• Ess

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

knasigapappan skrev 2013-12-19 17:46:58 följande:

Det låter som om du inte är mogen att fostra och ta hand om ett bonusbarn.
    Önskar dig verkligen lycka till för det kommer inte bli lättare och du/hon kommer definitivt inte störa er mindre på varandra.

Det kan jag lova, tjejer som går in i tonår och pubertet ... Ha ha!

Face reality eller inse att du inte förstår vad du gett dig in på, och dra.
    Varför förväntas det av ts att hon ska ta hand om och fostra ett barn som inte ens är hennes ansvar?

Varför heter det alltid så vackert att pappan ska HJÄLPA TILL MER med barnet/barnen?
    Är det inte helt självklart att han ska ta hand om och fostra det barn han frivilligt (förhoppningsvis) valt att skaffa?
    Precis lika självklart är det att ts och mannen delar ansvaret för det barn de valt att gemensamt skaffa.
  • Ess
    Fånga dagen skrev 2013-12-19 22:40:32 följande:
     Styvmamman skulle säkert  hitta nåt annat att gnälla över. Hon skriver ju själv att hon stör sig på minsta lilla grej som flickan gör.

"Den som letar fel hittar inget annat".
    Det är väl inte så underligt. Tror du inte tjejen svarar samma, om någon frågar henne?
    Pappan har tvingat in dem i roller som deras relation är för bräcklig för att klara av. Antingen kommer dottern att få nog och flytta till sin mamma på heltid, eller så får ts nog. 

Har pappan verkligen så lite intresse för sin dotter så ska hon bo heltid hos mamman.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-19 19:01:08 följande:
    Du vill i vanlig ordning få barnen att bli biomammans ansvar så pappan skall kunna leka "lyckliga faaaamiljen" i lugn och ro. 
    Därav slutsatsen att du inte förstår innebörden av "eget ansvar". 

Dessutom verkar pappan i TS var vettig då han reagerar över hur TS behandlar dottern. Så han kommer nog inte köpa dina råd om att dottern skall flytta till mamman.
    Men vad tycker du är en bra lösning när pappan abdikerat från sitt föräldraansvar?
    Vem ligger närmst till att ta hand om barnet då?

Jag tycker inte alls pappan reagerar vettigt. Hade han gjort det så hade han agerat och inte bara snackat.
    Är han inte villig att ta ansvar så ser jag ingen annan lösning än att dottern bor hos en förälder som jag hopas vill ha henne och inte bara dumpar allt på sin sambo och sen bara skiter i hur det går.
  • Ess
    Fånga dagen skrev 2013-12-20 21:48:45 följande:
    Tjejen är 12 år, och ts är vuxen. Det verkar som hon glömt hur det var när hon själv var i samma känsliga ålder. Hon säger ju själv att hon stör sig på varenda liten grej hon gör, och ständigt klagar och gnäller på henne.  Jag säger stackars flicka!

Varför riktar hon inte istället sitt missnöje och irritation på sin sambo? Hon får väl kräva att han är hemma mer, så hon inte behöver hålla på att ideligen hacka på hans dotter.

Ts berättar ju också att hon önskar att det bara skulle vara hon, sambon och deras gemensamma barn i deras familj. Så jag misstänker att det spelar nog ingen större roll om sambons dotter plockar undan efter sig eller inte.
    Man kan inte ta den typen av vardagliga konflikter med en person som inte betyder något för en, det går bara inte. 
    Ts lämnas ensam med det tråkiga, har du.......? ska du......? ta upp.......... osv. 
    Det spelar ingen roll om tjejen är 12 eller 35, för man tröttnar, man vill inte springa och ta andras skit.

Det är det jag tror att hon gör, då svarar han med att hon ska sluta tjata och gnälla.
    Det framgår inte hur hon sagt ifrån, om hon pipit fram något eller tagit till basrösten. Det börjar kanske bli dags att peka med hela armen och ställa krav att han själv (eller mamman) tar ansvaret för dottern, annars kommer det att bli konsekvenser för honom. 

Det har kanske redan gått så långt att det inte går att reparera igen, även om pappan skulle trilla och slå huvudet och plötsligt börja agera förälder i rena förvirringen.

