle mäta var i januari väl? Vi ska mäta 21 januari igen. God jul på dig och hoppas du kan få i dig lite julmat, utan att må illa :S

Nu snackar vi mm istället för cm så nu är nog faran över! Nu kan killen sitta på golvet och dra sig fram på armbågarna men det är tung last/längd att träna upp. Han kan inte ta sig från liggande till sittande då benen sprattlar i luften Glad Hur långt har din lille kommit ? Vi ska mäta 10 januari då är han 1 år och 13 dgr så det är bara en vanlig 1 årskontroll med doktor och spruta. Varje gång har jag varit sjukskriven i ca 2 mån pga illamående men just nu kan ju styra vila/mat efter behov. Längtar efter julmaten men det blir nog mer i små portioner. God Jul och Gott nytt år !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-10 09:45:53 följande:
    3kidz4ever: hoppas det går bra idag :) Du får gärna uppdatera här hur det gick. Hur går graviditeten?

Ha lätt sammanfattat Glad Vi fick avboka då jag inte fick behålla min frukost. Hoppas vi får nu tid nästa vecka för sedan åker vi till Lanzarote. Hur har Ni det ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-10 12:37:09 följande:
    Aj då, är det så illa med ditt illamående :( stackare. Får du ngt mot det?
    Här har vi tid 21 jan så vet ej än. Men utvecklas gör han iaf. Kan nu resa sig mot möbler och stappla runt dem (kanske svårt att kalla det gå, men ngt liknande är det iaf 😜 med stöd alltså).
    Härligt med semester! Vi har bokat Spanien, men inte förrän till hösten...

Jag har klarat mig hittills men idag blev det nog för stressigt och fel frukost. Å vad kul att han stapplar fram! Min har börjat klura ut att ligga ner och backa upp till sittande. Han börjar sträcka sig efter saker högre upp men hans tålamod är kort. Medelhavet är bäst på sensommaren!, men nu fick jag passa på innan magen är för stor.Ta hand om Er så hörs vi !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-01-23 07:07:55 följande:
    Uppdatering från 10 månaderskollen. Han har nu följt sin kurva även denna mätning, bara växt 4mm på en månad :) Så skönt. Ska mäta igen om en månad och sen på ettårskollen.
    Hoppas ni har en skön semester, 3kidz4ever :) Hoppas illamåendet är bättre
    Ja i värmen kände jag knappt av illamåendet. Vi har fått ny 1-års kontrolltid den 10 feb. Överdelar som måste träs över huvudet kräver storlek 92 på en 13 månaders (ingen bebisstorlek precis), men annars har det inte hänt något nytt i utvecklingen. Ska se efter en gåstol så att han kanske vill ta sig längre sträckor. Imorgon ska vi till tandläkaren och visa 2 st tänder så han har stort huvud men liten i munnen Flört Skönt att kurvan lugnat ner sig för Er !
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-02-10 14:45:19 följande:
    Hur går det med allt, 3kidz4ever?
    Huvudet hade växt 3 mm, så det var lugnt! Vi har ju inte mätt på 3 månader. Längd 82 cm och ca 11,6 kg. Ålorientering i lägenheten och utforskar dörrar, blommor och gardiner. Annars väntar jag på UL och har svårt att planera dagar då illamåendet kan skifta snabbt fortfarande. Hur går det för Er ? Går killen än ?
  • 3kidz4ever
    mammave skrev 2014-03-09 12:40:30 följande:
    Fick brev om att vi nu inte ska mäta ngt extra, utan ska följa de vanliga mätningarna :)
    Oj har missat dina inlägg. Skönt att Ni oxå ar avskrivna från huvudutredning!
    På 10 månaderskontrollen hade han 51 cm. Vi hade ingen kontroll vid 11 mån. Denna månad blir han 15 mån och hittills ingen mer utveckling sedan feb. Det värsta Illamåendet har gått över men jag vaknar klarvaken vissa nätter så de dagarna blir jag "kronsikt trött".Ha det gött så länge!
Svar på tråden Bebis huvud växer fort - stort