• besony

lilla juni 2014 tråden.

Hoppar in här med. Har bf 29/6, har varit på VUL idag och det sett en liten filur med pickande hjärta! Vi hoppas så att det här går vägen och att sonen som är 2 år nu får ett syskon.

Vi har gjort IVF så mitt bf datum komet ej ändras något. Det var samma med första barnet, ingen ändring av bf datum. Vecka 9 (8+1) idag.

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Vad trist att ni dras med illamående! :(

Känns nästan som att såna som jag, som mår så bra, är i minoritet.. jag är i v 9 nu och känner mig knappt gravid ibland fast vi har sett den lilla på UL och har små symtom som trötthet, växtvärk och ömhet i brösten. Det är det enda. Någon mer som också mår bra?

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Jag har blivit finnig. Kan inte minnas att jag varit så med sonen. Sämre hy nu. Det är irriterande att ha två på ena kinden. Nästan som man var tonåring igen....

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Det är andra barnet, så magen syns tidigare samt så var jag direkt inte alls platt tyvärr... degig är den än men det dröjer nog inte länge innan den börjar bli hårdare liksom. :) 
    Då vi gjort IVF har vi gått på VUL i v.9 (8+1 både med storebror och denna), alltid fantastiskt att se en cirka 16 mm bebis med tickande hjärta.
    Nu är jag i v 12 (11+1 idag) och redan i 10+3 kände jag fosterrörelser, men bara om jag är stilla och om bebisen ligger precis där som jag kan känna av. Ser fram emot att känna mera senare. Har kub-UL nästa vecka, ska bli kul och se, och hoppas att allt är väl. Min BF kommer ej ändras alls, eftersom vi vet befruktningsdatum.

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Charlie mo: Står du på medicin för underfunktionen? Själv äter jag Levaxin sedan fyra år, och vet att man kan behöva höja sin dos pga graviditeten. Om du inte har medicin, kräv att få det!

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Jag skulle ha börjat med Niferex från v 20, men började redan en vecka innan. Är idag i v 20 (19+0). Detta eftersom jag blev sjukt trött om dagarna i några veckor. Jag går på utbildning och jag kunde slumra till i skolbänken och dessutom de veckor jag hade praktik, att nästan somna i bilen på väg dit och hem var ju inget bra, evigt kämpande att hålla ögonen öppna bakom ratten.... Och jag sov nästan så fort jag kom hem liksom.
    Det fungerar ju inte att vara så trött och dessutom ha en 2-åring hemma också. 

Så ett par dagar efter första Niferex tabletten kände jag mig äntligen som människa igen!! :)
    Jag har alltid mått bra med Niferex under graviditeten med storebror och det är likadant denna gången.

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Det stämmer att SGI blir nollad om man inte skriver in sig på AF första arbetslösa dagen.

När jag var gravid med min son så var jag arbetslös men jobbade timmar vid behov och hade 3 olika arbetsgivare. Jobbade så här i drygt ett år... Det var tufft!  

Så FK fick en rejäl bunt papper av mig för att beräkna min SGI för föräldrapenningen, då jag hade flera jobb.
    De sade att det inte räckte med mina timmar för SGI:n.. men som tur hade jag redan året innan skrivit in på mig hos AF första arbetslösa dagen efter en 10-månaders anställning på heltid. 
    Så min FP för sonen baserades på mitt gamla heltidsjobb och tack vare det hade jag kvar mitt SGI. Minns att jag var så lättad över det!

Så det är jätteviktigt att se till att det inte är något glapp någonstans!

Denna gången vet jag inte hur min SGI, ser ut och vad för FP jag kommer att få för jag är återigen arbetslös, men tyvärr efter bara en 5-månaders anställning. Så det lär ej räcka till SGI:n men jag har i alla fall skrivit in mig på AF den första arbetslösa dagen. Så det återstår att se. Lite typiskt att vara gravid och vara arbetslös igen liksom....

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony
    Kia82 skrev 2014-03-07 16:16:30 följande:
    Har inte läst noga alls men om man blir gravid igen innan det tidigare barnet blivit 1,5 år så förblir den SGI den samma.
    Det kan stämma. Därför tror jag att min SGI denna gången kanske blir nollad eller betydligt mindre. :/
    Barnet i magen var planerad sedan storebror var knappt 6 mån, men nu kommer det skilja minst 2,5 år mellan dem. Har man varit i IVF-svängen då tycker jag då att den SGI regeln är irriterande. Vi var ju beroende av sjukvården för att få barn och med alla väntetider så sig det ju ut på tiden. Det känns ej rättvist liksom.
    Men det är bara att acceptera...
    ♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Jag har skyddat min SGI genom att ta ut 5 föräldradagar efter när sonen fyllt ett, anmält mig på AF första arbetslösa dag. Sedan dess har jag sökt jobb och hunnit få anställning men fick gå efter bara 5 månader (surt!), anmälde återigen mig på AF första arbetslösa dagen och sedan gått arbetsmarknadsutbildning, blev klar igår. Så på måndag ska jag till AF igen och anmäla mig. Jag har gjort det jag kunnat. Det som drar ner min SGI denna gången är förmodligen min 5 månaders anställning eller för att jag plussade en månad innan storebror fyllde 2. Dumma regler liksom, trots man skyddar SGI:n och ser till att det inte är glapp någonstans.

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Jag vet inte exakt hur de räknar, men det sägs att man måste ha jobbat minst 240 dagar innan man får barn. En graviditet är ju på 280 dagar, så det känns lite illa. Jag kan bara hoppas på tur. Jag har inte fått moderskapsintyget ännu, som ska ju till FK så de kan beräkna min SGI och FP. Vi får se!

♥ ♂ 111101 ♥
  • besony

Mått när man gör UL kan vara bra för dem som inte vet när barnet blev till. Men det skiljer ju sig på olika tillfällen...

Jag har gjort IVF, så för mig ändras aldrig BF, då man vet när barnet blev till.

2011 när jag väntade sonen var BF 17 oktober. På skoj gjorde vi 3D UL vid två tillfälllen. I v 27 hade de mätt fram BF ca 19 okt, andra gången i v 33 mätte samma bm fram BF den 14 okt. Barnmorskan på 3D-ul gick efter måtten.. men min BF var fortfarande 17 okt. Så jag känner att det kan vara tokigt om man anger en BF genom måtten men som det inte stämmer. 

För övrigt gick jag över tiden med 15 dagar, jag fick sättas igång och fostervattnet hade minskat. Sonen föddes i v 43. Hade jag haft ett fel BF datum, så kan det påverka om bebisen går över tiden eller till och med kommer ut för tidigt... 

Denna gången är min BF 29 juni, och vid RUL var måtten exakt rätt i tiden, dvs vecka och dag. Men de skulle inte ändra min BF, pga IVF. Bebisar växer ju olika... 

♥ ♂ 111101 ♥
Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.