• SannaM

Julibebis 2014

Nimah skrev 2013-11-21 16:14:54 följande:
    Vad härligt!!! Grattis :) 1 juli är en bra dag att fylla år på. Det gör jag nämligen!

Då hoppas vi igelkotten är punktlig
  • SannaM
    drömmaromsmått skrev 2013-11-21 16:41:13 följande:
    Det beror på vart man bor och ska föda, på kss i skövde får man gå över bf vid ivf precis lika länge som vid en "vanlig" graviditet och enda ultraljudet utöver rul är det tidiga runt v8.

Vi blev ju aldrig gravida på våra ivfer men har flera vänner från ivf-tiden som jag följt i deras graviditeter :)

Kan tänka mig det är olika! Tycker landstingen brukar ha olika praxis kring det mesta. Här i Sthlm blir man tex igångsatt BF+14 men på andra håll först BF+21. Crazy..
  • SannaM

Usch för blödningar hörni! Håller tummarna för att det är ofarligt!!

• SannaM
    EmSaH skrev 2013-11-23 19:37:04 följande:
    När ringer man bm? Ska jag göra det redan på måndag? Eller blir det för tidigt? Haha.. Inte ens min första graviditet, helt galet vad man glömmer fort!
    Vi har ringt direkt båda gångerna Nu ska vi tid i vecka 11, om två veckor typ, men ringde redan i vecka 5.
  • SannaM
    Surrih skrev 2013-11-25 13:56:35 följande:
    Får man göra tidigt vul överallt?! Förutom här i Etuna verkar de som. Är ju evigheter kvar till vanligt UL :( stod med mina ömma korv fingrar och drömde mig bort bland nappar å blöjor igår på Ica haha
    Vi får göra VUL pga av att vi gjort insemination. Annars får man det bara vid särskilda skäl, tror jag. 
  • SannaM
    Nimah skrev 2013-11-26 15:35:16 följande:
    Tack, det gick bra. Det fanns en liten ärta med ett hjärta. Hon gjorde vul och hade ganska dålig apparat så det var svårt att se. Det första hon sa var jaha, ja den är ju ganska liten. Då tappade jag hoppet helt och tänkte att den var för liten. Men sen såg hon att det tickade ändå. Hon fick den till 8 mm så 6+6 plus minus 7 dagar sa hon. Jag fortsätter räkna idag som 7+4 med tanke på hur svårt hon hade att mäta. Ska försöka slappna av lite nu och börja glädjas!

Skönt det såg bra ut! Storleken kan ju variera rätt mycket i början och ni vet kanske inte på dagen när den blev till! Sen dröjer det inte länge till KUB, eller hur?

Vi ska till MVC första gången nästa vecka och ska fråga om vi kan boka in ett UL veckan före jul, då är vi i vecka 12-13. Vill nog inte göra KUB uta bara se så det finns armar, ben osv innan vi berättar för hela släkten...
  • SannaM
    Nimah skrev 2013-11-26 19:32:20 följande:
    Vi har också inskrivning nästa vecka. Vet inte om vi ska göra kub, vi kan göra mkp på en gång om vi vill pga risk för ärftliga kromosomfel. Men då görs testet veckan före jul och vi flyger till USA den 21. Känns sådär att sticka i magen någon dag innan man ska flyga så långt! Men skulle också vilja se armar och ben före jul såklart. Får prata med bm om alternativen. Hur mår L?

Aha! Då förstår jag, klurigt. Den gravida mår bra! Hon är trött som sjutton och börjar få en liten mage (v 9+0 idag enl VUL, 8+4 enl ÄL..) men i övrigt bra liksom. Hon mår inte illa eller så. Skönt det! Känns så overkligt bara, längtar till magen är tydligt gravidig
  • SannaM
    Sara84 skrev 2013-11-27 09:10:22 följande:
    Hej på er alla!
    :)

Måste kolla om det är någon som har erfarenhet av tidigt VUL? I vilken vecka har ni gjort och vad kunde man se? Jag fick en tid den 19/12, då skulle jag precis gått in i vecka 9 men pga utomkvedshavandeskap i tidigare graviditet så fick jag nu också ett VUL en vecka innan, 12/12, i v8. Dock pratade sköterskan om att det kunde vara väldigt svårt att se något vid det första ultraljudet och att vi därför skulle få behålla den senare tiden. 

Vad har ni för erfarenheter?    
    Förra graviditeten (vår tvååring) så gjorde vi ett VUL i v 6 (5+5) pga. att jag hade urinvägsinfektion. Då var embryot 3 mm stort bara, man såg inget hjärta än.
    I vecka 8 (7+5) gjorde vi ännu ett VUL och då var lilla räkan 12,3 mm och hjärtat pickade.

Den här graviditeten gjorde vi ett VUL förra veckan, datorn räknade ut 8+2, men enligt ägglossning var vi i 7+6 och då var den 17 mm stor Tydligt pickande hjärta! 
  • SannaM
    LovisaC skrev 2013-11-26 20:28:24 följande:

Såg du inlägget jag skrev till dig för några dagar sedan? :)
    Ja! Har sett nu! Om PMDD? Jag har fått utskrivet premalex nu och ska börja äta det så fort ägglossningen börjar. Får se hur det fungerar.. om det skiter sig eller om biverkningarna blir för stora får jag testa ditt tips!
  • SannaM

Svullna bröst och växande mage - kan man känna sig typ lugn då eller? Min fru har verkligen haft tur som sluppit illamåendet men samtidigt känns det så konstigt, man ska ju liksom må illa... v 9+5 idag och hon har gravidbyxor

Är det fler som fortfarande har molvärk i v 9-10? Jag minns inte hur länge jag hade det... är det normalt eller? Hon har ganska mycket.