Jag klandrar pappan till 120%, för han ska ALDRIG sätta partner och barn i en sådan situation där det riskerar att skära sig. Tjat och gnäll ska föräldern ta, för där finns bandet som klarar den påfrestningen.
  • Ess
    Anonym (cirrus) skrev 2013-12-20 22:00:58 följande:
    Konstruktivt förslag ts: Bestäm er för att (minst) dela på föräldraledigheten för ert kommande barn. Då får din man "uppfostra" sin dotter.
    Hade inte blivit helt förvånad om scenariot blivit följande. Dottern kommer hem från skolan, ts kommer hem från jobbet strax efter. Då sticker pappan iväg på fotbollsträning eller dragspelskurs el likn. med orden, -se nu till att xx gör sina läxor och duschar.................................
  • Ess
    Fånga dagen skrev 2013-12-21 13:23:01 följande:
    Nej alla bonusmammor ser det inte som att man är en familj. De väljer att inte inkludera barnen, och överlåter till deras far allt som har med barnen att göra.
    Det är ju helt självklart att man inte är en sk familj, och även att han tar hand om sina barn när dom kommer. Hade han inte tagit hand om dem så hade dom inte haft här att göra.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 12:11:16 följande:
    DU kan inte ta vardagliga konflikter med någon som inte betyder något för dig. Det gäller naturligtvis inte för alla.
    Se på alla fostermammor. Jag förstår att du aldrig hade klarat av att axla den rollen men det finns många kvinnor som gör ett fantastiskt jobb med andras barn som far illa. Men enligt dig går detta alltså inte!?

Så visst går det om man har ett stort hjärta!

Dessutom bör man inte flytta ihop med någon om man har NOLL känslor för några av familjemedlemmarna. 
    Det är väl där många styvmammor gör fel!
    Det är fostermammornas jobb. Sk bonusföräldrar förväntas göra samma jobb, fast utan betalning.

Spelar ingen roll när pappan sköter dem själv. Man äter ihop och går sen åt skilda håll.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 12:07:34 följande:
    Fast vi kan inte veta utifrån TS att pappan har abdikerat sitt föräldraransvar.

De flyttade ihop och TS skriver själv att allt fungerade bra. De kanske gemensamt kom fram till att han kunde ta ett jobb på kvällstid.
    Efter att de fått gemensamma barn har förutsättningarna förändras och nu när TS är gravid med nummer två börjar orken tryta.

Du förutsätter att mannen är någon form av tankeläsare som borde veta att han skall sluta jobbet och vara hemma med dottern.
    Du tycker inte TS har något ansvar själv att tala om att hon vill ändra det de en gång kommit överrens om?

Nej just det....eget ansvar vet du ju inte vad det är. Det är ALLTID någon annans fel!
    Att han har dottern vv när han inte ens är hemma utan jobbar istället, jag kallar inte det för att ta föräldraansvar.........

Hur vet du att det är en ömsesidig överenskommelse?
  • Ess
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 20:05:12 följande:

Alla bioföräldrar vill inte lämna över föräldraansvaret till sin nya partner. Är det också obegripligt?
    Tydligen!
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 20:52:14 följande:

Det vet jag naturligtvis lika lite som du vet att det inte är en ömsesidig överrenskommelse och det antar ju du i alla dina inlägg. Du raljerar om hur dålig pappa han är och att flickan därför borde flytta till mamman.

Jag är faktiskt nyfiken på om du hade kunnat visa din sambo vad du skriver här om hans barn? Vet han om hur du känner inför dem? 

Klart han vet. Jag har aldrig stuckit under stol med varken att jag har noll intresse av dem, eller att jag inte är direkt överimponerad av dem. Men han är själv väl medveten om deras mindre bra sidor.
    Jag hade aldrig accepterat att dom skulle flyttat hit, men förövrigt får han umgås med dem så mycket han vill. Dom är alltid välkomna hit för att hälsa på.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 21:10:15 följande:

Så om din man betalt dig hade du kunnat fixa en macka åt barnen? Ja....vad skall man säga. Det låter inte som ni har ett sånt sunt förhållande. 

Nej det hade jag faktiskt inte gjort. Dom kunde gott släpa sina rumpor ner för trappan och fixa den själva, eller bli utan.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 22:21:52 följande:
    Ett barn förtjänar sina föräldrars ovillkorliga kärlek och det lyckas inte din man med. Hur kan du ens med att sitta och klaga på hur andra sköter sitt föräldrarskap där du själv lever med en som inte ens når upp till det mest grundläggande!? 

