• Anonym (axe)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:35:34 följande:
    Du kan väl ringa till biomamman och berätta det du skrivit här? Tala om för henne att du hatar att hennes och din mans barn är hos er och att du omöjligt kan hålla käften och sluta hacka och gnälla på barnet. Berätta att pappan blir sur på ditt gnäll på barnet men att han inte gjort något mer åt saken. Come clean, vet jag. Hade jag haft en idiot till far åt mina barn som i sin tur tillåtit sin vuxna partner att bete sig så mot våra barn hade jag hemskt gärna velat få inblick i situationen så att jag kunde plocka ut mina ungar ur den destruktiva miljön.  Barn ska inte behöva vistas ihop med människor som inte tål dem och som har så lite självkontroll och vanligt vett att de inte ens kan behärska sina impulser att bete sig illa.  Ring mamma du. Skräd inte orden. Hon vill säkert veta.

Fy fan...snacka om att inte kunna sätta sig in i att andra kan ha det jobbigt
  • Anonym (axe)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 17:49:33 följande:
    Jag kan utan vidare sätta mig in i hur det kan kännas för en tolvåring att åka hem till pappa där det finns en ny fru som är för sträng och gnäller och klagar hela tiden och som dessutom säger sig hata att tolvåringen kommer dit. Jag kan definitivt och utan vidare sätta mig in i hur oerhört skitjävlakasst och jobbigt det garanterat känns för henne.  Kan du?

Ja det kan jag. Men jag kan oxå sätta mig in i och vet hur det känns att få ta ett ansvar för någon annans barn när man inte känner att nåt man gör blir rätt.....kan du det??
  • Anonym (axe)
    Anonym (Mikaela) skrev 2013-12-18 01:39:24 följande:
    Benägen att hålla med. Härinne låter det oftast som att Pappans nya tar allt ansvar för allt från hämtning,matlagning, läxläsning, utvecklingsamtal, kontakt med biomamman, ringa familjerätt, ta reda på lagar osv medan pappan inte gör många knop. Fanns tom någon som gjorde allt med ett ganska litet bonusbarn (tror han var 3 år eller så) medan pappan spelade data.

Som jag skrev innan, man behöver inte ta mer ansvar än man själv vill som bonusförälder. Tror inte heller på förklaringen att man blivit "lurad" in i att ta ansvar. Eller så kanske man skall tänka sig för extra noga och iakta innan man väljer att flytta ihop.
    Ibland hjälper det inte att iaktta. När jag flyttade ihop med min sambon hade han VH precis lagom tyckte jag för hans föräldraegenskaper är inte tipp topp. Men se 3 dagar efter ihopflyttandet kom överraskningen Vh skulle bli VV och tydligen var ansvaret mitt att det skulle funka. Det var ingen som frågat om jag ville ta ansvar för barnet, det hade aldrig nämnts att VH skulle bli VV. Verkligen jättekul. Men sambon fick allt ta sitt ansvar själv och ändra arbetstider och styra om han nu ville ha barnet VV. Nu har han VV och jag tar absolut inget ansvar för hans barn.
  • Anonym (axe)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-19 10:19:57 följande:
    Säg jag är dum högt till dig själv tills du fattar hur dumt ditt inlägg är! Barnet har rätt till sin pappa, pappan har enbart skyldigheter och ingen styvmorsa har rätt att skicka iväg något barn från familjen för att det inte passar hennes livsstil. Då får styvmorsan flytta om det inte passar att hennes man har barn sedan innan.
    Visst är det så, men tydligen så är ju pappan här borta på jobb och då är det bonusmamman som får ta hnd om barnet. Och då kan jag tycka att det är bättre barnet är hos sin biomamma istället för pappan verkar ju prioritera jobbet inte barnet.
  • Anonym (axe)
    Fånga dagen skrev 2013-12-19 13:31:07 följande:
    I så fall tycker jag att "Jag har totalt tröttnat på min sambo" varit en mer passande rubrik på ts trådstart - istället för att hon tröttnat på hans blott 12-åriga dotter.

Javisst, men det är inte första gången sånt här händer i en styvfamilj
  • Anonym (axe)
    nymedlem skrev 2013-12-19 19:05:58 följande:

Det blir ju i alla fall en trevligare hemmiljö för barnet om ts flyttar.
    Vad vet vi om det? Om ts flyttar får ju barnet antingen sitta ensam hos pappan som ju jobbar kanske inte är så jättekul det heller. Eller vara hos sin mamma som ju tydligen är ett helt otänkbart alternativ enligt vissa här.
  • Anonym (axe)
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 16:33:46 följande:
    Hon gillar sitt syskon och leker och hjälper till tycker jag. Det funkar kanon faktiskt, de gillar varandra!

Men precis som du säger, det blir mycket tid inne på rummet med datorn och där samlas disk på hög och kläder i drivor. Kanske ska jag testa att bara skita i att tjata om att hon ska hålla ordning nästa vecka, bara låta det vara en soptipp liksom. Och låta mannen vara den som sanerar rummet när hon har åkt till sin mamma - eller låta det stå och mögla till nästa gång hon kommer. Har faktiskt ingen lust att plocka disk och smutstvätt.

Misstänker att en del av problemet med att hon inte håller ordning på rummet är att hon får mycket "serverat" hos sin mamma. Där finns inga småbarn och säkert mer tid till att plka efter henne än vad vi har här hemma. 
    Låt pappan sköta rummet, det kanske blir fart på henne när kläderna är slut i garderoben och ligger skitiga på golvet. Minska "gnället" till att bara tjata om att ta undan i gemensamma rum som toa, tvrum och sånt. Här tog det skruv när alla glas helt plötsligt stod på bonus rum och dom fick dricka ut IKEAS plastmuggar till middagen. Helt plötsligt hittade glasen diskmaskinen
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!