• underverket 06

Min son på 5 är väldigt duktig på matte. Någon annan med barn som är mattebegåvade. Vad gör ni för att uppmuntra de.

Min son på snart 5 år räknar lätt ut tal som 5+8; 11+6 och även 20+5; 23+6. Minus funkar också bra när det gäller tal under 20, alltså 15-5; 12-2 etc. Han räknar ut det i huvudet. Han räknar lätt till 100. Han har full koll på hur gamla alla i släkten är o att morfar med 81 år äldst och jag, hans mamma är 1 är äldre än hans pappa.Vi ger honom mattetal som han räknar ut i huvudet. Han ger oss tal tillbaka att lösa, som 10+7, 23+5 etc. Han är även väldigt intresserad av bokstäver o har kunnat alla bokstäver sedan han var ca 2,5- 3 år. Han frågar ständigt frågar som " "När du pappa är 50 hur gammal är mamma då"? Sedan kan han själv räkna ut "att när du pappa är 55 då är mamma 56, när du är 57 är hon 58 etc. Vi håller på med räkneuppgifter i pysselböcker. Jag uppskattar att han säkert ligger flera år före en genomsnitts 5 åring vad gäller matte.

Vill gärna uppmuntra han mattebegåvning o intresse för det o även han intresse för bokstäver. Någon annan med barn som är duktiga på matte? Vad gör ni för att uppmuntra de? 

• Svar på tråden Min son på 5 är väldigt duktig på matte. Någon annan med barn som är mattebegåvade. Vad gör ni för att uppmuntra de.
  • Noran

Vi gör inget speciellt mer än att prata om det han är nyfiken på. Om man t.ex. bakar kan det bli en del matte. han gillar även Sudoku.

• pigglet

Låter dem räkna i vardagen. Pengar är bra. De får räkna ut hur mycket det kostar om man köper 2 av en sak. Eller 3. osv.
    Samma att de får räkna ut hur många man får om man är 3 som ska dela på vindruvorna, eller vad det nu är. Om man får 4 kiwi för 10 kronor, hur mycket kostar 1 kiwi då? osv.
    Det mesta vi gör är situationer som uppkommer i vardagen helt enkelt. I stället för att jag räknar ut saker så ber jag dem göra det. Tex var jag irriterad över att de inte vände sina sockor rätt när de la dem i tvätten. Hur många sockor varje tvätt behövde JAG vända om alla i familjen la dem aviga i tvättkorgen - om jag tvättar var annan vecka?     

Sedan hittar de sätt att räkna själva. De ramsräknar en del i bilen tex. 1+1=2. 2+2=4. 4+4=8 osv så lågt de kan. Räknar baklänges. Räknar på engelska. Hoppar tiotal. Hoppar 2 (2, 4, 6, 8...).
    Räknar sina pengar. De har spargrisar, gillar att hälla ut pengarna och räkna. Komma på att det är lättare att räkna om man delar upp i 10-kronorshögar.

Samma med läsa/skriva. Vi har sett till att det finns möjlighet att läsa och skriva. De är med när vi skriver inöpslistor, eller saker vi ska komma ihåg. Att de ser nyttan av att kunna läsa, skriva och räkna. Så löser de resten själva (typ).   

• eval

Vi promenerar mycket, då finns det inte mycket annat att göra än att prata med varandra :) Vill de räkna så gör vi problem åt varandra. "Om du har 22 vindruvor och delar dem med X, Y och Z, hur många får ni var? Om ett tuggummi kostar två kronor och du har 36 kronor, hur många var kan du köpa till dig och dina kusiner?" Det händer att vi gör tal också, men det är så fruktansvärt tråkigt, så jag undviker det sen de lärde sig tiotal och hundratal. Bokstäver tränas överallt, vi läser skyltar vi går förbi, vi skriver i sandlådan, hittar pinnar som ser ut som bokstäver, bokstaverar, delar upp ord i stavelser, rimmar, ramsar och försöker komma på så många synonymer som möjligt till olika ord.

• Pojkmamma2

Min son på 6 år är likadan som din TS. Dock går han i F-klassen o där blir de inte lika mkt uppmuntrat :/ de "får" inte ge han mattebok osv. Så vi har gett han en egen mattebok, han räknar ofta pengar, räkningar o sånt :)

• jordgubbe0812
    Pojkmamma2 skrev 2013-09-08 16:23:31 följande:
    Min son på 6 år är likadan som din TS. Dock går han i F-klassen o där blir de inte lika mkt uppmuntrat :/ de "får" inte ge han mattebok osv. Så vi har gett han en egen mattebok, han räknar ofta pengar, räkningar o sånt :)
    Varför får man inte ge matteböcker i F-klassen? Trodde det fanns böcker till den nivån också även om den inte används i samma utsträckning.
  • Jungblom
    Pojkmamma2 skrev 2013-09-08 16:23:31 följande:
    Vad olika det kan vara, min systerdotter har precis börjat F-klass och de får matteläxa till och med.
  • Ulle75

Min son går i 5e klass nu men har tidigt lärt sig matte. Något som dom hade i skolan var kort med tal, tanken är att alla skall lära sig räkna snabbt i huvudet, först plus och minus och sedan gångertabellerna. Svaren står på baksidan så de kan öva själva också.

