hjälp! abort eller inte?!
Anonym (väldigt klyven) skrev 2013-11-18 10:18:08 följande:
Tack för alla svar. Jag är 18 år nu och gravid i v. 7 (6+3) så det börjar bli lite brottom att välja.
Jag och pojkvännen är förlovade och när vi prataeär om dethär så säger han att han känner 50/50, dels pga skola och jobb.
Det som mest får mej att tvivla på abort är att jag inte vet om jag skulle klara det paykiskt. Är rädd att det skulle sluta med att jag ligger i sängen och gråter dag in och dag ut istället för att vara nnöjd med beslutet..
För mig slutade det så som du beskriver som ett skräckexempel, jag knäcktes totalt av min abort som jag gjorde i v 8+4. Jag ångrade mig SÅ och kände att alla andra hade fått säga för mycket om hur jag skulle göra, att jag inte kunde ta ett eget beslut och det var otroligt smärtsamt att behöva handskas med dom tankarna. Imorgon är datumet då min bebis skulle ha varit beräknad.
Visst var det rätt beslut på ett sätt, nu hinner jag och min sambo få ett mer stabilt liv innan vi får barn. Men det som gnager i mig mest är att jag är övertygad om att vi skulle ha klarat det. Och då ser jag ingen riktigt giltig orsak (för mig) att göra abort, därav min stora ånger och skuldkänsla. Men vad som är giltiga faktorer för alla är förstås himla individuellt!! Mitt enda riktiga råd är att du ska vara säker på din sak. Du kommer ta dig igenom allt vad du än väljer!