• Anonym (Hen)

När kan man börja skaffa barn efter en abort?

Jag och min man väntade vårt 3e barn..
    Vi hade velat fram och tillbaka i ett års tid om vi skulle skaffa fler eller inte? Båda ville men var rädda för förändring, så vi sa "blir det så blir det" och det tog 6 månader,
    Men jag i mitt hormontillstånd ville göra abort, men mannen ville behålla.
    Stundvis ville jag behålla men var livrädd för alla förändringar och om vi skulle ha ork? Även om vår relation var stabil så vart man att tänka, kommer vi orka? 

Jag har gjort en abort i´tidigare när jag var riktigt ung (14 år), och den aborten ångrade jag aldrig, det kändes bra och lättnad från första stund.

Aborten nu kändes aldrig som en "lättnad".. Jag ångrade mig redan vid första tabletten men genomförde fast jag ångrat mig med tanke på skador, och missfalls risk... jag grät hela tiden under hemma aborten. jag har mått så dåligt.

Nu har jag gråtit dagligen, jag vill gärna ha ett 3 barn, Jag vill ju ha större familj, jag kan INTE FÖRSTÅ varför jag gjorde abort? Varför? Varför? Ångrar mig att jag inte vågade mig på ett tredje.. Nu inser jag ju att jag ville hela tiden, men jag var rädd. Jag vill inte vara rädd jag vill ha fler barn.

När kan man börja planera in ett barn efter en abort? När kan man bli gravid utan att det ska vara problem efter aborten? 

• Svar på tråden När kan man börja skaffa barn efter en abort?
  • Anonym (s)

Ni kan börja försöka redan månaden efter, blödingen brukar ju pågå som en vanlig mens ungefär.

Jag väntar också mitt tredje barn nu, är bara i v 5 och det var planerat. När vi plussade fick jag panik och undrade vad fasiken vi hade gjort. Nu har chocken lagt sig och vi e glad och det får bli som det blir...

Lycka till TS, ni kan börja försöka redan efter blödningen!    

• Anonym (s)

Ps. Har läst jättemånga trådar om tredje barnet om föräldrar som fått panik och gjort abort och ångrat sig. Det verkar vara "vanligt" att man får kalla fötter med trean. Dom allra flesta verkar även känna en viss oro över förändringen från att gå från två till tre barn. Jag håller mina tummar för att ni får plussa snart...

• Anonym (:/)

Förvänta dig en del hårda ord o gensvar i denna tråd.. Tyvärr.

• Anonym (D)

Ni kan försöka direkt, men jag skulle rekommendera att ni innan ni försöker igen kontaktar mvc eller bvc och ber att få komma till kuratorn/psykologen för att prata igenom allt ordentligt så att inte samma situation uppstår igen. Lycka till! 

• Anonym (Gravid igen)

4mån efter sa gyn/bm till mig som tidigast

• Anonym (Hen)
    Anonym (s) skrev 2013-10-07 09:38:53 följande:

Ni kan börja försöka redan månaden efter, blödingen brukar ju pågå som en vanlig mens ungefär.

Jag väntar också mitt tredje barn nu, är bara i v 5 och det var planerat. När vi plussade fick jag panik och undrade vad fasiken vi hade gjort. Nu har chocken lagt sig och vi e glad och det får bli som det blir...

Lycka till TS, ni kan börja försöka redan efter blödningen!    

Vad härligt tack!! Vad skönt att höra, och grattis till dig!
    Anonym (s) skrev 2013-10-07 09:41:05 följande:
    Ps. Har läst jättemånga trådar om tredje barnet om föräldrar som fått panik och gjort abort och ångrat sig. Det verkar vara "vanligt" att man får kalla fötter med trean. Dom allra flesta verkar även känna en viss oro över förändringen från att gå från två till tre barn. Jag håller mina tummar för att ni får plussa snart...
    Är det vanligt? Jag har aldrig hört om att folk får panik vid 3e? Inte dom människorna man har ikring sig i allafall, dom verkar väldigt lugna och barnkära, Så man undrar ju vad som var fel på en själv?
    Men är nog säkert som du säger, man är ju rädd för att det ska vara en STOR skillnad på 2 och 3...
    Men 1-2 var ju en stooor skillnad och var en svår omställning, numera är man ju van

Anonym (Gravid igen) skrev 2013-10-07 09:51:45 följande:
    4mån efter sa gyn/bm till mig som tidigast
    Varför 4 månader? Vad grundar sig det i? Ägglossningen? Hormoner? Mens ska ha stabiliserats?
    Eller är mifgyne så länge kvar i kroppen? 
  • Anonym (Hen)
    Anonym (D) skrev 2013-10-07 09:43:57 följande:
    Ni kan försöka direkt, men jag skulle rekommendera att ni innan ni försöker igen kontaktar mvc eller bvc och ber att få komma till kuratorn/psykologen för att prata igenom allt ordentligt så att inte samma situation uppstår igen. Lycka till! 
    Absolut, Jag ska beställa tid för kurator och försöka diskutera varför det "blev som det blev" när vi ändå ville ha barn innan, dock vacklade vi en del stundvis men övervägande ville vi tills jag vart gravid.
    Då var det jag som var den som oroa mig för allt. Maken han var lugn stabil och ville ha barnet, men eftersom jag var orolig ville han stötta mig i mitt beslut.. :/ 
  • Anonym (Min åsikt!)

Alldeles för enkelt att göra abort!! Ni borde inte ha rätten till fler barn!

• Anonym (:/)
    Anonym (Min åsikt!) skrev 2013-10-07 10:14:41 följande:
    Alldeles för enkelt att göra abort!! Ni borde inte ha rätten till fler barn!

Och där kom det.. Kan inte folk få göra precis som dom vill så länge dom inte gör något olagligt eller direkt illa mot någon annan??

TS tog ett beslut och jublar inte över det nu men har pga det kommit på andra tankar o har all rätt att ändra sig.
  • Anonym (??)

Jag tycker att du verkligen ska tänka igenom detta, hur vet du att det inte slutar med att du gör abort igen? Och ja, i vissa falls så kanske abort är för enkelt. Du har redan aborterat en planerad graviditet, räcker inte det? 

Svar på tråden När kan man börja skaffa barn efter en abort?