Inlägg från: vitsvan |Visa alla inlägg
  • vitsvan

Behålla barnet eller ej?

Hej. Jag skriver för jag är i litet samma situation. Jag dejtar dock pappan till barnet nu just, men han har meddelat att han inte vill ha barnet och kommer inte att finnas med. Hans val, som jag accepterar. Mitt val har varit svårare, eftersom en abort går emot min moral och min uppfattning om livet. Men när jag överväger det ena mot det andra och ser på slutresultatet så blir abort den enda utvägen. Jag vill ha barn, visst. Men mera kanske vill jag ha en familj och det får jag inte på det här sätet. Samtidigt utsätter jag mitt barn att växa upp utan pappa.  Har tid för medicinsk abort, första besöket, imorgon. Skriver antagligen därför för att jag egentligen ännu tvekar på mitt beslut.

• vitsvan

Jag kan inte direkt säga att jag är emot abort, jag tycker absolut att rätten till abort ska finnas. Men det är en moralisk fråga, är det rätt eller inte och vilka är motiveringarna till att det är rätt eller fel? Ärligt sagt har jag inte funderat mycket över detta innan jag blev gravid. När man väl är i den situationen själv blir de olika alternativen så konkreta och verkliga. Det handlar inte längre om spekulationer eller åsikter, det handlar om ens eget liv. Jag kan berätta att jag varje dag, sedan jag fick reda på att jag är gravid, gått igenom minst en abort och minst en förlossning om dagen i mitt huvud. Övervägt de olika alternativen mot varandra. Försökt att både känna och tänka logiskt. Orsaken till att jag inte vill behålla barnet själv är inte av själviska orsaker. Jag tänker på barnet som växer upp utan pappa. På pappan som tvingas bli förälder mot sin vilja. På barnet som kanske får en trött och ledsen mamma. På barnet som förtjänar så mycket mera kärlek än vi två just nu kan ge. Jag har sett så många barn som farit illa på grund av dessa faktorer. Jag säger inte att det behöver hända mitt barn. Men risken finns och är jag villig att ta den. Som jag sa tidigare så har jag tiden bokad, har varit säker på att detta är rätt beslut. Men ändå sitter jag här och skriver, vilket kanske visar att den där tanken att "tänk om" eller "gör jag rätt" ändå finns där. Styrka till dig Vilsen.

Svar på tråden Behålla barnet eller ej?