Inlägg från: Anonym (lollan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lollan)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

• Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Anonym (lollan)

Nej jag skäms faktiskt inte. Detta är vad jag känner. Absolut är det inte optimalt men det är sanningen. Men som du säger har jag inte så många fler val än att acceptera henne. Vad jag bad om vad tips och råd för att komma vidare i detta.

• Anonym (lollan)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:35:34 följande:
    Du kan väl ringa till biomamman och berätta det du skrivit här? Tala om för henne att du hatar att hennes och din mans barn är hos er och att du omöjligt kan hålla käften och sluta hacka och gnälla på barnet. Berätta att pappan blir sur på ditt gnäll på barnet men att han inte gjort något mer åt saken. Come clean, vet jag. Hade jag haft en idiot till far åt mina barn som i sin tur tillåtit sin vuxna partner att bete sig så mot våra barn hade jag hemskt gärna velat få inblick i situationen så att jag kunde plocka ut mina ungar ur den destruktiva miljön. 

Barn ska inte behöva vistas ihop med människor som inte tål dem och som har så lite självkontroll och vanligt vett att de inte ens kan behärska sina impulser att bete sig illa. 

Ring mamma du. Skräd inte orden. Hon vill säkert veta.
    Vill poängtera att jag absolut INTE hatar mitt bonusbarn och beter mig inte heller som om jag gjorde det heller. Jag ställer upp för den här flickan mer än vad man kanske kan begära av en bonusförälder. Skjutsar, hämtar, hjälper med läxan och allt annat som hör vardagen till. Hennes pappa jobbar mycket kvällar så det är jag som drar det största lasset både vad gäller henne och vårt gemensamma barn. Problemet är att jag har tröttnat på henne och detta gör att jag gnäller om ostädade rum, disk kanske mer än nödvändigt. 
  • Anonym (lollan)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-17 11:38:25 följande:
    Ett förslag är att behandla bonusbarnet så som du skulle önska att ditt biobarn blev behandlat av sin bonusmamma om du och din nuvarande man separerar
    Detta var en bra och konstruktiv tanke! Tack!
  • Anonym (lollan)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:45:22 följande:
    Ring mamman. 
    Snälla du läs det sista jag skrev i inlägget igen:

"Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa."

Jag vill ju få ordning på detta som kanske ser. Då är det väl ingen bra lösning att ringa mamman? Jag bad om tips hur JAG själv ska komma på bättre tankar.
  • Anonym (lollan)
    Insanejane77 skrev 2013-12-17 12:22:40 följande:
    Jag har också en bonusdotter i samma ålder och livet som bonusförälder är minsann inte så lätt. Man ska ha lika fullt ansvar och plikter som en bioförälder men inte samma rätt att tycka till. Och om man skulle våga erkänna att det inte är en dans på rosor så stämmer kören med biomammor upp direkt och man är ondskan personifierad typ. Jag är inte ute efter att debattera här i tråden utan ville säga till dig TS att jag förstår dig och att jag själv håller på att bli tokig ibland! Om du vill får du gärna PMa mig privat om du vill ösa ur dig.
    Kram
    Tack snälla du. Känns som vi förstår varandra :) Det handlar ju inte om att man HATAR sitt bonusbarn bara för att man tröttnar och blir tokig ibland. Och man får nog komma ihåg att känslorna inför bonusbarn och egna barn oftast inte är desamma, vilket gör att man kanske inte har samma förståelse heller. Men håller med många andra här inne att man som vuxen har ett ansvar men även vuxna har sina fel och brister.
  • Anonym (lollan)
    Anonym (typ) skrev 2013-12-17 12:21:21 följande:
    Några tolkar dig som att du gnäller utan anledning men du säger ju att det handlar om disk och ostädat rum osv så när tycker du själv att det är onödigt?
    Håller med om att du ska föra över föräldraansvaret på föräldern. Jag brukar gnälla på min man tills han tar tag i det. Därefter blir det lättare för mig hjälpa till påminna och följa upp
    Sen brukar jag också se till att hans barn får veta hur man gör när man plockar undan, har märkt att mycket handlar om osäkerhet hur man gör och blir roligt hjälpa till om man vet hur.
    Hur reagerar styvdottern på ditt "gnäll"?
    Som sagt tjatar jag på henne när det gäller att hålla ordning på rummet, ta undan disk, torka upp efter sig i badrummet och liknande saker som säkert många bioföräldrar gnäller på sina barn om också. Det som jag ibland kan känna är onödigt gnäll/klagande från min sida är att jag gnäller om dessa saker alltför ofta och íbland lite väl "strängt". 

Hur hon reagerar, hon vet ju att hon ska hålla ordning på rummet och allt det där men jag ser på henne att hon tycker jag är lite väl gnällig och tjatig.
  • Anonym (lollan)

Vill bara säga att jag har tagit åt mig av flera av inläggen här. Vissa är dock väldigt hårda och påstår att jag hatar mitt bonusbarn vilket jag absolut inte gör och inte heller har påstått. Jag är helt och fullt med på att jag som vuxen måste ta ansvar för mina handlingar och se till att relationen mellan mig och flickan fungerar. Från och med nu ska jag verkligen tänka till både en och två gånger innan jag låter irritationen ta över.

Dessutom ska jag prata med min sambo om detta ikväll. Jag ska be honom ta ett större ansvar för sin dotter de dagar hon är här. Kanske kan han byta arbetspass så att han är hemma mer och jag slipper vara den som tar ansvar och därmed tjatar om saker och ting. Då kan nog jag lättare ta mig ur det som blivit något av en ond cirkel.

Men vill samtidigt poängtera samma sak som en del varit inne på här. Att vara bonusmamma är inte helt enkelt! 

