• Anonym (Gravida)

Surrogatprocess i Sverige

Hej!

Vi är igång med en surrogatprocess här i Sverige, tillsammans med en fantastisk kvinna.
    Vi har blivit gravida, första försöket, via heminsemination. Nu hoppas vi att allt ska gå vägen. <3

Finns det fler här som har valt denna kontroversiella väg till familjebildning? SM eller IPs.

Vore kul att följas åt :)

• Svar på tråden Surrogatprocess i Sverige
  • Anonym (Nyfiken)

Hur går det till sen? Rent juridiskt?

• Anonym (Gravida)

Min (blivande) man är genetisk far till barnet, efter förlossningen så skrivs barnet hos sin pappa och hans fru (jag). Min man kommer att skriva på faderskapet redan innan förlossningen, men detta behöver, av ngn anledning, skrivas på ännu en gång efter att barnet är fött. Detta görs på vanligt vis, så som ogifta par brukar få göra för att bekräfta faderskapet. Vår SM är inte gift, hade hon varit det så skulle hennes man också måsta avsäga sig faderskapet.

Sedan bor och lever barn med genetisk pappa samt icke genetisk mamma. Efter ca 3-6 månader (? vet inte riktigt, det är det antal månader jag har hört är lämpligt att vänta, går säkert snabbare också.) Kan adoptionsprocessen påbörjas via familjerätten. Det blir då "närståendeadoption". Paret som ska vara föräldrar måste därför vara gifta.

Jag hittade denna på familjeliv:

"Ansökan om adoption, undertecknad av båda makarna/registrerade partners, inlämnas till tingsrätten där sökanden är bosatta.

I ansökan ska anges varför man vill adoptera. Till exempel att man har för avsikt att uppfostra barnet som sitt eget. Det ska också framgå att betalning inte har förekommit.

Till ansökan bifogas: personbevis för makarna/registrerade partners som anger deras folkbokföring, nationalitet och civilstånd personbevis för barnet som anger vilka som är barnets föräldrar, vårdnadshavare, nationalitet och civilstånd> samtycke från vårdnadshavare, förälder eller barnet (enbart vid styvbarnsadoption) Personbevis utfärdas av skattemyndigheten (folkbokföringen). Beställningen kan göras via internet eller via telefonsamtal med myndigheten. I det senare fallet anges att personbeviset ska användas för en adoptionsansökan.

Samtyckets utformning

Samtycke lämnas av förälder som är vårdnadshavare, eller barnets förmyndare. Samt av barnet själv om det fyllt 12 år, och i vissa fall när barnet är 16 år. Adoptionssamtycke (rubrik) Datum Barnets namn och personnummer Vårdnadshavares/förälders namn och personnummer Namnet och personnumret på den som vill adoptera (adoptanten) Följande textinnehåll bör finnas med: Jag samtycker till denna adoption. Jag har varken fått betalning eller blivit utlovad betalning. Bidrag till barnets underhåll har inte avtalats. Barnet saknar egna medel Underskrift av antingen vårdnadshavaren, förmyndaren eller barnet. Samtycket ska bevittnas av två personer med deras adresser angivna.

Prövningen

Tingsrätten inhämtar alltid ett yttrande från socialnämnden. Yttrandet bör beskriva barnets och de blivande adoptivföräldrarnas sociala förhållanden samt behandla de frågeställningar som tingsrätten har att att pröva nedan.

Tingsrättens prövar om lagens formella förutsättningar är uppfyllda sökanden är svenska medborgare eller har sin hemvist i landet det är lämpligt att adoptionen äger rum adoptionen är till fördel för barnet sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra barnet det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen i förekommande fall, om Haagkonventionen bestämmelser om internationella adoptioner är uppfyllda i förekommande fall, om adoptionen blir gällande i barnets hemland i de fall barnet är under 18 år ifall en vuxen ska adopteras, om denne vill behålla sitt efternamn"

Mycket information om det juridiska går att finna i Regnbågstråden :)

• Selfish Geene

Jag förstår att det inte är lagligt (ja, eller iaf inte tillåtet, eller?)
    Men kan det bli några juridiska repressalier för någon av de inblandade?