Hoppas för era gemensamma barn skull att de inte har några "mindre bra sidor" för där finns ju tyvärr ingen annan mamma att skicka dem till.... 

Stackars barn...
    Alternativet att han var fullt kapabel att själv ta hand om sina barn finns tydligen inte på världskartan. 

HaHa, som sagt så går det inte ens att jämföra egna och andras ungar.
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-21 23:35:38 följande:

Du måste vara en av fl's mest osympatiska människor - next to "två underbara" och alla nick hon hade, har du några vänner i verkligheten? Finns det någon förutom din duperade man som ens gillar dig, eller som du gillar?

Jag är ärligt nyfiken och vill inte starta något tjafs om detta.
    Jo det har jag. Jag är social och har lätt för att få kontakt med människor. Jag gillar de flesta jag träffar, med undantag för ett par personer som jag inte alls har något gemensamt med. Vi har noll och inget gemensamt, hade det det hänt honom något, så hade jag aldrig träffat dessa igen. När artighets fraserna är avklarade så har vi absolut inget alls att prata om.

Jag tål inte människor som sitter och gnäller över att andra inte löser deras problem. Det är mer än en gång jag fått resa mig upp och gå därifrån.
  • Ess

Ska tilägga att jag är en privat person som inte tycker om att ha gäster hemma, tycker det är skönt att va ifred när jag kommer hem. 

• Ess
    nymedlem skrev 2013-12-21 23:35:38 följande:

Du måste vara en av fl's mest osympatiska människor - next to "två underbara" och alla nick hon hade, har du några vänner i verkligheten? Finns det någon förutom din duperade man som ens gillar dig, eller som du gillar?

Jag är ärligt nyfiken och vill inte starta något tjafs om detta.
    Sen är det ju så att tonåringar ska själva ta sina mackor. Skulle aldrig någonsin köra samma curlingprogram som mannen gjorde och passa upp dem. Pallar man inte masa sig ned för trappan och bre mackor, då får man gå hungrig.
    Så av ren princip så skulle jag ALDRIG gjort det hur mycket han än betalt mig, som frågan löd i (mejas) inlägg som du sedan citerade.
  • Ess
    Gung Ho skrev 2014-01-04 20:16:16 följande:
    Iaf en stymamma här i tråden hade skickat en faktura... Nåja, hushållsnära tjänster är ju subventionerade..
    Jag skulle aldrig ens överväga att bre en macka åt dem, oavsett betalning. Jag gör tjänster åt människor som förtjänar det. Övriga får antingen ordna själva eller låta bli, det är helt ointressant för mig vilket de väljer.

Sen har jag inget f-skattebevis, så subventionen hade dom kunnat glömma. Jag hade dessutom huggt för mig ett fett överprisSkrattande. Ohhhh, nu försade jag mig, snälla ring inte skattmasenTyst.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 22:01:13 följande:
    Fast dina styvbarn är inga gäster i ert hem utan är lika mycket familjemedlem som du. Bara det att du är vuxen och kan dra dig ur om du inte gillar, barn kan inte dra sig ur eftersom de är beroende av sina föräldrar
    Nej, dom har aldrig bott här, i vårt nuvarande hem. Dom kom hit ett tag vh, sedan övergick det till att hälsa på över dagen.
    Vi har ingen nära kontakt med varann, så frågar du de så kommer dom med största sannolikhet att ge dig ungefär samma svar som jag. Vi är främmande för varann.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 22:43:12 följande:
    Tragiskt
    Nej inte alls. Vi har ingen anledning till att ha tätare kontakt med varann, dom lever sitt liv och vi vårt.
  • Ess
    nymedlem skrev 2014-01-05 16:10:58 följande:
    Tragiskt men fullt förståeligt. Dom kan inte känt sig särskilt välkomna efter pappan hittat sin nya kvinna.
    Om ditt mått på välkomnande är att stå beredd och passa upp, gärna innan behovet uppstått?
    Så, nej då var dom verkligen inte välkomna. Jag har aldrig varit och kommer aldrig att bli deras betjänt, så det tragiska ligger i vuxna människor inte ens kan ta ett glas vatten om törsten slår till........................
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!