• Anonym (lollan)
    Anonym (Styvdottern) skrev 2013-12-17 12:57:23 följande:
    Jag har varit i den situationen men jag var dottern. Först var det med min bonuspappa. Han kom in i bilden när jag var två och vi hade en jätte bra relation. Han brukade läsa godnatt sagor osv för mig varje kväll men när min lillasyster föddes förändrades allt. Innan hade han behandlat mig som sitt barn men när hon föddes kände jag mig inte lika värd och älskad längre. Det här löste sig aldrig. Han skällde mycket och det var mycket bråk över allt! Kunde vara att disktrasan ramlat ber från kranen eller mina skor inte stod perfekt uppradade på skostäölet utan bredvid osv. Det här höll på tills jag flyttade hemifrån. Idag har vi en bra relation igen och det funkar kanon men det tog 10 år.

Jag och min bonusmamma hade också en jobbig start hon kom dock inte in i bilden förän jag var 14 och jag var nog inte den lättaste tonåringen så det blev en frontalkrock. Och det höll nog på tills jag flyttade också men så en dag bestämde jag mig för att jag behövde jobba på den relationen och idag pratar jag mer med henne än med min pappa.

Mitt tips är att försöka ha lite överseende med både henne och dig själv. Hon är i en jobbig ålder och det är tufft både för dig och henne. Hon kanske känner sig åsidosatt för det nya syskonet framgick inte hur gammalt nya syskonet är? Men kanske ni kan försöka jobba på er relation och få lite egen tid. Gå och shoppa på rean i mellan dagarna ta en fika , bio eller något annat trevligt tillsammans bara Ni. Så att hon får känna att hon fortfarande är viktig för dig och ni kan jobb på er relation.

Men jag håller också med om att pappan måste ta ett större ansvar hemm med barnen. Det är viktigt både för dig och för hans dotter! Lycka till och hoppas att allt löser sig!
    Tack!
  • Anonym (lollan)
    Anonym (Mår.illa) skrev 2013-12-17 12:54:36 följande:

Det låter som en jättebra plan! Hoppas det går bra ikväll!
    Tack!
  • Anonym (lollan)
    Anonym (MrsC) skrev 2013-12-17 13:15:00 följande:
    Hej! Jag har bonusar själv så jag har viss erfarenhet :) och jag tycker det låter bra som du skriver ovan. Behärska dig bättre och be sambon ta större ansvar.
    Jag tycker inte alls det är konstigt att du tycker det blivit jobbigare att ta ansvar för och hand om din bonus sedan du fick egna barn, du har fått mer att göra och mindre tid att ägna åt henne. De gånger jag irriterar mig på mina bonusar är det ofta för att jag känner att jag ställer upp och gör mer än vad jag egentligen har tid eller ork för.
    Så ta upp frågan med sambon och be att han avlastar dig.

Tror det också kunde vara bra om din sambo kan ta ert gemensamma barn ibland så kan du och bonusdottern göra "tjej-grejor", gå på nån film bara ni eller ut och äta eller fixa naglarna eller vad ni nu kan gilla att göra ihop. Man behöver bra tid ihop med för att ha en bra relation. Och det är viktigt att ni har det - ni bor ju ihop!
    Tack för förståelsen. Och bra tips om att vi ska göra något ihop bara jag och dottern. Kanske kan vara en bra julklapp, att åka in till stan och shoppa och kolla på bio eller nåt :)
  • Anonym (lollan)
    Anonym (en till) skrev 2013-12-17 16:12:27 följande:
    Jag förstår dig. Jag tyckte också det var svårare med bonusdottern när hon kom in i puberteten. sedan hon fick sin egen dator så lämnar hon ogärna sitt rum och ibland känns det som om jag bara klagar på henne. Men vissa saker måste man ju få sagt den lilla stunden hon visar sig.

Vad tycker din bonusdotter om sitt småsyskon? Är hon delaktig? Vill hon leka/hjälpa till?
    Hon gillar sitt syskon och leker och hjälper till tycker jag. Det funkar kanon faktiskt, de gillar varandra!

Men precis som du säger, det blir mycket tid inne på rummet med datorn och där samlas disk på hög och kläder i drivor. Kanske ska jag testa att bara skita i att tjata om att hon ska hålla ordning nästa vecka, bara låta det vara en soptipp liksom. Och låta mannen vara den som sanerar rummet när hon har åkt till sin mamma - eller låta det stå och mögla till nästa gång hon kommer. Har faktiskt ingen lust att plocka disk och smutstvätt.

Misstänker att en del av problemet med att hon inte håller ordning på rummet är att hon får mycket "serverat" hos sin mamma. Där finns inga småbarn och säkert mer tid till att plocka efter henne än vad vi har här hemma. 
  • Anonym (lollan)
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-18 16:30:17 följande:
    Fast det här rådet kan man ju inte ge rakt av. Det beror ju helt och hållet hur de har lagt upp allt ansvar i sin faaaaamilj.

Är TS FL? Är mannen den som står för huvuddelen av inkomsten? Har de råd att låta mannen jobba dagtid och bli av med OB?

Detta är viktiga faktorer som spelar in. För inte kan mannen försörja sin "nya faaaaamilj" och sen samtidigt ha 100% ansvar för barnen.
    Nej jag jobbar nästan full tid och vi delar på utgifterna i stort sett, är det någon som betalar mer är det jag. Vi har lite olika syn på pengar och jag har en bättre ekonomi sedan tidigare, mer sparat och så. Han betalar dock större utgifter till sitt barn, så som vinterkläder, aktiviteter mm. Vi delar på allt löpande så som mat, boende, godis, julklappar, presenter och annat till bonus.
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!