Det finns också mycket kul på nätet tex
    http://www.kunskapsstjarnan.se/matematik.php

• Dropparsglitter

Hej i tråden! Hittade precis hit och såg att det finns fler med matematikkunniga femåringar. Min femåring har alltid haft lätt för siffror och bokstäver. Nu i somras funderade han på om det fanns något mindre än noll. Först kände jag att det blir för abstrakt med minustal men han ville veta. Visade honom med hjälp av en linjal och berättade att minusskalan är allt mindre än noll. Nu räknar han utan problem 5-7, 11-20 mm mm. Han räknar "vanligt" plus och minus utan problem och verkar förstå procent. Jag ska tillägga att varken jag eller pappan är särskilt roade av matte så varifrån han fått intresset är en gåta :)

• vampyria2

Kul att se att det finns fler femåringar som älskar matte  Min son tycker också att det är kul och är väldigt duktig och fattar matte hur lätt som helst, det är ju alltid en fördel för de små när de har sånt naturlig
    Sensat här om dagen sa sonen när jag skulle stänga av hanns badvatten "nej lite till, badkaret är ju bara fyllt till 80%"  Tungan ute 
    Han fixar även klockan redan, började läsa innan han var fyra år, nu hänger han med att läsa på TV.
    Engelska blev han intresserad av när han var runt fyra och började bara titta på engelktal på alla filmer och var ute på Youtube och tittade på ABC-songs och efter ett halv år så snackade ungen flytande engelska....jepp stolt är jag fast att jag fattar att det är det ju fult att vara  

• MalinEddie
    vampyria2 skrev 2013-09-18 22:20:31 följande:
    Kul att se att det finns fler femåringar som älskar matte  Min son tycker också att det är kul och är väldigt duktig och fattar matte hur lätt som helst, det är ju alltid en fördel för de små när de har sånt naturlig
    Sensat här om dagen sa sonen när jag skulle stänga av hanns badvatten "nej lite till, badkaret är ju bara fyllt till 80%"  Tungan ute 
    Han fixar även klockan redan, började läsa innan han var fyra år, nu hänger han med att läsa på TV.
    Engelska blev han intresserad av när han var runt fyra och började bara titta på engelktal på alla filmer och var ute på Youtube och tittade på ABC-songs och efter ett halv år så snackade ungen flytande engelska....jepp stolt är jag fast att jag fattar att det är det ju fult att vara  
    Flytande engelska, vad menar du med det? Jag frågar av ren nyfikenhetGlad
    Avskyr CIO-metoder.
  • vampyria2
    MalinEddie skrev 2013-09-19 00:06:06 följande:
    Flytande engelska, vad menar du med det? Jag frågar av ren nyfikenhetGlad
    Ja han snackar verkligen engelska och klarar av att föra riktiga samtal med det, jag är själv inte super duktig på engelska men tror att det mesta är rätt av det han säger, sen finns det absolut vissa ord han inte kan men då kollar han upp dem
    Hanns pappa snackar mest engelska med honom sen ett tag till baka, är sonen som började införa engelska dagar och de har övergått till att de oftast faktiskt pratar engelska.
    Han var i Tunisien i somras och pratade med allt och alla, det var många som blev förvånade över att han faktiskt pratade engelska
    Jag har en 11 åring här hemma och sonen är mycket duktigare än vad hon är Drömmer
    Hehe det roliga är att han på svenska pratar ganska otydligt så när jag inte fattar vad han vill ha sagt på svenska så ber jag honom ta det på engelska istället

Han har Asperger så engelskan är en av hanns insnörningar så det gör att det inte är så jätte konstigt att han faktiskt gör det
  • Miss Obsessive

Min dotterfyllde tre nyligen och vi märkte tidigt att hon både är intresserad av att lära sig saker och att hon är väldigt kvick på att snappa upp ny kunskap och att använda den. Tex är hon redan duktig på problemlösning. Hon kan de vanligaste geometriformerna och hittar dessa överallt i vardagen, sorterar enkelt efter färg, form och storlek, förstår positionsordens innebörd (bakom, över, under, bredvid, på, i, genom). Nyligen lärde hon sig alla månaderna. Hon pratar rent (talet kom redan kring ettårsåldern). Överallt blir folk överraskade över att hon är så "duktig" för sin ålder. Men.. Vi tränar ju mycket hemma och försöker väva in lärandet under roliga former. Att talet kom tidigt är jag övertygad om beror mycket på att vi dels aldrig pratat bebisspråk, alltid har pratat mycket med henne samt att vi sjungit mucket

• Miss Obsessive

Asch då, inte van att skicka inlägg via mobilen.. Iaf, det viktigaste är ju att man väver in kunskapen på ett roligt sätt när de är små och pushar, på ett bra sätt när man ser att de klarar uppgifterna de får.

Jag hittade en bra hemsida för ett tag sen som säljer material till både privatpersoner och skolor och har beställt flera saker därifrån.

www.betapedagog.se

För övrigt så tycker jag visst att man får vara stolt över sina smarta ungar! Att andra tar det som skryt är ju tråkigt, men inget man ska lägga nån större vikt vid.

• TomMon

Mina barn på 5 och 6 älskar siffror och är bra på matte. Jag är själv mattelärare och uppmuntrar naturligtvis detta intresse, haha! :)

Jag letar bl a bra appar till iPaden. Jag kan rekommendera Skolappar.nu tex, där kan man hitta bra appar inom många olika områden. Bra att komplettera med praktiskt material bredvid, typ kulram, geobräde etc. Så får barnet det taktila på köpet.

Svar på tråden Min son på 5 är väldigt duktig på matte. Någon annan med barn som är mattebegåvade. Vad gör ni för att uppmuntra de.