• Cecam

Julibebis 2014

Sorg13 skrev 2014-01-09 12:37:08 följande:
    Beklagar verkligen, vet hur den känslan är..fruktansvärd. Var det ditt första ultraljud? Fick mitt MA i v 16. :(
    Man önskar att ingen skulle behöva vara med om något sådant. Vilken mardröm. :(
    När du fick ditt MA i v.16, såg man hur länge fostret hade varit dött?
  • Cecam
    Bibbo skrev 2014-01-09 12:50:50 följande:
    Kl.14 har vi vårt kub-UL & jag är så fruktansvärt nervös. Är i stort sett symptom fri, har haft otroligt lite symptom under dessa veckor & är så orolig att vårt barn inte lever.. Är första graviditeten, första barnet & första UL..
    Känns som jag kan spy rätt ut.! ;(
    Kände samma sak, denna fruktansvärda oro och tänkte precis som du, men jag kan tala om att vara symptomfri inte betyder någonting. Har mått hur bra som helst och vårt lilla hjärta låg och sparkade och viftade förfullt inne i magen. :)

Lycka till alla som ska på kub och grattis till alla som varit och fått se era små liv. <3
  • Cecam
    Sorg13 skrev 2014-01-09 13:21:31 följande:
    Var på kuben och allt var bra men i v 16+4 vid inskrivningen hos BM såg hon inga hjärtljud längre. De trodde han levt till v 15. Denna gången har jag haft tre vu och har min kub nästa vecka. Är nu i 11+4. Läkaren sa till mig att har man sett ett levande foster i v 10-11 så är risken för MA 3 procent vilken är väldigt liten men jag är väldigt nervös ändå.
    Så sorgligt att läsa vad du har fått gå igenom, tror det är alla blivande föräldrars största mardröm.
    Är verkligen glad för din skull att du har gravid igen och som du skriver, är chansen för MA bara 3 % i dessa veckor så ska du se att allt kommer att gå bra. Massa lycka till kramar till oss allihop! 
  • Cecam

När är det man får reda på vilken blodgrupp fostret har och i vilken vecka måste man i såna fall ta spruta om jag och fostret har olika blodgrupper?
    Jag är nämligen RH-negativ och min man är positiv. Tog blodprover innan jul inför kub-testet och trodde att jag vid kub-testet skulle få reda på barnets blodgrupp, men ultraljudssköterskan sa att det är barnmorskan som informerar om det. Mitt nästa inbokade möte med min bm är först i 18 feb (då är jag i v 20, går in i v. 15 nu.). Försökte ringa nyss, men dom har bara tel.tid på mornarna.

Antar att dom skulle ringa om det var något, men jag kan inte låta bli att tänka att dom kanske glömt bort mig och att jag nu går och bildar antikroppar mot fostret. 
    Oroar mig säkert bara i onödan, men när man väl börjat tänka på det är det svårt att sluta. ;)

• Cecam
    Euphemia skrev 2014-01-13 16:42:17 följande:
    Jag är också rh-neg, sprutan får du nog vid förlossningen om det skulle behövas har kag för mig. Kommer faktiskt inte igår hur det var sist, men minns att det var ganska allvarligt om det skulle skilja sig.
    Lyckades få tag i min bm och fick veta att fostret också är rh-negativ. :)
  • Cecam
    mmod skrev 2014-01-14 12:50:38 följande:
    Åh nu är vi lyckliga :D varit på vårat första ultraljud idag och fick se den lille ligga där med ett hjärta som slog :) den svalde stora mängder fostervatten hela tiden och hon flyttade bak mig tre dagar så det är inte så farligt :) nu återstår det bara att meddela familjen att vi ska ha barn, det jobbigaste återstår nu alltså....
    Grattis! Va härligt! :)

• Cecam
    Euphemia skrev 2014-01-14 14:51:37 följande:
    Mmod, vad härligt! Men trist att det ska behöva kännas jobbigt att berätta. Nu bildar ni en egen familj, håll fokus på det och inte andras reaktioner.
    Cecam, ok! Hur gick det till? Alltså hur vet bm vilken blodgrupp den lilla har? Antar att jag också behöver göra samma procedur..
    Det är efter att man har lämnat dom vanliga blodproven där dom kollar att allt ser bra ut (gjorde det i v. 11) som man på testresultaten även kunde se vilken blodgrupp som fostret har. Fråga mig inte hur, tycker det låter jättemärkligt, men på något sätt får dom fram det genom mitt blod. :)
  • Cecam
    princess83 skrev 2014-01-16 14:18:49 följande:
    Hoppas jag får hoppa in här hos er. Var på ul idag å trott vi väntat en aug bebis å döm om min förvåning att det är en juli. Trodde vi max var i v10-11 så är vi i 14. Å vips var de "farluga" veckorna förbi!
    Välkommen, klart att du får hoppa in här! :) Va kul att du blev framflyttad i veckorna. :)
  • Cecam

