• Gina43

Nordic IVF Center Malmö

2014bebis skrev 2014-02-13 21:39:07 följande:
    Gina hur går det för dig, är ni igång med behandling nu? Förlåt om jag missat det i tidigare inlägg.
    Vi gjorde ett försök i november (då Libra också var igång, men på RMC). Vi trodde förstås inte att det skulle gå så bra som det gick, men jag är nu gravid i vecka 15. Graviditeten har dock inte varit okomplicerad och jag önskar ingen det jag hittills gått igenom, men en operation och ett moderkaksprov senare ser det nu positivt ut och vi hoppas att det blir ett friskt litet barn i augusti.
  • Gina43
    Gina43 skrev 2014-02-14 06:18:56 följande:
    Vi gjorde ett försök i november (då Libra också var igång, men på RMC). Vi trodde förstås inte att det skulle gå så bra som det gick, men jag är nu gravid i vecka 15. Graviditeten har dock inte varit okomplicerad och jag önskar ingen det jag hittills gått igenom, men en operation och ett moderkaksprov senare ser det nu positivt ut och vi hoppas att det blir ett friskt litet barn i augusti.
    Förtydligar mitt eget inlägg - det är förstås inte den lille i magen som blivit opererad, det är jag. Så som jag skrev det ovan hade man kunnat tro att det var fostret ... Flört 

Nu hoppas vi på en raksträcka.
  • Gina43
    Moolie skrev 2014-02-23 16:08:43 följande:
    Fick mig en kyss av den sedvanliga FamiljeLivs-mobben. :) Har kvar min användare någon dag till sen ses vi ett annat liv! :)

Hoppas det går bra för alla och att 2014 är ert år!

Kram!
    Blev du påhoppad? Det är förstås jobbigt, men lägg ner den delen av forumet där ilskna debattörer finns och häng här och i slutna forum istället. Strunta i dumma människor. Folk tar i så de spricker och säger dumma saker. Det går vidare, jag lovar, så häng kvar!
  • Gina43
    ITM skrev 2014-02-24 17:44:06 följande:
    Hej tjejer!
    Vi var på första mötet i förra veckan o träffade en läkare som hette Ulf. Måste säga att var lite smått tagen efteråt. Han pratade typ allt i pengar.. Då måste vi ta de proverna då kostar den 1200:- och om
    vi måste kolla det så kostar det 500:-...?!
    Detta kostar redan så mycket pengar så 500:- hit eller dit spelar ingen roll(läs spelar roll)... Går man till en vc så kostar en provtagning 150:- här skulle de ha 1200?! MEN vi hade redan tagit dessa prover så de löste sig...Jag önskar bara färska försök med detta 3-packet o han menade på att de spelar ingen roll om de varit frysta eller inte, men på RMC sa de att de kunde spela roll vissa blev bara gravida på frysta o vissa bara färska. (Vi fick en dotter på ett färsk f och misslyckades 4 ggr med fet)
    Hur som helst så ska jag börja med menopur 125 på torsdag.LÄNGTAR
    Hej, trist att ni fick det intrycket. De måste ju upplysa om kostnaderna eftersom ni inte bara är vårdtagare utan även konsumenter, men dumt upplägg att han drar kostnaderna först innan han tar reda på om det alls är aktuellt att ni tar proven där. Däremot så är det så att de test som den den offentliga vården inte har gjort får ni bekosta själva och då blir det en helt annan prisklass än inom den hårt subventionerade vården. Vi bekostade bland annat ett AMH test (tror att vi betalade 500 kr för det). 

Jag håller inte heller med läkaren avseende chanserna med FET. Statistiken visar ju att färskförsök lyckas bättre, däremot är ni kanske så unga att ni ändå har en stor fördel på er sida, att det var det han menade. Har postat denna tidigare där man kan se lite statistik: www.expressen.se/halsa/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/
  • Gina43
    Libra1 skrev 2014-02-25 14:23:59 följande:
    Jag mår bättre men är inte helt återställd ännu. Får lätt ont. Vet inte om det är de inre såren eller stenen som finns kvar i gallgången. Är fortfarande sjukskriven och ska på ett återbesök nästa vecka. Ska försöka ta det lite lugnare. Men är såååå uttråkad. :-/
    Klart att man är mörbultad efter ett ingrepp! Helt normalt! Bra att du mår bättre! Ge det ett litet tag till så ska du se att det ger med sig!

