Hon är svensk, och hon är även i vårt fall äggdonator. <3
I annat fall hade vi varit tvungna att vända oss utomlands för ivf och vård, i Sverige skulle de inte hjälpa oss med detta. VI funderade på det ett tag, jag, min man och kvinnan som bär vårt barn. Men vi landade i beslutet att göra en traditionell surrogatresa här i Sverige med heminsemination och det är vi glada för, det var rätt väg för oss! <3 :)
Det finns möjlighet för svenska IPs (intended parents) och svenska SM (surrogatmammor) att genomföra en resa här i Sverige med den tilltänkta mammans ägg (eller annan donators ägg). Befruktningen måste då genomföras i Cypern, Indien (?), USA, england (?), Ukraina eller Ryssland.
Adoptionsprocessen efter detta ser likadant ut sedan. Bebisar som föds i Sverige är alltid juridiskt barn till kvinnan som burit det, oavsett vad vi bestämmer eller kommer överens om sinsemellan och oberoende genetik.
Vi börjar idag närma oss vecka 30. Vår SM är fantastisk och likt sina tidigare egna graviditeter så mår hon väldigt bra och det är vi oerhört tacksam för. Vi har nära kontakt, hörs flera gg per dag och bebisen sparkar och magen växer. I början av april ska vi till barnmorskan igen, då ska vi så klart vara med :D. Det tycker jag är så fantastiskt, att vi har möjlighet att få vänta barn på detta vis i Sverige. Vi kan vara med och dela alla viktiga ögonblick, för mig har det varit så oerhört värdefullt <3