• greeneyes

Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?

Hej!
    Vid mitt planerade snitt i fredags förlorade jag två liter blod, men eftersom mitt HB var 104 efteråt fick jag inget blod. Blek som ett lik är jag dock och mest nyfiken på hur fort blodet återbildas och när jag kan känna mig dom vanligt igen. Nån som vet?

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?
  • Ann Cistrus
    greeneyes skrev 2013-11-06 17:23:48 följande:
    Åh, då kan jag ju passa på att fråga dig var HB-gränsen för att få blod går? Jag som hade 104 bedömdes ju inte behöva det.
    Där jag jobbar låter man en frisk ung person sjunka till 70 innan man transfunderar. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ellie

Du har redan fått bra svar på din fråga. Jag vill bara lägga till lite info som inte alla vet:

Om man har en gravidförsäkring bör man kolla om det finns ersättning för komplikationer under förlossningen, såsom stor blodförlust. Jag hade Trygg-Hansa, och bara genom att ha förlorat över 2 liter blod så fick jag 3000 kr insatt på kontot inom någon vecka. Räckte med ett tel-samtal till försäkringsbolaget.

• Judiths

Jag förlorade 2 l blod i samband med min förlossning och hade HB 84 efteråt. Fick inte blod efteråt men järndropp som gjorde susen för HB:t var över 130 på efterkontrollen 8 veckor senare. Var sängliggande tre dagar. Försökte resa mig den andra dagen men svimmade. Kände mig okej inom en-två veckor. Inte så lätt att avgöra vad som är vad efter en förlossning och den omställning som följer :) Även jag fick för övrigt bara efter ett telefonsamtal 3000:- insatt på kontot från Trygg Hansa där jag var försäkrad.

• modsey

jag förlorade en del bod vid en större gynoperation.
    Hade ett HB på 77 och fick inget blod. Efter en månad hade jag åter ett Bh på runt 120.

• Minza83

Jag förlorade 2l vid första förlossningen och hade hb på 69.. De gav mig järndropp som första åtgärd.. Men jag var gul i huden och kunde absolut inte gå runt själv, det bara svartnade för ögonen så fick jag två enheter blod 2dygn efter födseln. Hade ett hb på 96 när vi blev utskrivna från bb. Åt järntabl ett bra tag därefter och var väldigt svag och det svartnade för ögonen hela tiden när jag försökte gå omkring första veckorna...

• shine

Judiths - Fick också lågt HB runt 80 och järndropp efter förlossningen. Jag hade Trygg hansas extra försäkring.

Vad sa du när du ringde dom? Ville dom ha "bevis"?

• Ellie
    shine skrev 2013-11-07 00:39:47 följande:
    Judiths - Fick också lågt HB runt 80 och järndropp efter förlossningen. Jag hade Trygg hansas extra försäkring.

I deras villkor står något om "förlora större mängder blod" så jag ringde till dem och undrade vad "större mängder" innebär. Hon sade att det brukar vara över 2 liter, och då sade jag att det hänt mig. Hon noterade detta och skulle ordna med resten. Inget bevis eller intyg behövdes (jag antar att de kontaktade sjukhuset för journalkopior, men vet inte säkert). Pengarna på kontot några dagar senare.
  • Omorfia
    greeneyes skrev 2013-11-06 17:23:48 följande:
    Åh, då kan jag ju passa på att fråga dig var HB-gränsen för att få blod går? Jag som hade 104 bedömdes ju inte behöva det.

På mig gjordes ingen Hb-kontroll. När jag blött två liter lade de extra krut på dropp av olika slag och när jag fått två liter vätska blev jag tillsagd att försöka äta lite. Svimmade då när jag satt på sängkanten och då bestämdes att jag skulle få blod.
  • Tekaka

Jag förlorade också 2 liter blod vid mitt kejsarsnitt i juni. Hade också bra HB värde. Dock blev jag inte så påverkad av min blodförslut och mådde faktiskt bra. Högsta läkaren kom in på mitt rum och skulle ta blodprov på mig för han trodde inte man kunde må så bra efter en så stor blodförlust.
    De höll även på att snitta mig i 2 timmar pga gammal vävnad.

Fick ingen blodtransfusion. 

• Tekaka

Jag hade 114 tror jag efter snittet (dagen efter) och 142 samma dag som snittet

• shine
    Ellie skrev 2013-11-07 08:52:39 följande:
    I deras villkor står något om "förlora större mängder blod" så jag ringde till dem och undrade vad "större mängder" innebär. Hon sade att det brukar vara över 2 liter, och då sade jag att det hänt mig. Hon noterade detta och skulle ordna med resten. Inget bevis eller intyg behövdes (jag antar att de kontaktade sjukhuset för journalkopior, men vet inte säkert). Pengarna på kontot några dagar senare.
    Jag hade bara tappat 1,5 liter blod. Men ändå fick jag dåligt HB. Hade kanske dåligt HB innan också som bidrog till det låga HB efter förlossningen.
  • Judiths
    shine skrev 2013-11-07 00:39:47 följande:

Nej, jag ringde bara och sa att jag förlorade 2 l blod och förstått att det kan täckas av min gravidförsäkring. Jag frågade om jag skulle skicka in förlossningsjournalen där det stod men han sa att det inte behövdes och frågade bara vilket kontonr jag ville ha pengarna på.
  • Deo volente
    ninjabebbe skrev 2013-11-06 18:22:16 följande:

Om hon hade blött 2 liter och efter det hade 20 i Hb bör hennes utgångsHb ha legat runt 30 om hon är normalstor, och då hade de verkligen inte snittat henne!

Hon födde vaginalt
  • ninjabebbe

Ja, fast hon hade inte 30 från början. Då är hon mycket allvarligt sjuk.

• modsey
    ninjabebbe skrev 2013-11-09 17:37:19 följande:
    Ja, fast hon hade inte 30 från början. Då är hon mycket allvarligt sjuk.
    Typ nästan död.....
  • ninjabebbe

Precis. Trust the pros liksom.

Svar på tråden Förlorade 2 liter blod vid snitt, hur fort återskapas det?