Inlägg från: Anonym (MA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MA)

Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

I somras fick jag ett MA.

I vecka 9 fick jag kraftig smärta i magen två morgnar i rad. Ett par dagar senare kom en brun flytning. Ringde gyn, men de sa bara att det inte var någon fara.

Kom brun flytning ytterligare ett par gånger och i v 12 började jag blöda. Fick en tid dagen efter till gyn. Där konstaterade man att det fanns  ett foster i storlek motsvarande v 9 och inga hjärtljud.
    Blev hemskickad med cytotec och morfin och fick en återbesökstid ett par veckor senare för att se så allt kommit ut.
    Utstötningen gick komplikationsfritt och kändes mindre än en vanlig mens.

Däremot fick jag inget som helst stöd efteråt. Ingen kuratorkontakt eller kontakt med bm. Jag var så att säga ett "avslutat fall" enligt sjukvården.

• Anonym (MA)

Jag vet hur det är. Här har det oxå tärt på förhållandet. Kan inte annat än skicka dig en kram och säga att du inte är ensam.

• Anonym (MA)
    ScillaBlå skrev 2013-12-22 22:16:14 följande:
    Har nån av er haft någon kuratorskontakt? Jag har fått erbjudandet men inte känt att jag velat. Men ska nog ringa imorgon. Jag tycker att jag känner för lite. Är mest lättad. Behöver inte oroa mig för missfall längre. Det är ett faktum. Jag mår ganska bra och det skrämmer mig. Tror att jag borde bearbeta och tillåta mig att sörja. Men hinner inte med två barn, badrumsreniverig och julförberedelser.
    Jag frågade om kuratorkontakt, men de svarade typ att varför ska du ha det? Du har ju barn sen tidigare och det här är ju jättevanligt. Som att det skulle betyda mindre att jag gått och trott att jag varit gravid i 12 veckor och haft en död bebis i magen, bara för att jag har barn sen tidigare. Har fått ett uselt bemötande i vården. Inte ens nån kontakt med min BM, utan jag blev avskriven den dagen det konstaterades att aborten lyckats. Lite löpande band-principen..
  • Anonym (MA)
    ScillaBlå skrev 2013-12-26 17:01:21 följande:
    Ni som gjort medicinsk abort, fick ni cytotec? Hur stor dos och hur fick ni dem? Jag vågade inte Googla innan utan har gjort det nu. Det verkar som att de flesta landsting inte använder cytotec alls. De som gör det verkar ge två tabletter upplösta i vatten och om det ev behövs påfyllning är det en halv tablett i vatten som gäller (att dricka alltså).

Jag fick fyra tabletter vaginalt direkt. Sen fick jag två som fick smälta under tungan under förloppet. Jag fick även två tabletter med hem att ta under tungan på kvällen.

Det verkar vara väldigt olika. Undrar om jag fick en överdos och det var därför jag blödde så mycket...

Jag fick lika stor dos. Beror nog mycket på hur kroppen reagerar. Är ju samma efter förlossning att vissa blöder mycket och andra lite.
  • Anonym (MA)
    LFF skrev 2013-12-27 02:55:08 följande:
    Jag har två mf/ma i bagaget. Första gången var det ett mf. Började tokblöda i v12. Symptomen hade försvunnit nån vecka tidigare. Åkte till gynakuten som först inte trodde på mig att jag varit gravid då det inte fanns några tecken kvar i livmodern. Hcg-nivåerna däremot visade det.

Andra gången var det ett ma. Upptäcktes på kub-ul. Liten hade dött i v9. Fick åka hem och fick en tid för återbesök en vecka senare. På kvällen började jag blöda. På återbesöket blev det bara en koll att allt kommit ut.

Nu ligger jag här och lyssnar på mina 7 veckor gamla tvillingar. Denna gång gick det vägen. Tredje gången gillt. Fick graviditeten bekräftad i v8 av min gynekolog som jag gått till pga strul med mensen. Vågade dock inte lita på att det skulle gå bra förrän efter rul trots att det såg fint ut på kuben.

Jag har inte fått någon samtalskontakt vid mina två misslyckanden vilket jag nog behövt så här i efterhand. Det har inte heller varit enkelt att bli gravid. Första mf var 2008, andra 2010.

Samma historia som jag ungefär. Har dock inga tvillingar, men är nygravid och håller tummarna denna gången. Grattis till dina små!
  • Anonym (MA)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-12-27 15:08:30 följande:
    Jag hade symtom under min graviditet tills jag var i vecka 7. Nu är jag i vecka 8 och jag har fortfarande inga symtom. Allt försvann på någon timma. Nu har jag även blött i 2 dagar till och från, fast ganska sparsamt. Jag får inte tag i någon BM eller gyn för det är julledigt osv. Jag är orolig att jag fått ett missfall till. Någon som känner igen att symtomen försvann i samband med blödning och sen fick missfall?

Mina symtom försvann när jag fick första bruna flytningen i vecka 9. Sen fick jag veta först 3 veckor senare att bebisen dött. Men det finns ju de som blöder ändå utan att det är någon fara. Jag fick också vänta en hel helg på att få komma in. Det suger!
  • Anonym (MA)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-12-27 15:40:08 följande:
    Vad tråkigt:( hoppas att det snart går igenom fullt ut för dig! Jag börjar känna mig sjuk nu.. Hade lite feber i natt och jag tror det är på G igen. Bortsett ifrån det mår jag prima. Och jag har aldrig mått bra under en grav innan. Bara de som slutat i missfall. Jag vill prata med en BM och bli kollad osv. Men jag får inte tag i nån. Nu blöder jag lite igen osv. Frustrerande ju...

Förstår det! Om du får ont i magen och feber så ska du åka in akut! Kan vara utomkveds som håller på att spräcka äggledaren!
Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.