• Angelique

Ivf/icsi i oktober. Någon som vill ha en plats att skriva av sig på?

Hej alla,

Vi ska förhoppningsvis göra fet i början på november. Vi har en pojke född 2011 på tredje icsi-försöket och nu försöker vi få syskon. Har gjort 5 et och 1 fet. Blev gravid på fet men tyvärr MA i v.11. Det var i juli. så nu hoppas vi väldigt på denna gång.

Lycka till allihop, skönt att följas åt!

• Angelique

Tack lavinen! Vi gjorde först tre försök på sophiahemmet, och fick då sonen på tredje. Sedan gjorde vi vårt första syskonförsök där. Det är jättefin klinik och bra läkare. Lite dyrare än andra kliniker tror jag, men det är för man har lite mer tid med läkaren och det är lite mer luft mellan patienterna, man sitter mer själv i väntrummet. Vi hade ju nu tur och fick barn innan vi kom fram i landstingskön, och har man ett gemensamt barn får man inga försök. Så vi har betalat allt själva.

Sedan bytte vi till fertilitetscentrum Stockholm. Mest för att byta miljö lite och se hur det gick till på andra ställen. Och de har tre-pack, det hade inte sophiahemmet (tror de börjat med det nu). Det är jättebra där också, bra personal. Sen har jag ju blivit gravid där också, så vi kan rekommendera båda. Om vi inte blivit det hade vi nog bytt tillbaka till sophiahemmet, men efter ma så kändes det naturligt att fortsätta på samma ställe.

Kan inte råda er egentligen men kanske är det bra med lite miljöombyte?

• Angelique

Åh vad man väntar! Jag tror jag har ca två veckor till mens och sedan drygt två till fet. Hur fördriver ni tiden?

• Angelique

Åh Intetnytt! Stort grattis till fin skörd, jag ska hålla tummarna stenhårt men tror nog inte det behövs, det kommer bli flera fint befruktade ska du se. Ringer de från kliniken i vilket fall eller hur gör de hos er? Vilken lång resa ni varit med om, hoppas så det ska gå vägen nu!

Marisson och Moonstar, välkomna! Vad spännande och roligt att ni är på gång. Håller självklart tummar för er också.

• Angelique

Lycka till nu alls ni som är på gång.

Ego: fått mens hurra så ul nästa torsdag så får vi se om det blir stimulerat eller inte.

• Angelique

Vi har gjort ett mellanting, min familj och våra nära vänner vet att vi gör ivf (mina föräldrar har betalat för våra försök, men vi hade nog berättat det ändå iofs). Däremot har vi inte berättat exakt när vi gör ett försök. När sonen kom till så berättade vi först efter kub i v13. Och när vi har gott minus resp missfall så har vi berättat det för att kunna få stöd.

Obetänksamma kommentarer finns överallt, försök bara låta det rinna av er ( inte då lätt, jag har börjat gråta flera gånger).

Jag har sagt till min chef, så jag har sjukskrivit mig äp och et. Skönast så tycker jag.

Hur går det för er ruvare?

• Angelique

Moonstar: spännande, lycka till. Jag håller tummarna på tisdag!

Maya, välkommen! Så jobbigt för er, men häng i, det kommer bli en bebis! Det känna ju bara så nattsvart ibland, och sedan all denna väntan...man blir nästan tokig. Men tro mig, man glömmer allt när man får se
    Sitt plus. Känns lite som man blev gravid på första försöket.

Kram till er alla kämpare

• Angelique

Åh Moonstar, så tråkigt. Usch, vad ska man skriva? Stor kram iaf och lycka till med hur ni väljer att gå vidare.

Intetnytt: vad jobbigt. Det blir sån urladdning. Men det känns bättre igen om några dagar, och snart är du taggad på nytt försök. Förlåt men jag minns inte, hade ni i frysen eller hur var det?

Välkomna alla nya! Pco: när vi bytte till korta så blev sonen till, så det bådar gott!

Maya:stort grattis! Då håller vi tummarna på fredag. Och det kan ju mycket väl bli till frysen. Och kom ihåg, ett guldembryo räcker!

• Angelique

Intetnytt: jag håller tummarna sten-stenhårt att ni kan försöka igen och att det går vägen. Det går inte tidigare än februari tror du? Ni får använda tiden till att göra roliga saker och rå om varandra.

Pco: jag vet inte exakt vad skillnaden är. Man blir ju inte nedreglerad, kanske det som gör skillnad. Till oss sa de iaf att för populationen totalt är metoderna lika, men för en enskild individ kan dem ena eller andra passa bättre.

Vi gör ivf med icsi pga manlig faktor. ( men det kan ju vara något hos mig också, men de har inte sett något). Jag är 38 nu, maken 42. Vi började ivf 2009, blev gravid 2010 på tredje färskförsöket. son född juni 2011. Första syskonförsöket maj 2012, blev plus men blödning samtidigt så det hade bara fäst och sen släppt direkt. Sedan två försök som blev minus. På nästa försök fick vi till frysen för första gången, och blev gravid på fet. Allt såg bra ut på ul i V9 men sedan på kun hade hjärtat slutat slå värsta dagen i livet. Nu har vi gjort ett färskt efter det som inte blev något, men vi fick 3 till frysen

Vul idag. Ska ta äl-stickor och hoppas på äl tis-tors nästa vecka. Hoppas hoppas! Men tror kanske mer på slutet av nästa vecka. Sedan fet dag 4 eller 5.

• Angelique

Såklart vi fortsätter hoppas på denna gång!
    Kanske kan ni få prova korta metoden nästa gång?

• Angelique

Ja du spegel, håller helt med. Det är så mycket både förväntningar, oro och väntan i det här. Hur många gånger har man inte önskar att man var en sån där som plötsligt kommer på att mensen borde kommit förra veckan.

Men nu är man ju i ett lite annat läge. För mig funkar det att ta ett steg i taget, ha små delmål som man kan se fram emot och sedan passera. Och göra roliga saker under tiden. Sedan har jag brutit ihop många gånger och bara gråtit, men på något döttrar man sig ju vidare och sen har den veckan också gått. Det är inte alls hemskt att bara villa se ett plus, det är helt naturligt!

Och kom ihåg, vill man bli förälder så kan man bli det på ett sätt eller ett annat. Och den som väntar på något gott! Ska hålla tummar för er!

Ego: äl idag, förhoppningsvis et nästa måndag. Nu nojjar jag så klart över att kliniken inte kan välja ifall se vill ta dag 4 eller 5. Åh, hoppas så mycket! så spännande

• Angelique

Fick tillbaka en blasto-eskimå idag. Så nu är det bara att vänta och hoppas hoppas hoppas....

• Angelique

Vad tråkigt rosalila. Hoppas ni snart hittat kraft att gå vidare. Ta hand pm varandra och dottern nu. Kram!

Svar på tråden Ivf/icsi i oktober. Någon som vill ha en plats att skriva av sig på?