Provade du strömmande ljudböcker? Testa att pyssla med något, typ handarbete (något som förhoppningsvis är lite produktivt). Det är ju lite lugnare aktivitet. Redigera/sortera foton och sammanställa fotoböcker? 

Mina egna ingångshål efter operationen har läkt ganska okej nu och jag är helt återställd sedan en tid tillbaka. När du blir gravid är du glad om dina ingångshål också är läkta! Glad Det gick rätt fort ändå.
  • Gina43
    Libra1 skrev 2014-02-27 05:42:47 följande:
    Nu är det bara 5 veckor tills vi planerar dra igång. Hur lång tid innan tror ni man behöver ringa och meddela det?
    Lika bra att göra det på en gång för säkerhets skull? Vi kom igång två veckor efter första besöket och de ville förstås att jag skulle be om OK för sprutstart (en beläggningsfråga). Inga problem med det!
  • Gina43
    Edison skrev 2014-03-02 18:27:27 följande:
    Ni som genomgått IVF tidigare, har ni sjukskrivit er vid ÄP och ET eller har ni jobbat på som vanligt? 
    Jag var bara sjukskriven vid ÄP, vilket rekommenderas av kliniken. Normalt finns ingen medicinsk grund för att vara sjukskriven längre än så. Jag var visserligen mörbultad dagen efter och hade planerat att vara ledig då (alltså semesterdag), men blev inringd till jobbet och var där så långt det behövdes. Jag var då på gränsen till överstimulerad och ganska hårt stungen eftersom jag hade många äggblåsor, varav några suttit långt ut.
  • Gina43

..vad gäller ET så finns det inget belägg för att man ska vara sjukskriven då heller. Jag tog det lite lugnare bara.

Tror att det är viktigare att vara i balans rent allmänt (psykiskt och fysiskt) inför ÄP och ET, dvs. vara i en bra fas, ha ätit bra och sovit ordentligt och att inte gå med svårare stressbesvär varken före eller efter. Själv hade jag förberett med akupunktur. Säga vad man vill om det - jag är väl inte helt övertygad om behandlingsformen själv - men jag var påtagligt mer avslappnad efter mina behandlingar och upplevde mig i balans. Sedan tog jag det extra lugnt under de första kritiska veckorna.

Sedan tror jag inte att det är avgörande för ett gott resultat i alla fall. Det är embryot och miljön inne i livmodern (mottagligheten) som spelar mest roll i alla fall.

• Gina43

Barnpaburk: Ser på din blogg att ni köpt "enpack". Har man kollat vad ditt AMH ligger på? Har du goda äggreserver kan det förhoppningsvis bli en del ägg och kanske något till frysen om allt går bra.

Vi gick också direkt till privat vård, av samma skäl som ni - att det skulle bli ytterligare väntan på landstinget osv. Vad vi inte kände till var att om behandlingen lyckas och det blir ett barn så är det tveksamt om ni sedan får hjälp med syskonförsök via landstinget (eftersom ni då "redan har ett barn" - att det kom till via IVF tar man inte hänsyn till, inte här i Västra Götaland (vi var på Nordic IVF Center Göteborg)). 

• Gina43

[quote=72739759][quote-nick]Moolie skrev 2014-03-12 Var på ultraljud idag... 8+2. Inget hjärtljud... Återkontroll till en överläkare den 24e... Vi hoppas på det bästa... Men det ser inte bra ut... Missed abortion heter det tydligen på "internet språk". Bara upp i sadeln igen...[/quote] Oj vad trist! Det är verkligen tråkiga nyheter!! Man är ju spänd och förväntansfull vid tidigt VUL också! Stor styrkekram!!

Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö