Inlägg från: Anonym (Meja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Meja)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Ess skrev 2013-12-18 06:05:47 följande:
    Ganska ofta så kör föräldern med utpressning, -Men vi är ju en faaamilj, så det är klart du inte ska göra skillnad på barnen/ ta hand om barnen som du skulle gjort om dom var dina egna.

Själv har jag aldrig brytt mig, utan var dom ensamma med mig så fick dom laga sin egen mat och ta hand om sig själva. Det var dealen, men alla vågar? inte ställa krav, tyvärr.
    Fast det här rådet kan man ju inte ge rakt av. Det beror ju helt och hållet hur de har lagt upp allt ansvar i sin faaaaamilj.

Är TS FL? Är mannen den som står för huvuddelen av inkomsten? Har de råd att låta mannen jobba dagtid och bli av med OB?

Detta är viktiga faktorer som spelar in. För inte kan mannen försörja sin "nya faaaaamilj" och sen samtidigt ha 100% ansvar för barnen.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-18 16:50:24 följande:
    Nej jag jobbar nästan full tid och vi delar på utgifterna i stort sett, är det någon som betalar mer är det jag. Vi har lite olika syn på pengar och jag har en bättre ekonomi sedan tidigare, mer sparat och så. Han betalar dock större utgifter till sitt barn, så som vinterkläder, aktiviteter mm. Vi delar på allt löpande så som mat, boende, godis, julklappar, presenter och annat till bonus.
    Eftersom ni inte är beroende av hans OB så bör han absolut leta efter ett jobb på dagtid då.
    En bra början kan ju vara att han är FL med den nya bebisen nu då för då får han verkligen ta ansvar för alla tre barnen varannan vecka och kanske får en annan förståelse hur du har det nu.

Nu menade jag naturligtvis inte direkt efter födseln utan att han tar över efter 5-6 månader och är hemma ett år.
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-18 20:13:53 följande:
    Har dom inte råd att han lägger om sina arbetstider, så får han ha det tidigare barnet mindre.

Jag kan inte se en enda bra anledning till att barn och partner trycks ihop och gnatar ihjäl varann. Det slutar med en explosion.
    Ha sitt barn mindre för att man inte har råd och samtidigt skaffa nya barn? Ger du liknande råd till folk som inte har råd att betala sina räkningar? Ge dina gamla räkningar till någon annan och handla mer på kredit!?
    Eller skit i och skaffa jobb och gå till soc istället. Du tror alltså inte på eget ansvar utan tycker att andra skall ordna så att ditt livspussel går ihop? 

Nu var ju inte TS i den sitsen men OM de hade varit beroende av mannens lön för att ha råd med fler barn så kan man ju inte lämna över ansvaret till någon annan utan man får snällt vänta med gemensamma barn tills dess att man har råd.  

Om mamman till flickan jobbar kväll varannan vecka och inte heller har råd att ändra sina arbetstider så återstår fosterfamilj då eller?

Att se till att ha råd att ta ansvar för de barn man redan har innan man skaffar nya ingår inte i din världsbild?

Du verkar verkligen tycka att alla män skall kunna gå vidare och att biomamman alltid skall ta det största ansvaret om de tidigare barnen så att mannen kan skaffa ny fru och barn.

Jag vet att din man inte varit villig att ta ansvar men alla män är inte skitstövlar utan det finns faktiskt de som är villiga att ta ansvar för ALLA sina barn. Inte bara de han har med den kvinnan han för tillfället lever tillsamman med.
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-19 18:19:28 följande:
    Dom är två föräldrar som har ansvar för det barnet. Kan inte pappan så får mamman ta barnet. Räkna aldrig in en tredje person som någon form av kombinerad barnvaktsslav/bankbok.

Klarar inte föräldrarna av att ta sitt ansvar för avkomman dom satt till världen, så är det väl som du skriver, fosterfamilj som gäller.
    Personligen så bryr jag mig inte ett dyft om vem som tar hand om dem, bara det inte involverar mig.

Du vet uppenbarligen ingenting om hans situation. Men det faller under ett helt annat ämne och är totalt ot i denna tråden.
    Fast om pappan nu måste jobba kväll för att försörja de mer eller mindre otrevliga avkommorna han har med sin nya "erövring" så betyder det ju att han egentligen inte hade råd att skaffa fler barn. 

Man kan ju inte fortsätta föröka sig om man inte klarar av att ta hand om de barn man redan har. Det är där den nya "faaaaamiljen" i mitt exempel gjort fel från början.

Du vill i vanlig ordning få barnen att bli biomammans ansvar så pappan skall kunna leka "lyckliga faaaamiljen" i lugn och ro. 
    Därav slutsatsen att du inte förstår innebörden av "eget ansvar". 

Dessutom verkar pappan i TS var vettig då han reagerar över hur TS behandlar dottern. Så han kommer nog inte köpa dina råd om att dottern skall flytta till mamman.
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-20 21:22:58 följande:
    Men vad tycker du är en bra lösning när pappan abdikerat från sitt föräldraansvar?
    Vem ligger närmst till att ta hand om barnet då?

Jag tycker inte alls pappan reagerar vettigt. Hade han gjort det så hade han agerat och inte bara snackat.
    Är han inte villig att ta ansvar så ser jag ingen annan lösning än att dottern bor hos en förälder som jag hopas vill ha henne och inte bara dumpar allt på sin sambo och sen bara skiter i hur det går.
    Fast vi kan inte veta utifrån TS att pappan har abdikerat sitt föräldraransvar.

