• Ess

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Påven Johanna skrev 2013-12-17 17:49:33 följande:
    Jag kan utan vidare sätta mig in i hur det kan kännas för en tolvåring att åka hem till pappa där det finns en ny fru som är för sträng och gnäller och klagar hela tiden och som dessutom säger sig hata att tolvåringen kommer dit. Jag kan definitivt och utan vidare sätta mig in i hur oerhört skitjävlakasst och jobbigt det garanterat känns för henne. 

Kan du?
    Pappan skulle kanske se till att ta hand om de avkommor han satt till världen, innan han gnäller över att ts blir irriterad på att göra HANS jobb. Då menar jag att ta 100% ansvar för dottern, om det är så att han vill ha vv. 50% ansvar för det gemensamma.

Ts- när du pratar med mannen i kväll så ska du inte be honom ta större ansvar för sin dotter. Han SKA göra det bara, annars får han köra hem henne till sin mamma.
  • Ess
    Anonym (Gnällkärringar) skrev 2013-12-17 21:29:48 följande:
    Fy faan för gnälliga, egoistiska och oförskämda "bonus"mammor! Du tycker din man ska välja bort ett av sina 3 barn för att förverkliga din värld?!!? Han kanske ska välja bort en gnällig kärring istället :( Har själv bott med en sådan som du TS, en gnällig, egoistisk och oförskämd bonusförälser och det är det mest jävliga jag varit med om!! Skäms på dig!!
    Om föräldrarna själva fick tummarna loss och tog hand om sina mer eller mindre otrevliga avkommor, så slipper partnern irritera sig över dessa.
  • Ess
    Anonym (Mikaela) skrev 2013-12-18 01:39:24 följande:
    Benägen att hålla med. Härinne låter det oftast som att Pappans nya tar allt ansvar för allt från hämtning,matlagning, läxläsning, utvecklingsamtal, kontakt med biomamman, ringa familjerätt, ta reda på lagar osv medan pappan inte gör många knop. Fanns tom någon som gjorde allt med ett ganska litet bonusbarn (tror han var 3 år eller så) medan pappan spelade data.

Som jag skrev innan, man behöver inte ta mer ansvar än man själv vill som bonusförälder. Tror inte heller på förklaringen att man blivit "lurad" in i att ta ansvar. Eller så kanske man skall tänka sig för extra noga och iakta innan man väljer att flytta ihop.
    Ganska ofta så kör föräldern med utpressning, -Men vi är ju en faaamilj, så det är klart du inte ska göra skillnad på barnen/ ta hand om barnen som du skulle gjort om dom var dina egna.

Själv har jag aldrig brytt mig, utan var dom ensamma med mig så fick dom laga sin egen mat och ta hand om sig själva. Det var dealen, men alla vågar? inte ställa krav, tyvärr.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-18 16:30:17 följande:
    Fast det här rådet kan man ju inte ge rakt av. Det beror ju helt och hållet hur de har lagt upp allt ansvar i sin faaaaamilj.

Är TS FL? Är mannen den som står för huvuddelen av inkomsten? Har de råd att låta mannen jobba dagtid och bli av med OB?

Detta är viktiga faktorer som spelar in. För inte kan mannen försörja sin "nya faaaaamilj" och sen samtidigt ha 100% ansvar för barnen.
    Har dom inte råd att han lägger om sina arbetstider, så får han ha det tidigare barnet mindre.

Jag kan inte se en enda bra anledning till att barn och partner trycks ihop och gnatar ihjäl varann. Det slutar med en explosion.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-19 07:32:26 följande:
    Ha sitt barn mindre för att man inte har råd och samtidigt skaffa nya barn? Ger du liknande råd till folk som inte har råd att betala sina räkningar? Ge dina gamla räkningar till någon annan och handla mer på kredit!?
    Eller skit i och skaffa jobb och gå till soc istället. Du tror alltså inte på eget ansvar utan tycker att andra skall ordna så att ditt livspussel går ihop? 

