• eniway

lilla juni 2014 tråden.

Hej på er! Jag har fått reda på att jag är gravid när jag var hos gyenkologen pga smärtor i magen. Var verkligen en chock! Detta är ingen bra tajming och jag har ätit p-piller men slarvat lite, men kunde aldrig tro att jag skulle kunna bli gravid pga att jag har oregelbunden mens och inte känt av ägglossningen.

På vul kunde de se att jag är i vecka 5-6, och om jag räknar framåt så har jag bf i slutet av juni? Känns overkligt för jag känner inga symtom förutom ömma bröst men magen är inte förändrad och jag mår inte illa. lite varm blir jag ibland.

Vet inte hur detta ska gå dår både jag och min pojkvän pluggar med dålig ekonomi. Abort är inte ett alternativ för mig, men är orolig över hur vi ska klara detta. Jag är 27 år och min kille 24.

• eniway
    sunset skrev 2013-11-02 12:13:16 följande:
    välkommen. ja det kanske inte var under de bästa förutsättningarna men om abort inte är ett alternativ så får ni ju göra det bästa utav det. och på något sätt så blir det här säkert bra det också.
    Dock så kan man ju ALLTID bli gravid vare sig man slarvar eller inte men speciellt om man slarvar.

Tack, nej det är inte de mest optimala förutsättningarna och vi är väldigt oroliga över hur detta ska gå. Ni andra verkar ha planerat och längtat efter plusset och varit väl förberedda. Önskar att det vore så för oss också´. Visst skulle vi vilja ha barn, men just nu är så körigt. Men vi får göra det bästa vi kan!
  • eniway
    Cassidy skrev 2013-11-02 14:52:05 följande:

Välkommen! Det kanske inte är den ultimata tidpunkten på vissa sätt, men det viktigaste för en bebis är ju trots allt kärlek! Dyra leksaker och märkeskläder är helt onödigt, och kanske har ni familj som gärna hjälper till lite på ett eller annat sätt. Ni har ju dessutom nästan 8 månader på er att fixa det ni kan. Det kommer gå jättebra!

Tack! Nej det är inte optimala förutsättningar, mycket dålig tajming då vi båda pluggar. Om bebisen kommer i juni, så kan jag förhoppningsvis plugga hela nästa vårterminen så jag bara har en termin kvar. Känns så tråkigt att behöva avbryta studierna som flytit på så bra hittills. Eftersom jag inte jobbat mycket innan, så kommer väl föräldrapennigen bli väldigt låg? vet ni vad den ligger på? Antar att det blir någon grundersättning då jag jobbat för lite. Nä några dyra leksaker och dyra märkeskläder kommer vi inte ha råd med, men hoppas vi kommer ha råd med alla basala prylar som en bebis behöver såsom barnvagn, babysitter, babygym och skötbord och allt vad det kan tänkas vara som bebisar ska ha. Är ganska orolig.
  • eniway
    smålandsjänta skrev 2013-11-02 15:39:24 följande:

Hej! Jag har bf i Juni, är oplanerat gravid och både jag och min sambo pluggar och har två år kvar. Känns som vi är i lite liknande sits! Dock är jag och min sambo 22 så lite åldersskillnad. Hur känner du för din graviditet? Är du lycklig eller känner du ändå ett visst tvivel? Jag kan ibland bli totalt uppgiven, känner att jag absolut aldrig skulle genomgå en abort med denna graviditet men är samtidigt väldigt kluven till om ett barn egentligen passar in alls. Kan bli väldigt ledsen pga detta. Samtidigt är somsagt abort inte ett alternativ. Jag är i vecka 8 förresten.

Hej! ja då är vi i samma sits, även om jag är några år äldre, men det är ingen skillnad. Känner mig lika orolig över allt ändå :). Jag kan erkänna att jag känner mig kluven. På ett sätt är jag glad att jag kan bli gravid och att jag faktiskt är det, känns så overkligt. Men det som gör att jag känner tvivel är vår situation som inte kunde vara sämre pga att vi båda är studenter med usel ekonomi.
    Vi hade helst velat bli klara båda två, få jobb, resa lite och göra saker för oss själva och sen få barn. vi vet inte om vi är redo. Min kille är jätteorolig och skrämd över hur det ska gå. Han har ju ett par år kvar av sina studier och ekonomin kommer inte bli bra. Man vill ju helst ha ett stabilt liv med trygg ekonomi innan så man kan ge bebisen bästa förutsättningar. Ibland blir det inte som man tänkt sig. Kan dock inte se mig göra en abort.

