Passion skrev 2014-04-02 09:05:27 följande:
Tycker också att det är en djungel!
Var och pratade med FK igår och lämnade in mitt moderskapsintyg i samma veva.
Hon på FK förklarade för mig att jag som är arbetssökande och har fått a-kassa ska räkna ut min ersättning ett år från innan jag blev arbetslös, dvs när jag jobbade som mest.
När jag fick sonen så blev allt knas och försäkringskassan förklarade så snällt för mig att jag "hamnat mellan stolarna". Jag har alltid varit nog med att inte få något glapp för att skydda min SGI, trodde jag. Under hösten 2011 jobbade jag och pluggade samtidigt men i november kände jag att det blev lite mycket och sa upp mig från mitt jobba. Jag valde att inte söka CSN efter som jag tjänats så mycket under året så skulle jag bli återbetalningsskyldig och sökte först till vårterminen. Jag trodde att jag var skyddad i och med att jag pluggade men det var jag inte. När jag pratade med tjejen på försäkringskassan så försökte jag förklara att jag inte var berättigad till studiemedel men det spelade tydligen ingen roll. Jag skulle ha sökt studiemedel för december och sedan betalat tillbaka pengarna till CSN när de gjorde en inkomst koll. Det hela slutade med att min SGI baserades på den deltidstjänst som jag haft när jag pluggade istället för den heltidstjänst som jag hade innan. Blev betydligt mindre pengar varje månad än vad vi räknat med från början. Vi löste det med men det var inte kul.
Jag har skickat in mitt anställningsavtal till dem i söndags så vi får se vad de kommer fram till den här gången. Tycker det är jobbigt att de tar så lång tid på sig att fatta beslut bara. Vill ju veta nu hur mycket jag kan räkna med.