De flyttade ihop och TS skriver själv att allt fungerade bra. De kanske gemensamt kom fram till att han kunde ta ett jobb på kvällstid.
    Efter att de fått gemensamma barn har förutsättningarna förändras och nu när TS är gravid med nummer två börjar orken tryta.

Du förutsätter att mannen är någon form av tankeläsare som borde veta att han skall sluta jobbet och vara hemma med dottern.
    Du tycker inte TS har något ansvar själv att tala om att hon vill ändra det de en gång kommit överrens om?

Nej just det....eget ansvar vet du ju inte vad det är. Det är ALLTID någon annans fel!
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-20 22:19:55 följande:
    Man kan inte ta den typen av vardagliga konflikter med en person som inte betyder något för en, det går bara inte. 
    Ts lämnas ensam med det tråkiga, har du.......? ska du......? ta upp.......... osv. 
    Det spelar ingen roll om tjejen är 12 eller 35, för man tröttnar, man vill inte springa och ta andras skit.

Det är det jag tror att hon gör, då svarar han med att hon ska sluta tjata och gnälla.
    Det framgår inte hur hon sagt ifrån, om hon pipit fram något eller tagit till basrösten. Det börjar kanske bli dags att peka med hela armen och ställa krav att han själv (eller mamman) tar ansvaret för dottern, annars kommer det att bli konsekvenser för honom. 

Det har kanske redan gått så långt att det inte går att reparera igen, även om pappan skulle trilla och slå huvudet och plötsligt börja agera förälder i rena förvirringen.

Jag klandrar pappan till 120%, för han ska ALDRIG sätta partner och barn i en sådan situation där det riskerar att skära sig. Tjat och gnäll ska föräldern ta, för där finns bandet som klarar den påfrestningen.
    DU kan inte ta vardagliga konflikter med någon som inte betyder något för dig. Det gäller naturligtvis inte för alla.
    Se på alla fostermammor. Jag förstår att du aldrig hade klarat av att axla den rollen men det finns många kvinnor som gör ett fantastiskt jobb med andras barn som far illa. Men enligt dig går detta alltså inte!?

Så visst går det om man har ett stort hjärta!

Dessutom bör man inte flytta ihop med någon om man har NOLL känslor för några av familjemedlemmarna. 
    Det är väl där många styvmammor gör fel!
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 17:16:55 följande:
    Att han har dottern vv när han inte ens är hemma utan jobbar istället, jag kallar inte det för att ta föräldraansvar.........

Hur vet du att det är en ömsesidig överenskommelse?

Det vet jag naturligtvis lika lite som du vet att det inte är en ömsesidig överrenskommelse och det antar ju du i alla dina inlägg. Du raljerar om hur dålig pappa han är och att flickan därför borde flytta till mamman.

Jag är faktiskt nyfiken på om du hade kunnat visa din sambo vad du skriver här om hans barn? Vet han om hur du känner inför dem? 

• Anonym (Meja)
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 13:00:39 följande:

Varför jämför du med fostermammor? Det är väl fullkomligt irrelevant vad och hur fostermammor gör och har det. En fostermamma tar på sig ansvaret för någon annans barn när föräldrarna inte räcker till, för det får hon någon slags ekonomisk ersättning och allt enligt något slags upprättat avtal med soc. Vad har det med bonusmammor att göra?
    Jag håller med om att det finns fantastiska fosterföräldrar, tyvärr finns det även fosterförälrar från helvetet också, men likväl, det finns ingen anledning diskutera fosterfamiljer samtidigt som styvfamiljen.

Om du inte klarar av att se kopplingen mellan att Ess skrev att man enbart kan ta vardagliga konflikter med biologiska barn och det jag skrev om fostermammor så vet jag ärligt talat inte hur jag skall kunna förklara det tydligare men jag försöker:

*En fostermamma är inte biologisk mamma åt barnet. Det betyder att hon har inte varit gravid och fött barnet.

*En fostermamma har inte samma band till barnet som till ett eget barn utan hon får jobba ganska hårt för att det skall fungera.

Du menar alltså att om styvmamman får betalt så kan hon ta hand av dottern? Skall hon få betalt när hon lagar mat åt mannen också? När de har sex? 

Det är pengarna som är skillnaden alltså. Får man betalt för tjänsterna så utför man dem. Så fungerar det inte i vår familj som tur är. Fast vi har gemensam ekonomi så det kanske skiljer sig åt då.

• Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 16:51:34 följande:
    Det är fostermammornas jobb. Sk bonusföräldrar förväntas göra samma jobb, fast utan betalning.

Spelar ingen roll när pappan sköter dem själv. Man äter ihop och går sen åt skilda håll.

Så om din man betalt dig hade du kunnat fixa en macka åt barnen? Ja....vad skall man säga. Det låter inte som ni har ett sånt sunt förhållande. 

• Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 21:55:20 följande:
    Klart han vet. Jag har aldrig stuckit under stol med varken att jag har noll intresse av dem, eller att jag inte är direkt överimponerad av dem. Men han är själv väl medveten om deras mindre bra sidor.
    Jag hade aldrig accepterat att dom skulle flyttat hit, men förövrigt får han umgås med dem så mycket han vill. Dom är alltid välkomna hit för att hälsa på.
    Ett barn förtjänar sina föräldrars ovillkorliga kärlek och det lyckas inte din man med. Hur kan du ens med att sitta och klaga på hur andra sköter sitt föräldrarskap där du själv lever med en som inte ens når upp till det mest grundläggande!? 

Hoppas för era gemensamma barn skull att de inte har några "mindre bra sidor" för där finns ju tyvärr ingen annan mamma att skicka dem till.... 

Stackars barn...
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!