• MsLilja

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

oj Zila! Vad sa det om det? Hur går ni vidare nu?
    Usch förstår att det känns surt just nu!  Stor kram!

• MsLilja

men vad bra att det finns en plan iaf. Och ni verkar ju inte ha problem med befruktningen så det borde ju gå bra när de kör icsi! För 6 st befruktade är ju jätte bra! Om det nu är någon tröst alls i det hela!

• MsLilja
    tes 75 skrev 2014-02-28 14:43:08 följande:
    Enäggstvililingar, är inte det när ett ägg som befruktats av 1 spermie delar sig i två? 

det stämmer med vad jag lärt mig. Och mna kan få enäggs efter ivf. Det är ju ltie slumpen som avgör om det delar sig i två eller inte.

När vi fick tillbaka vårt emryo visade det på skärmen och förklarade att alla de små svarta prickarna på skalet var spermier som inte lyckats ta sig in i ägget. Och vissa av dem låg ganska långt in. Antar att det inte skulle dela sig normalt om det är fler spermier per ägg. För det blir väl fel men alla anlag och kromosomer. Men trist att det blev så!

• MsLilja
    TessanP skrev 2014-03-01 17:52:31 följande:
    Hej alla! Idag testade jag på det graviditetstestet jag fått från CVL med mig, 18 dagar efter ägguttag och det blev ett positivt resultat!!!  

Grattis!
  • MsLilja

Håller tummarna för er som ruvar! Och att ni med äp snart får en massa fina guldägg!

Själv har jag varit på vul, vecka 5+1, alltså väldigt tidigt. Vul var för att utesluta utomkveds eftetsom jag haft dey innan och med tanke på de blödningar jag hade runt bim. Fick se en liten slemhinna med en plupp i :) hat aldrih tidigare fått se nåt liv på vul så det här är längre än vad jag någonsin kommit! Om en vecka ska vi på vul igen, är då i vecka 7+2, och förhoppningsvis får vi se ett ?. Väldigt nervöst är det iaf...

• MsLilja

Jag testade pluss på testdagen och kanske 4 dagar innan det minus. Alltså runt bim. Den här graviditeten har inte alls varit som mina innan. Alltid känt av hcg flera dagar innan bim, vilkey inte alls var fallet den här gången. Kände inget alls. Nu har jag en del känningar men de har kommit förra veckan. Så ni som inte känner av nåt, ge inte upp.

• MsLilja
    tes 75 skrev 2014-03-10 11:50:32 följande:
    Jaha. Jag har fått en blödning idag. Ruvardag 9. Förra gången blev det ju ingen ET, och då fick jag mens exakt 13 dagar efter ÄL-sprutan, vilket det är idag. Jag vet att en del får småblödningar & att det inte behöver betyda minus, men molvärken jag har nu är precis som den brukar vara första mensdagen. Har gett upp nu tror jag.

Nej vad tråkgt tes! Ja man brukar ju känna sin kropp och veta när det är mens...tyvärr...
  • MsLilja
    Sötboll skrev 2014-03-10 14:14:12 följande:
    Japp äggplock imorgon. Roligt att få se hur kliniken ser ut och all trevlig personal jag läst om :) ingen aning vilka vi kommer få möta, spännande! Vet ni förresten varför man bara får äta flytande före? Risk för farliga kräkningar pga morfin? Kommer inte på någon bra anledning annars.

Tror det är därför. Att man inte ska må så illa. Jag var ju helt borta när de plockade ägg.Blir lätt hög på mediciner men känner smärtan. Ingen bra komination. Var så ledsen för att jag inte kunde se när de plockade äggen :(
  • MsLilja
    Sötboll skrev 2014-03-10 16:04:26 följande:
    Åh filmning, häftigt. Är det ok för personalen?

Min sambo vill helst inte vara med under äggplocket, han är lite rädd för blod osv. Men om han får filma kanske det blir lättare och något annat att fokusera på :)

Tror inte det äf nåt blod involverat. Han får ju se allt på tv-skärmar. Ångrar så att vi inte tog ett foto på den 4 celliga som vi fick tillbaka!
  • MsLilja

Fast han kommer ju inte se några nålar. Nålen sitter på vul staven. Lite blod kan det komma i vätskan från blåsorna men han kan väl bara kolla på skärmen då ser han det inte. Lite får männen stå ut med obehag, det är ju liksom inget mot vad vi gör ;)

• MsLilja
    Mooni83 skrev 2014-03-11 12:47:47 följande:
    Ruvardag 10 idag. Samma dag som jag plussade förra gången. Även då var jag helt övertygad om att det gått åt skogen för det enda jag kände var mensvärk.

