Inlägg från: mmjansson85 |Visa alla inlägg
  • mmjansson85

lilla juni 2014 tråden.

Hej alla blivande mammor! :) Jag hoppar in här om det är ok?
    Jag är gravid i vecka 16 (15+4) med första barnet och har bf 27/6. Jag och min sambo bor i Stockholm och vi är 28 år båda två (sambon fyller 29 om ungefär en månad dock).
    Vi var på kub i vecka 13 och fick jättebra siffor och en fin bild :) Bilden ramade vi sedan in och gav till de blivande mor- och farföräldrarna i julklapp ;)

• mmjansson85

Vi ska på rul 28/1 :) Vi kommer också ta reda på könet, mest för att vi i nuläget tänker att det är en pojke och därav automatiskt säger "han" när vi pratar om bebisen. Det känns taskigt om det är en tjej ;) 

• mmjansson85

Vi funderar på Emmaljunga duo edge kombi. Fast jag har hört att den är rätt stor så vi får se om den går in i bilen. När ska ni börja handla till bebis? Vi tänkte börja efter v 24.

• mmjansson85
    eniway skrev 2014-01-13 16:54:18 följande:
    Är i vecka 17 och har fortfarande ingen mage, ytterst liten och jag börjar bli orolig. Är varken illamående eller känner av någon aktívitet i magen. Ska på ett ul på torsdag pga detta. Tror ni att detta är normalt och att allt är som det ska? 

Så kul att ni har börjat köpa kläder till bebisen och kollar in vagnar, har jag med gjort men känns som om jag måste få svart på vitt att den lever först.
    Jag har fått mage (ser iofs mest bara tjock ut än så länge) men jag har inte kännt några självklara fosterrörelser än (bara lite bubbel men det kan lika gärna vara min egen mage). Jag känner mig inte gravid längre o det är läskigt. Jag har dock en doppler så jag lyssnar på bebisens hjärta ungefär en gång /vecka bara för att se att den fortfarande lever. Det känns betryggande och jag kommer fortsätta med det tills jag känner "riktiga" fosterrörelser regelbundet.
  • mmjansson85
    Emmadaniella skrev 2014-01-15 08:08:05 följande:
    Kände för första gången i förrgår att bebis rörde sig. Väldigt tydligt och flera gånger under kvällen. Även igår! :)
    Men innan dess kände jag också som många andra en jätteoro att något är fel. Tycker magen är olika dag till dag. Mindre och större och att livmodern ibland inte känns alls..
    Längtar så tills rul 7/2! Känns som en evighet!
    Åå vad härligt :) Hur kändes det och hur långt gången är du?
  • mmjansson85

Jag känner en massa saker men inget som solklart är bebisen. Men vad jag förstått så är det vanligare att det dröjer till efter v 20 innan man känner bebisen.

• mmjansson85
    eniway skrev 2014-01-16 11:56:52 följande:
    Vad roligt för er som redan känt fosterrörelser, längtar tills jag själv får göra det :). Var på ul idag och fick reda på att bebisen levde, känn så skönt och en sådan lättnad. Nu kan man slappna av i väntan på rul om några veckor :). Har ni gått upp något i vikt? Kan ni fortfarande dölja er graviditet så det inte syns? 
    Jag kan inte dölja graviditeten längre, jag har gått upp 6-7 kg redan (vecka 16+5)! :/
  • mmjansson85
    eniway skrev 2014-01-16 12:25:05 följande:
    Ok, jag är också exakt lika långt gången som du 16+5 men jag har bara gått upp 1 kg hittills, har varit orolig att bebisen inte växer som den ska, men jag såg på ul idag att den hade blivit större sen sist. Det kan ju hända att jag sväller upp mer i slutet. Äter du mycket mer nu inklusive sötsaker och fikabröd? Jag är inte sugen på kakor och sådant så det kanske bidrar till att jag inte gått upp så mycket. Annars kan det ju vara ökad blodmängd och vattenmängd i kroppen?
    Jag äter lite men ofta men inte särskilt onyttigt, försöker äta frukt och grönsaker som mellanmål. Men jag har inte kräkts något under graviditeten så 4 kg ca la jag på mig under veckorna jag mådde illa (det enda som hjälpte då var att äta), och då hade jag inte ork att laga ordentlig mat heller så det blev en hel del skräpmat.
    Min syster gick upp 20 kg med båda sina barn trots att hon åt mestadels nyttigt men då var det mycket vatten så jag tror att jag kommer hamna på samma.
  • mmjansson85

Igår (v 17+1) kände jag första sparken! :D det kändes helt annorlunda mot bubblet jag känt tidigare (som jag för övrigt inte är helt säker att det är bebisen, kan lika gärna vara min egna mage), detta var en riktigt spark, kändes jättetydligt :) 

• mmjansson85
    Mitt minne har blivit obefintligt! Nyss var det en av gubbarna på jobbet som visade upp ett papper och ville ha x antal kopior av den. Okej sa jag och glömde bort vilket papper det var och hur många kopior han ville ha...! Flört
Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.