Inlägg från: underverket 06 |Visa alla inlägg
  • underverket 06

Min son på 5 är väldigt duktig på matte. Någon annan med barn som är mattebegåvade. Vad gör ni för att uppmuntra de.

Min son på snart 5 år räknar lätt ut tal som 5+8; 11+6 och även 20+5; 23+6. Minus funkar också bra när det gäller tal under 20, alltså 15-5; 12-2 etc. Han räknar ut det i huvudet. Han räknar lätt till 100. Han har full koll på hur gamla alla i släkten är o att morfar med 81 år äldst och jag, hans mamma är 1 är äldre än hans pappa.Vi ger honom mattetal som han räknar ut i huvudet. Han ger oss tal tillbaka att lösa, som 10+7, 23+5 etc. Han är även väldigt intresserad av bokstäver o har kunnat alla bokstäver sedan han var ca 2,5- 3 år. Han frågar ständigt frågar som " "När du pappa är 50 hur gammal är mamma då"? Sedan kan han själv räkna ut "att när du pappa är 55 då är mamma 56, när du är 57 är hon 58 etc. Vi håller på med räkneuppgifter i pysselböcker. Jag uppskattar att han säkert ligger flera år före en genomsnitts 5 åring vad gäller matte.

Vill gärna uppmuntra han mattebegåvning o intresse för det o även han intresse för bokstäver. Någon annan med barn som är duktiga på matte? Vad gör ni för att uppmuntra de? 

Svar på tråden Min son på 5 är väldigt duktig på matte. Någon annan med barn som är mattebegåvade. Vad gör ni för att uppmuntra de.