Nu var ju inte TS i den sitsen men OM de hade varit beroende av mannens lön för att ha råd med fler barn så kan man ju inte lämna över ansvaret till någon annan utan man får snällt vänta med gemensamma barn tills dess att man har råd.  

Om mamman till flickan jobbar kväll varannan vecka och inte heller har råd att ändra sina arbetstider så återstår fosterfamilj då eller?

Att se till att ha råd att ta ansvar för de barn man redan har innan man skaffar nya ingår inte i din världsbild?

Du verkar verkligen tycka att alla män skall kunna gå vidare och att biomamman alltid skall ta det största ansvaret om de tidigare barnen så att mannen kan skaffa ny fru och barn.

Jag vet att din man inte varit villig att ta ansvar men alla män är inte skitstövlar utan det finns faktiskt de som är villiga att ta ansvar för ALLA sina barn. Inte bara de han har med den kvinnan han för tillfället lever tillsamman med.
    Dom är två föräldrar som har ansvar för det barnet. Kan inte pappan så får mamman ta barnet. Räkna aldrig in en tredje person som någon form av kombinerad barnvaktsslav/bankbok.

Klarar inte föräldrarna av att ta sitt ansvar för avkomman dom satt till världen, så är det väl som du skriver, fosterfamilj som gäller.
    Personligen så bryr jag mig inte ett dyft om vem som tar hand om dem, bara det inte involverar mig.

Du vet uppenbarligen ingenting om hans situation. Men det faller under ett helt annat ämne och är totalt ot i denna tråden.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-19 10:19:57 följande:
    Säg jag är dum högt till dig själv tills du fattar hur dumt ditt inlägg är! Barnet har rätt till sin pappa, pappan har enbart skyldigheter och ingen styvmorsa har rätt att skicka iväg något barn från familjen för att det inte passar hennes livsstil. Då får styvmorsan flytta om det inte passar att hennes man har barn sedan innan.
    Hjälper det om ts flyttar?
    Pappan tar ju inte hand om sitt barn. Utav vilken anledning ska barnet komma till pappan när han lämnar över ansvaret till ts?
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-19 16:33:55 följande:

Om pappan skaffar så otrevliga avkommor så borde inte styvmorsor skaffa egna barn med den mannen?!
    Som sagt så är det milsvidd skillnad mellan egna och andras ungar.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-19 19:01:08 följande:
    Dessutom verkar pappan i TS var vettig då han reagerar över hur TS behandlar dottern. Så han kommer nog inte köpa dina råd om att dottern skall flytta till mamman.
    Då kan du ju berätta vem som ska ta hand om dottern?
    Han ska nog va väldigt försiktig om han inte vill förlora sitt hembiträde.
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-19 19:05:58 följande:

Det blir ju i alla fall en trevligare hemmiljö för barnet om ts flyttar.
    Det lär bli hos mamman i så fall, för pappan jobbar ju kväll och kan inte ha henne.
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-19 21:42:37 följande:

Han blir så illa tvungen att dra ner på arbetstiden eftersom han då blir ensamstående 2-3 barns pappa. Kanske vore bäst för alla inblandade!
    Ja, det får han göra om inte mammorna tar heltid.
    Trist bara att han inte inser redan nu att hans frånvaro förstör ts och dotterns relation. 
    Trist att han inte inser att hans partners och hans barns relation inte är stark nog att klara av tjatande och tjaffsande, från båda hållen.

Jag tror inte på de relationerna där föräldern släpper allt och tror att det löser sig av sig självt. Det ser man ju här. Tjejen måste tycka det är pest att pappans partner går efter henne och tjatar om undanplock osv. När partnern i sin tur tycker precis lika illa om det, men känner att hon inte orkar/vill va städerska som med ett leende tar allt.
    Eftersom deras relation bygger på att dom gillar varann, så är detta döden att bli intvingade i dessa banor.

Sen har pappan mage att ovanpå allt gnälla över att han tycker ts gnäller på dottern (jag hade gladeligen strypt gubben). Hade han skött sin bit så är jag 99% säker på att hela scenariot sett annorlunda ut.
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!