• Anonym (Ledsen och rädd)

Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

Förra tisdagen var jag och min kille på sjukhuset för ett tidigt ultraljud. Jag hade blött (väldigt lite) i många dagar och fått rådet att åka in och kolla för säkerhetsskull.

Enligt min uträkning skulle jag varit i v 7+2 denna dag.

Läkaren kollade först blödningarna och sa att de inte kom från graviditeten och var helt ofarliga. Vi pustade ut. Sen sa hon att hon skulle göra ett vaginalt ultraljud. Hon såg en graviditet med ett foster som var 4 veckor och inga hjärtslag. Det var det hon sa. Vi fråga "jaha, vad menas med det då? Då svarade hon i princip enbart att graviditeten avstannat och vi skulle bli kallade om 10 dagar för hjälp att få igång missfall, om det inte satt igång av sig självt. Tack och hej liksom. Hon ville inte svara på några frågor eller ens ge oss nått ytterligare.

Vi blev ju (såklart som alla känner sig) helt bedrövade och skitledsna.

Nu på fredag har jag fått en tid för hjälp att få igång missfallet, det har inte hänt ngt alls. Men i natt började jag fundera. Vad sa hon egentligen? Hon sa att fostret var 4 veckor och några dagar, borde jag inte då varit i vecka 6. Då ÄR det väl svårt att se hjärtljud? Om jag hade ägglossning en vecka efter jag trott (Kan ägglossning ske en vecka efter beräknat om man har en regelbunden cykel?)

Vet att ingen av er kan svara på om det är helt kört eller inte, men har ni några erfarenheter?
    Hon såg ju en pågående graviditet och ett foster som var 4 veckor och några dagar.. Hur kunde hon utifrån det säga att det var kört?

Skulle vara så tacksam om ni ville dela med er.

• Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.

Puff!

• Insanejane77

Jag har också upprepade ma i bagaget och vet hur jävla jobbigt det kan vara rent ut sagt!
    Det är helt enkelt för tidigt att säga i ditt fall. Ställ dig in på att ni fått missfall och kommer få åka hem med tabletter för att stöta ut embryot. Men, ett litet försvinnande kanske finns väl kvar tycker jag?! Ge inte upp hoppet riktigt än!
    Jag har haft 2 ma och ett vanligt missfall och nu när jag fick plus härom sist så var jag beredd på samma igen. VUL visade samma igen, ingen gulesäck och embryo i "fel" ålder, kom tillbaka nästa vecka igen får vi se hur det är då. Och den här gången tickade ett litet hjärta! Nu är jag gravid i v 14 :)
    Ge inte upp men ha lite is i magen!
    Lycka till, håller tummarna!

Tack för ditt svar! Jag har ställt in mig på att det är kört. Tyckte det bara var så Märkligt att hon lät så tvärsäker.. Med tanke på att det inte borde gå att se hjärtljud då.. Grattis till din graviditet!!!

• Insanejane77

Ja, en sak har jag lärt mig om doktorer så länge som jag fått springa i vården och det är att dom är som oss, vem som helst. En del är svåra att ha att göra med, fulla av sig själva, vill väl eller har för mycket på sitt bord (oftast). Man tänker att en läkare borde vara extra pedagogiska och förklara osv men sådana är dom tyvärr sällan.
    Om läkaren verkligen var bombsäker på att du hade missfall skulle han/hon inte låta dig ta upp en ul-tid och komma tillbaka igen för att få det bekräftat utan du hade fått tabletter vid förra VUL. Se det så! :) lycka till!

Tack igen. Det har du rätt i. Bara Å vänta och se på fredag..

Det ska jag göra :)

• ScillaBlå

Hej!

Jag hoppas att du slipper, men jag är också bokad på en medicinsk abort på fredag. I mitt fall är det ingen tvekan. Fostret borde varit elva veckor men var bara sju. Mitt tredje missfall, men första som inte kommit ut av sig själv. Jag skulle vilja gråta, men jag är bara tom...

Fan vad jag lider med dig. Det är så jäkla hemskt alltså. Man vet ju att det är vanligt men ändå är det som en jävla chock. Är du sjukskriven inför fredag? Jag pluggar men har inte pallat gå dit på En vecka. Så tom och ledsen!

• Anonym (MA)

I somras fick jag ett MA.

I vecka 9 fick jag kraftig smärta i magen två morgnar i rad. Ett par dagar senare kom en brun flytning. Ringde gyn, men de sa bara att det inte var någon fara.

Kom brun flytning ytterligare ett par gånger och i v 12 började jag blöda. Fick en tid dagen efter till gyn. Där konstaterade man att det fanns  ett foster i storlek motsvarande v 9 och inga hjärtljud.
    Blev hemskickad med cytotec och morfin och fick en återbesökstid ett par veckor senare för att se så allt kommit ut.
    Utstötningen gick komplikationsfritt och kändes mindre än en vanlig mens.

Däremot fick jag inget som helst stöd efteråt. Ingen kuratorkontakt eller kontakt med bm. Jag var så att säga ett "avslutat fall" enligt sjukvården.

Svar på tråden Missed abortion. Berätta era erfarenheter.