Min (blivande) man är genetisk far till barnet, efter förlossningen så skrivs barnet hos sin pappa och hans fru (jag). Min man kommer att skriva på faderskapet redan innan förlossningen, men detta behöver, av ngn anledning, skrivas på ännu en gång efter att barnet är fött. Detta görs på vanligt vis, så som ogifta par brukar få göra för att bekräfta faderskapet. Vår SM är inte gift, hade hon varit det så skulle hennes man också måsta avsäga sig faderskapet.
Sedan bor och lever barn med genetisk pappa samt icke genetisk mamma. Efter ca 3-6 månader (? vet inte riktigt, det är det antal månader jag har hört är lämpligt att vänta, går säkert snabbare också.) Kan adoptionsprocessen påbörjas via familjerätten. Det blir då "närståendeadoption". Paret som ska vara föräldrar måste därför vara gifta.
Jag hittade denna på familjeliv:
"Ansökan om adoption, undertecknad av båda makarna/registrerade partners, inlämnas till tingsrätten där sökanden är bosatta.
I ansökan ska anges varför man vill adoptera. Till exempel att man har för avsikt att uppfostra barnet som sitt eget. Det ska också framgå att betalning inte har förekommit.
Till ansökan bifogas: personbevis för makarna/registrerade partners som anger deras folkbokföring, nationalitet och civilstånd personbevis för barnet som anger vilka som är barnets föräldrar, vårdnadshavare, nationalitet och civilstånd> samtycke från vårdnadshavare, förälder eller barnet (enbart vid styvbarnsadoption) Personbevis utfärdas av skattemyndigheten (folkbokföringen). Beställningen kan göras via internet eller via telefonsamtal med myndigheten. I det senare fallet anges att personbeviset ska användas för en adoptionsansökan.
Samtyckets utformning
Samtycke lämnas av förälder som är vårdnadshavare, eller barnets förmyndare. Samt av barnet själv om det fyllt 12 år, och i vissa fall när barnet är 16 år. Adoptionssamtycke (rubrik) Datum Barnets namn och personnummer Vårdnadshavares/förälders namn och personnummer Namnet och personnumret på den som vill adoptera (adoptanten) Följande textinnehåll bör finnas med: Jag samtycker till denna adoption. Jag har varken fått betalning eller blivit utlovad betalning. Bidrag till barnets underhåll har inte avtalats. Barnet saknar egna medel Underskrift av antingen vårdnadshavaren, förmyndaren eller barnet. Samtycket ska bevittnas av två personer med deras adresser angivna.
Prövningen
Tingsrätten inhämtar alltid ett yttrande från socialnämnden. Yttrandet bör beskriva barnets och de blivande adoptivföräldrarnas sociala förhållanden samt behandla de frågeställningar som tingsrätten har att att pröva nedan.
Tingsrättens prövar om lagens formella förutsättningar är uppfyllda sökanden är svenska medborgare eller har sin hemvist i landet det är lämpligt att adoptionen äger rum adoptionen är till fördel för barnet sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra barnet det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen i förekommande fall, om Haagkonventionen bestämmelser om internationella adoptioner är uppfyllda i förekommande fall, om adoptionen blir gällande i barnets hemland i de fall barnet är under 18 år ifall en vuxen ska adopteras, om denne vill behålla sitt efternamn"
Mycket information om det juridiska går att finna i Regnbågstråden :)