Ess skrev 2013-12-20 22:19:55 följande:
Man kan inte ta den typen av vardagliga konflikter med en person som inte betyder något för en, det går bara inte.
Ts lämnas ensam med det tråkiga, har du.......? ska du......? ta upp.......... osv.
Det spelar ingen roll om tjejen är 12 eller 35, för man tröttnar, man vill inte springa och ta andras skit.
Det är det jag tror att hon gör, då svarar han med att hon ska sluta tjata och gnälla.
Det framgår inte hur hon sagt ifrån, om hon pipit fram något eller tagit till basrösten. Det börjar kanske bli dags att peka med hela armen och ställa krav att han själv (eller mamman) tar ansvaret för dottern, annars kommer det att bli konsekvenser för honom.
Det har kanske redan gått så långt att det inte går att reparera igen, även om pappan skulle trilla och slå huvudet och plötsligt börja agera förälder i rena förvirringen.
Jag klandrar pappan till 120%, för han ska ALDRIG sätta partner och barn i en sådan situation där det riskerar att skära sig. Tjat och gnäll ska föräldern ta, för där finns bandet som klarar den påfrestningen.
DU kan inte ta vardagliga konflikter med någon som inte betyder något för dig. Det gäller naturligtvis inte för alla.
Se på alla fostermammor. Jag förstår att du aldrig hade klarat av att axla den rollen men det finns många kvinnor som gör ett fantastiskt jobb med andras barn som far illa. Men enligt dig går detta alltså inte!?
Så visst går det om man har ett stort hjärta!
Dessutom bör man inte flytta ihop med någon om man har NOLL känslor för några av familjemedlemmarna.
Det är väl där många styvmammor gör fel!