• Anonym (Nyfiken)

Hur gör ni om du inte godkänns? 
    Hur gör ni om mamman helt plötsligt ändrar sig? 

• Anonym (Gravida)

Hej igen, Det är inte olagligt, men inte lagligt heller. Sjukvården får tex inte assistera. Att en kvinna föder ett barn som den genetiska fadern tar hand om och hans fru sedan adopterar är inte olagligt. :) Vad som dock är olagligt är att pengar förekommer som ersättning i adoptionsprocessen. Det gör det inte i vårt samarbete med vår SM. Jag vet att det dock finns IPs och SM som kommer överens om ekonomisk kompensation, och då kan jag tänka mig att man måste vara väldigt försiktig. Jag är inte säker på hur de isf löser det, de SM jag har pratat med kring detta har varit väldigt restriktiva med information om detta, vilket nog är klokt. Om SM skulle ångra sig så har hon alla rättigheter att göra detta. Den genetiska fadern har dock rätt till delad vårdnad. Det vore en hemsk situation och det är nog den första och den största oron som finns som blivande föräldrar. Men vad jag har förstått, av dem som jag pratat med som varit SM (och som i deras tur varit kontakt med många SM) är det ytterst ovanligt. Det är en osäkerhet för en SM också som inte ser detta som sitt barn. Hon kan riskera att få vårdnaden om ett barn hon faktiskt inte alls planerat för, eller velat uppfostra som sin egen. Det krävs en stor tillit från bägge håll innan man går in i en sådan process. Vi har träffat och samtalat med vår SM flera gg dagligen i över 7 mån innan vi startade processen. För oss var det oerhört viktigt. Och så var det också för vår SM. Vi känner oss trygga och överlyckliga över henne. Sedan oroar man sig så klart för andra saker... Men jag är inte längre rädd att vår SM skulle vilja behålla barnet, jag litar på henne och känner att hon litar på oss. :) Om jag inte godkänns i adoption så får vi överklaga. Jag har svårt att se att jag inte skulle godkännas efter att babyn levt med mig under 6-12 månader, jag är gift med fadern och den genetiska modern också önskar det. Det bör vara för barnets bästa tänker jag. Tillslut borde det gå igenom rimligen. Men jag har hört om fall då det tagit längre tid.

• Anonym (nyfiken 2)

Hej! Håller tummarna att allt går bra för er! Har bara en fundering, hur löser ni mammaledigheten?

• Anonym (Gravida)

Hej,

Förlåt för sent svar :)

Min man kommer ansöka om enskild vårdnad så snart som möjligt efter förlossningen. I och med att vi då är gifta så kan han sedan skänka bort sina dagar till mig. :) Några månaders glapp kommer det nog bli, dem får vi lösa med sparade pengar. Mitt jobb tar jag till en början, några månader innan och någon månad efter, tjänstledigt från för studier på distans. Detta eftersom jag inte får ha något glapp då jag gör ingenting på papper. Då sjunker mitt SGI. 

Så. Så ska vi lösa det. VI har dock sett till att vi har lite backup pengar. Vår baby föds mitt i semestertiderna. Det kan ju vara så att det tar lite längre tid då med allt administrativt :)

• N 290

Är er surrogatmamma från Sverige? Eller gör ni det utomlands?
    Har själv planer på att surrogatmödraskap (kan ej bära egna barn) och följer gärna den lilla information som finns.

• Anonym (fint)

Intressant, jag hoppas att allt ska gå bra! Ska följa tråden så jag förhoppningsvis får läsa om att allt går bra!

Svar på tråden Surrogatprocess i Sverige