Är det många av er som känt fosterrörelser? Jag är i v. 18 (17+1) men känner absolut ingenting än så länge, bara magen som växer. :) Har rul om en vecka, ska bli så spännande, men vi vill inte veta könet.

• Cecam

Var på RUL i går och allt såg jättebra ut. Bebben växte som den skulle och alla mått såg normala ut. :)
    Kunde inte sova natten innan, var rätt nervös då jag inte känt några fosterrörelser än. (Är i v. 19) men tydligen var det helt normalt att inte göra det. Fick veta att jag har moderkakan i framvägg som dämpar rörelser och sparkar, så jag får nog vänta ett tag till på att få känna något.

Det var häftigt att se hur bebben sparkade tillbaks när vi petade på magen. :)

• Cecam

Är det någon mer här som inte känner av fosterrörelser? Jag går in i v.22 nu och känner ingenting, inte ens fladder och det är det som gör mig mest nervös. Alla runtomkring mig frågar om jag känner av sparkar och berättar hur tidigt dom kände av sin bebis. Vet att alla är så olika och jag är ju dessutom först föderska och har moderkakan i framvägg, men dom flesta känner ju av i alla fall fladder trots detta har jag förstått.

Var på rul i v. 19 och lyssnade på hjärtat i v. 20 och då har allt sett bra ut, men kan inte låta bli att tänka att någonting hemskt har hänt efter detta.   

• Cecam
    Smum10 skrev 2014-03-03 13:10:19 följande:
    Det kan vara så att det är svårt för dig att skilja det från andra kroppsliga rörelser så att säga, eftersom du både är först föderska och inte kan känna igen hur det känns och att du har moderkakan i framvägg.

Tror inte att du behöver oroa dig, med min son kände jag första riktiga i v.19 och då hade jag moderkakan bakåt och det var en stark spark och efter det kände jag små "buffar" som jag känt tidigare men inte tänkt på att det var barnet, det var "aha är det så det känns".

Sen är vissa lugnare än andra. Detta barnet känner jag varje dag i intervaller (när den är vaken inbillar jag mig) medan sonen kände jag kanske två gånger i veckan han var väldigt lugn.
    Tack för ditt svar, känns lugnande att höra. :) Och ja, det är väl säkert så att jag kanske inte uppfattar eller kan skilja på rörelserna än så länge. 
    Min svägerska är också gravid, 7 veckor före mig och hon började känna av fladder redan i v. 16 som först föderska så man har jämfört sig mycket med henne och hela tiden tänkt att nästa vecka, då kommer det nog.
  • Cecam
    o0Mia0o skrev 2014-03-03 13:24:10 följande:
    Cecam- det är ju gott om plats därinne och barnet är ju än så länge rätt liten så du behöver inte oroa dig :)

Men prova det jag brukar göra på kvällen.
    Lägg dig på rygg med en kudde under nacken och händerna på magen under naveln. Du brukar jag kunna hitta vilken sida bebis ligger på och känna när den byter position. Några sparkar har jag inte känt av ännu.
    Tack för tipset, har testat det, men kommer definitivt att fortsätta, plötsligt händer det ju. :)
  • Cecam
    Smum10 skrev 2014-03-03 15:52:07 följande:
    Måste bara visa mitt fina babynest som blev färdigt nu, löjligt stolt 😊
    Jättefin, va duktig du är! :)
  • Cecam
    Alltochinget skrev 2014-03-04 08:03:09 följande:
    Vecka 22 (21+0) idag :D
    Då har vi precis samma bf, gick också in i v. 22 i dag (21+0) :)
  • Cecam
    Alltochinget skrev 2014-03-04 14:17:22 följande:
    Cecam: kul! Är det ditt första barn? :)
    Ja, det är första barnet. :) Tog ett tag innan vi lyckades bli gravida, men tillslut så.
    Är det första barnet för dig med?
Svar på tråden Julibebis 2014