Fånga dagen skrev 2013-12-20 21:48:45 följande:
Tjejen är 12 år, och ts är vuxen. Det verkar som hon glömt hur det var när hon själv var i samma känsliga ålder. Hon säger ju själv att hon stör sig på varenda liten grej hon gör, och ständigt klagar och gnäller på henne. Jag säger stackars flicka!
Varför riktar hon inte istället sitt missnöje och irritation på sin sambo? Hon får väl kräva att han är hemma mer, så hon inte behöver hålla på att ideligen hacka på hans dotter.
Ts berättar ju också att hon önskar att det bara skulle vara hon, sambon och deras gemensamma barn i deras familj. Så jag misstänker att det spelar nog ingen större roll om sambons dotter plockar undan efter sig eller inte.
Man kan inte ta den typen av vardagliga konflikter med en person som inte betyder något för en, det går bara inte.
Ts lämnas ensam med det tråkiga, har du.......? ska du......? ta upp.......... osv.
Det spelar ingen roll om tjejen är 12 eller 35, för man tröttnar, man vill inte springa och ta andras skit.
Det är det jag tror att hon gör, då svarar han med att hon ska sluta tjata och gnälla.
Det framgår inte hur hon sagt ifrån, om hon pipit fram något eller tagit till basrösten. Det börjar kanske bli dags att peka med hela armen och ställa krav att han själv (eller mamman) tar ansvaret för dottern, annars kommer det att bli konsekvenser för honom.
Det har kanske redan gått så långt att det inte går att reparera igen, även om pappan skulle trilla och slå huvudet och plötsligt börja agera förälder i rena förvirringen.
Jag klandrar pappan till 120%, för han ska ALDRIG sätta partner och barn i en sådan situation där det riskerar att skära sig. Tjat och gnäll ska föräldern ta, för där finns bandet som klarar den påfrestningen.