Lever ni också på CSN? Hur kommer er ekonomi se ut?
  • eniway

Hej på er!

Var på ett vul idag och fick reda på att jag är i vecka 7+5. Det låg något där inne som fladdrade och hjärtslag kunde tydas, känns jättebra nu. Ingen mage ännu. Har ni fått större magar redan? 

• eniway
    Emmadaniella skrev 2013-11-14 20:36:43 följande:
    Eniway: jag är svullen, inte bebisens storlek men ja mage har jag redan, liiite!
    smålandsjänta skrev 2013-11-15 08:26:22 följande:
    Jag går in i vecka 10 nu imorgon, och min mage är definitivt större. Jag har hela mitt liv haft en väldigt platt mage, aldrig någonsin haft något fett där men NU har den blivit både uppblåst och den ser typ plufsig ut, inte roligt alls! Magen är givetvis bara svullen, men den är ju svullen pga graviditeten så nog är det en slags gravidmage, Den går inte att dölja, och jag ser hur folk tittar. Känns märkligt. Men kanske syns dermatologers på mig bara för att jag varit extremt "plattmagad" innan. Haha. Har redan mammabyxor!!
    Jag känner mig svullen och uppblåst hela tiden, men någon mage kan jag inte riktigt se än, kanske beror på att jag i normala fall inte är helt platt om magen. Något som är så jobbigt är att jag är så trött jämt, vill bara ligga i sängen och inte göra något, men man känner sig inte så nyttig. Sen har jag fått avsmak för nyttig mat som jag kunde äta innan såsom sallad, avokado och grönsaker. Mår illa så fort jag äter eller när jag börjar bli hungrig. Kan inte påstå att jag äter nyttigare nu än innan, gör ni det? Svårt när man mår illa hela tiden.

• eniway

Hej!

Jag äter Sertralin och undrar om det är fler som ätit eller äter det? Har börjat trappa ner vid 25 mg, men mår inte så bra. Vet ni vad barnet kan få för biverklinga om man äter medicinen under hela graviditeten. Har försökt få svar från läkare, men alla sköterskor hänvisar till anda. Banmorskan på MVC sa att de inte ha några läkare utan jag måste prata med den som skrev ut medicinen, vilket jag inte minns vem det var.  

• eniway
    Cassidy skrev 2013-11-20 19:53:00 följande:
    Eniway: Sök i FASS på nätet. Där finns det kanske info. Sen brukar läkarens namn finnas med på apoteket-etiketten! 
    Tror dock att vilken läkare som helst kan hjälpa dig med detta, inte bara den som skrev ut den!

Jag har också funderat på om jag skulle orka med att försöka igen om detta går åt skogen. Tror jag hade behövt många månader på mig att komma igen...
    Har precis lyckats klippa mina tånaglar, med mycket stort besvär. Maken fick vara med och hålla balansen och det blev en massa stånkande, stönande och krånglande innan jag blev klar. Redan nu. I v 10!!! Mår så himla illa av att böja på mig...  
    Tack, ska kolla FASS. Annars är jag ständigt trött och smått illamående, särskilt efter jag ätit och när jag börjar bli hungrig. Humöret är inte på topp heller och jag känner mig uppblåst i magen. Hoppas man mår bättre efter v 12. Att börja sig ner har jag också märkt är lite jobbigt och jag är bara i v 9! 
  • eniway

Mår illa om jag väntar för länge med att äta och mår illa när jag äter och efter maten, men man tvingar i sig. Vad brukar ni äta till frukost? Man läser om de som äter så nyttigt både, gröt eller fil med egengjord musli, keso, frukt, rågbröd, ägg, juice och annat, vilket är bra men jag skulle aldrig orka få i mig så mycket. Man vill ju äta nyttigt, men är svårt när man mår illa hela tiden. 

• eniway

Vitlök i maten har fått mig att bli väldigt illamående och efter jag ätit så känner jag mig uppblåst och spyfärdig. Ganska jobbigt då jag äter med andra ibland och man känner att man bara vill gå och lägga sig. Efter någon timme brukar det gå över men sen blir jag hungrig igen och om jag inte äter inom tid, så blir jag illamående igen suck. Äter ni godis och chips och sådant? Jag gör det ibland för att det är gott.

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.