Anonym (orolig) skrev 2014-01-02 14:25:14 följande:
Jag ska troligtvis göra den inneliggande på sjukhus eftersom jag har epilepsi och dom behöver ha lite extra koll på mig. Pratade precis med dom och skulle få ett återbesök innan jag åker iväg för att kolla att allt är som det ska.Så får hoppas att det går vägen...ska försöka hålla mig lugn. Funderar kring de första tabletterna man tar..Kände du någonting av dom? ont eller så?
Hej!
De första tabletterna stoppar man in mellan benen, eller sköterskan gör det på dig om du är på sjukhuset. De är de som framkallar sammandragningarna i livmodern. När jag hade fått dessa fick jag också svälja lugnande och smärtstillande tabletter i förebyggande syfte. Det tar 1-3 timmar innan man känner något av slid-pillrena. Sen är det som mensvärk fast x 10 typ när de tsätter igång.. Man liksom känner att det är nåt som vill ut och man vill gå på toa och trycka på.
Men som sagt, mensvärk x 10 eller 100, så upplevde jag det första gången. Kommer ihåg då att sköterskan sa: "Den här typen av smärta är precis samma typ som vid förlossningsvärkar, fast då är de såklart mycket kraftigare." Kommer ihåg då att jag tänkte "Herregud, om en abort gör så här ont, så ska jag aaaaldrig föda barn"
Men andra gången när jag gjorde aborten hemma så upplevde jag mer lite "hugg" i magen bara, som vid en vanlig mensvärk ungefär. Så bli inte skrämd av min första upplevelse:) Det är så olika. Och de här sammandragningarna/värkarna du får håller i sig nån/några minuter åt gången, så det är inte så att du ligger med smärta under flera timmar. Skönt att du får vara på sjukhuset, då har du en sköterska som kommer in till dig regelbundet och tittar till dig.
Skriv gärna sen och berätta hur du upplevde det. Det är ju såklart inget som är roligt att gå igenom men det behöver definitivt inte bli nån skräckupplevelse heller. Oj, sorry för det långa svaret:)