Grattis!
  • MsLilja
    Mylittlebaby skrev 2014-03-14 06:48:45 följande:
    Jag störtblöder nu tyvärr jäkla skit !! Ska meddela dom på CVL så dom vet för detta är defenetivt en mens! Men lycka till tjejer jag tror på er ! Tes jag beklagar för dig med detta suger ordentligt:(

Vad tråkigt!

De kommer vilja att du testar trots mens. Så ta ett innan du ringer....
  • MsLilja

Igår var vi på ett sista besök på kliniken. Och vilken avslut på det hela. Fick se en liten böna på 1 cm och ett hjärta som tickade på i precis rätt takt! Känns så overkligt men helt underbart!

Håller tummarna för er alla att det blir ett pluss snart!

• MsLilja
    andetag skrev 2014-03-26 11:05:43 följande:

Får jag hoppa in här?

Vi har försökt att få barn i över 3 år. Jag har PCO, men har ett barn sedan ett tidigare förhållande (utan hjälp). Vi började en utredning i höstas och jag fick börja med Pergotime. Vi blev inte gravida på tre försök och läkaren såg över makens spermatest som han lämnade i höstas. Hon kunde ev. finna förklaringen där och ville att maken gjorde ett nytt test. Såg testet likadant ut så skulle hon sätta oss på IVF på Linnekliniken. 

Sagt och gjort, maken gjorde ett test. Volymen är bra, antalet spermier är över 120 miljoner/ml och 50% rör på sig (ska vara minst 40% tydligen). Dock är de lite slöa.. Vi hade 13% och tydligen ska det vara minst 25%. Jag och maken har diskuterat detta och kommer nu att skriva in oss i kön hos Linnékliniken (via landstinget). Samtidigt kommer vi testa Pergotime någon gång till. 

Är det någon som vet hur lång väntetid det är där? Känner mig ganska orkeslös nu, men att ev. få göra en IVF skapar ju ännu mer hopp och energi hos mig. 

vi gjorde landstingsfinansierat ivf på linne och fick vänta totalt från utredning till ivf mindre än 2 månader. Men då var det jul emellan också. Och landstinget skulle behandla remissen mm. Från att remissen var skickad tog det 1 månad.
  • MsLilja

vi bor i sthlm. Använde oss av vårdgarantin. Båda sambon och jag tycker ivf har varit en jätte häftig resa. Som sambon säger, vi gjorde det tillsammans. Alla kan ha sex men vi gjorde verkligen det här tillsammans. Riktigt häftigt att ha fått vara med från början och sett ägget (jag såg inte eftersom jag var så borta pga medicinen) och se få se det där lilla 4 celliga, vul v 5+1 och nu senast 7+1. Man är liksom med hela vägen!
    Lycka till!

• MsLilja
    andetag skrev 2014-03-26 14:00:08 följande:

Åh, vad häftigt att få läsa. Vi kommer att gå genom Gävleborgs landsting. 

Men visst är det så; människor har sex från höger till vänster, men det här känns väldigt speciellt. Man är verkligen två om det och längtan är stor. Tanken att de (förhoppningsvis) kommer att höra av sig under våren känns nervpirrande. 

Grattis till graviditeten! Vilken vecka är ni i nu?  

Jag ringde runt själv, både till landstinget och ville ha vårdgaranti och till linne kliniken för att höra att de fått remissen. Vet fler som började samtidigt som inte fick tid lika fort så det lönar sig att ringa själv och ligga på lite.

Tack! Är i vecka 9 nu (8+2 idag).
  • MsLilja
    Killerhillary skrev 2014-03-26 18:52:41 följande:
    Vad härligt det låter MsLilja med vecka NIO!  

Tack! Känns helt overkligt och har ännu inte slutat titta efter blödning på toan. Knäppt det där :)
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014