• SannaM
    gubbenhilfe skrev 2013-11-30 17:09:53 följande:
    Vid ett tillfälle lite senare i graviditeten var det så illa att vi åkte in akut till gyn för vi trodde att det var fostervattenläckage. Det var det inte. Där emot var det jäkligt pinsamt!

Ja guuud, sista 10 veckorna var det helt sjukt. Slafs ner på golvet ibland efter dusch. Haha. Och hrrrm, ursäkta...
  • SannaM
    MiaEnzi skrev 2013-12-02 12:41:36 följande:
    För mej började värkar, blod o klumpar natten till advent. Rädd att jag fått missfall. Men de trodde dom inte på kvinnokliniken så ska dit i morgon halv två är helt säkert på att de är kört
    Fy vad jobbigt för psyket! Håller tummarna!
  • SannaM

Hörnii, är det fler i v 10-11 som har molvärk varje dag? Hur länge pågår den egentligen? Jag minns inte när det upphörde förra gå... oron som spökar.

På torsdag ska vi skriva in oss på MVC! V 10+2 då enligt vul. Tror ni det finns chans att höra hjärtat med sån där maskin då..?

• SannaM
    Julia79 skrev 2013-12-06 22:26:20 följande:
    Hej tjejer!

Någon som har koll på om det finns någon vecka man mår som mest illa och när det isåfall blir lite mildare innan v 12?

Är i v 8 och mår så sjukt illa hela tiden, ska det vara så här olidligt i fyra/fem v till??

Den här "magsjukan" jag sagt till barnen att jag har känns ohållbar ;)

Jag mådde apilla till v 14-15 i min graviditet... väldigt olika det där!
  • SannaM

Nu är vi inskrivna på MVC! Ska få göra ett andra UL precis innan jul (v 13) för att se att hjärtat fortf pickar och att den fått armar och ben (förhoppningsvis...) och så bokades RUL i början av februari Mycket bra MVC som inte knusslar med kontrollerna tycker jag.

Min fru har för övrigt fortf molvärk typ hela tiden, v 11 nu. Jag minns verkligen inte att jag hade det så länge när jag var gravid...

• SannaM
    Fiamedbarn skrev 2014-02-02 19:24:29 följande:
    Jag har till min stora lycka stannat på tre kilo plus! Gick upp dom i rask takt och har bävat inför fortsättningen av graviditeten. Förra gången gick jag bara upp 6 kg! Och jag åt en del, jag minns att jag tyckte det var som att ha en binnikemask i magen

Men jag är SÅ trött, undrar om jag är undermedicinerad med levaxin, för jag har sovit massor och lite till på dan och har ändå svårt att orka shoppa (det brukar ju inte vara nåt problem annars!). Och jag har ont i ryggen och ont i fötterna. Men så är jag ju också lite överviktig...tvivlar på att jag orkar med mina promenader som förr men jag måste försöka. Har inte promenerad sen moderkaksprovet för två veckor sen så nu måste jag komma igång igen!

Man brukar ju få öka på levaxindosen som gravid, så det är väl inte omöjligt? Det måste de ju ha koll på på mvc!

Jag gick upp 25 kg när jag var gravid, min fru har hittills gått upp 7 kg. Vecka 18+6 idag, RUL i morgon.

Är det någon här som har sammandragningar?
  • SannaM
    Frida Andersson skrev 2014-05-04 16:03:09 följande:
    Alla är vi olika vart lite nyfilen på hur det kommer sig att man samsover? Speciellt när barnen är lite större?
    Länge sedan jag skrev i tråden, men nu gör jag det

Vi samsover inte jämt, pga att vårt barn själv valt att sova i sin säng (har sovit bäst där sedan 1-årsåldern), men i perioder vill han sova hos oss och då är det givetvis fritt fram. När han är inne i en orolig fas vill han somna hos oss på kvällen, andra perioder somnar han helst i sin säng och kryper in till oss senare. Han är 2,5.

Jag tänker såhär: Varför INTE sova tillsammans? Vi är två föräldrar, vi är vuxna - och vi sover ihop, varför skulle inte vårt lilla barn vilja sova ihop med någon han också? Tryggt och mysigt!
  • SannaM

Länge sen jag var här nu. Fler som ska snittas här? Vår rackarbebis vägrar lämna sätesläge, läkaren försökte tre ggr idag (36+1) men förgäves. Fick inbokat snitt på BF som först, känns inte det lite sent?

• SannaM
    EmSaH skrev 2014-06-05 20:47:09 följande:
    Det är säkert för att de vill bebis ska vända sig. Min mamma berättade att när hon väntade min yngsta lillebror låg han i säte. De gjorde vändningsförsök, men det hjälpte inte. Några dagar senare kände hon hur liksom hela magen vred runt. Då la han sig tillrätta

Ja, för omföderskor är det hyfsat vanligt att de vänder sig sent har jag förstått, men den här sitter liksom fixerat i säte sedan 6 veckor typ. Och min fru är förstföderska då jag födde storasyskonet. Tvivlar på att det är därför. Vi gissar på typ tidsbrist då det är sommar?!
  • SannaM
    Frida Andersson skrev 2014-06-05 19:13:44 följande:
    Kanske är för att dom hoppas att bebis ändrar sig? Här tar dom 7-10 dagar innan. Har inte fått min tid än länktar!

Tror inte det... den är typ fixerad. Tidsbrist?! Ska du snittas av samma anledning?
Svar på tråden Julibebis 2014