• londonkarin

Går era barn på simskola?

Hej! Jag undrar lite om simskola i Sverige (vi bor utomlands) , när brukar de flesta barn börja? Är det väntelistor i de större städerna eller kan de borja när som helst? Hur lär de sig simma? Crawling eller "traditionell" simning? Vi bor i England och här verkar varenda barn simma från tidig ålder. Vår äldsta dotter är 5 och kan simma nästa 10 m (crawling). Min 2 åring går också men det är mest lek, sparka benen osv för henne.

• Svar på tråden Går era barn på simskola?
  • Jimman

Här har dom simskola i förskoleklass via skolan

• Alexi

Vi tänker sätta äldsta på vanlig simskola från januari, då har hon nyligen fyllt fem år. Nu under hösten har hon och lillebror gått på simlekis, syftar till vattenvana och är för barn 3-5 år. Jag hoppas dottern lär sig simma närmsta året. 

• glassen

Jag bor i en liten stad, men här är det svårt att få plats i simskolegrupperna. Otroligt populära. Finns babysim, plaskis, minisim och så riktig simskola från året de fyller 6 år. Min son fyller 7 snart och har börjat simskola nu i höst. Men jag vet att många börjar tidigare också, de som lyckas få en plats.

• Sweet life

Kommunala simskolor tragglar på med bröstsim trots att det är det svåraste simsättet att lära sig. Varför? Jo för att läroplanen för skolan säger att dom ska kunna simma bröstsim (idiotiskt).

Simklubbarna som bedriver simskola fokuserar på att kunna flyta och ta sig framåt. Oftast börjar man på rygg med ryggcrawl, går sen över på crawl, sen bröstsim.

Som simträna/lärare så rekommenderar jag att barnet får vattenvana så tidigt som möjligt. Vid 6-7 års ålder börjar man fokusera mer på simningen och inte bara vattenvana och lek. 

• EllisBell

Mina barn har börjat i simskola vid 4 års ålder och har tagit simborgarmärket och livräddningsmärken vid 6 års ålder. Det är det vanligaste där jag bor (storstad). Skolan har visserligen en skyldighet att kontrollera simkunnighet men inte förrän i åk 5 och man kan absolut inte lita på att det görs ordentligt. Vår simskola (och de flesta andra jag känner till ) anordnas av SLS, Svenska livräddningssällskapet och här lär sig barnen bröstsim först. Det är inte ett dugg idiotiskt eftersom crawl i huvudsak är till för tävlingssim i varma simbassänger. Bor man i Sverige är det viktigt att kunna simma ordentligt, ta sig i land och kanske tom få med sig någon annan i ofta kalla sjöar och hav. Den som bara crawlar har betydligt sämre överlevnadschanser om olyckan skulle vara framme.

• Sweet life
    EllisBell skrev 2013-10-03 21:14:06 följande:
    Mina barn har börjat i simskola vid 4 års ålder och har tagit simborgarmärket och livräddningsmärken vid 6 års ålder. Det är det vanligaste där jag bor (storstad). Skolan har visserligen en skyldighet att kontrollera simkunnighet men inte förrän i åk 5 och man kan absolut inte lita på att det görs ordentligt. Vår simskola (och de flesta andra jag känner till ) anordnas av SLS, Svenska livräddningssällskapet och här lär sig barnen bröstsim först. Det är inte ett dugg idiotiskt eftersom crawl i huvudsak är till för tävlingssim i varma simbassänger. Bor man i Sverige är det viktigt att kunna simma ordentligt, ta sig i land och kanske tom få med sig någon annan i ofta kalla sjöar och hav. Den som bara crawlar har betydligt sämre överlevnadschanser om olyckan skulle vara framme.
    Haha nej, där är du helt ute och cyklar....

Du får gärna beställa hem Svenska simförbundets "simlinjen" som förklarar varför man ska lära sig flyta och ta sig i land oavsett simteknik först. Kan man flyta kan man rädda sig själv. Kan man inte flyta och bara simma bröst så har man färre tekniker att luta sig tillbaka på. Har du inte lärt dig flyta kan du inte vila om du blir trött.... 
  • Sweet life
    EllisBell skrev 2013-10-03 21:14:06 följande:
    Hur får du med dig någon annan när du simmar bröstsim? Livräddning görs på rygg om man använder framförallt benen. Då spelar det ingen roll om man simmar bröstben, eller crawlben.  Vi har fått testa. Man blir betydligt fortare trött om man simmar bröstim i grov sjö än om man crawlar..

Men hey, du verkar ju vara experten och jag totalt outbildad trots en elittränarutbildning, samt utbildning genom SLS, sjöräddningen, simlärarutbildning. 
  • EllisBell

Sweet life: Haha, va? Var har jag skrivit att barn inte skall lära sig flyta? Att flyta är ju det absolut första barn lär sig. Men skall man nå stranden måste man kunna simma. Och att crawla tar oerhört mycket på krafterna och att crawla om det blåser eller är vågor är svårt för ett barn. Bröstsim orkar man simma mycket längre även om det initialt är motoriskt svårare. Dessutom hålls huvudet över ytan hela tiden. SLS har betydligt mer kunskap om sånt här än Svenska simförbundet vilka mest verkar vara ute efter att sänka kraven

• Sweet life
    EllisBell skrev 2013-10-03 21:36:03 följande:
    Sweet life: Haha, va? Var har jag skrivit att barn inte skall lära sig flyta? Att flyta är ju det absolut första barn lär sig. Men skall man nå stranden måste man kunna simma. Och att crawla tar oerhört mycket på krafterna och att crawla om det blåser eller är vågor är svårt för ett barn. Bröstsim orkar man simma mycket längre även om det initialt är motoriskt svårare. Dessutom hålls huvudet över ytan hela tiden. SLS har betydligt mer kunskap om sånt här än Svenska simförbundet vilka mest verkar vara ute efter att sänka kraven
    Alla har inte förutsättningar att simma "korrekt" bröstsim enligt läroplanen och blir därför underkända. Är det inte bättre att man ska simma 200m oavsett simsätt? huvudsaken är väl att man tar sig fram och kan överleva? Inte om man simmar korrekt bröstsim eller råkar ha en felställning på foten som gör att barnet kanske bara kan simma crawlben och då bli underkänd?
  • nozpa

Här får inte barnen börja innan 3 eller om det är 4 kanske. Men då tänkte jag skriva in dom här. Simmar mycket själv och är en hyffsad simmare. Men har inte tålamodet att lära ut det till mina barn. :) Men den stora (2år) har mycket vattenvana och älskar att bada, hoppa och doppa huvudet. Bara längtar tills hon får börja simskolan.

Svar på tråden Går era barn på simskola?