• mitoja

För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.

Jag har en tjej som nyss fyllt tre år men hon är lång för åldern,(1m). För mig är det självklart att hon ska åka bakåtvänt så länge det går,
    men när vi åker en längre sträcka (mer än 30min) klagar hon på att det kryper i benen.

Efter en stund så gråter hon och blir nästan panikslagen (kan tänkas att benen somnar och det kan ju vara obehagligt när man sitter fast)
    Det är väldigt trångt för benen. Trots att jag köpte den stol som enligt återförsäljaren skulle vara rymligast, en Britax MultiTech II, Har dessutom en rymlig SAAB 95 men det hjälper ju inte när stolen skall spännas mot ryggstödet.
    All extra plats hamnar ju framför stolen.
    Jag vill helst inte vända henne så här tidigt..
    Är det någon som har tips på rymligare stol?
    Eller liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.
  • mitoja

Hej, Tack alla ni som svarat! har haft lite datorkrångel och därför inte svarat tillbaka...

Dottern sitter redan i framsätet så där finns inte mer att göra.
    Det är många som skriver att stolen kan flyttas ut på sätet för att göra mer benyta....

Enligt instruktionsboken ska den spännas mot ryggstödet och dessutom drar ju bältet den dit om man spänner...
    om någon vill förklara hur ni gör är jag jättetacksam!
    Är även öppen för förslag om andra stolar bara där blir mer benplats!

• mitoja

Hej, så här står det i min instruktionsbok:

För framåtvänd montering; Ställ in stödet till den kortaste längden och placera bilbarnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot framsätets rygg.

För bakåtvänd: Samma som ovan plus... efter monteringen ska utrymmet mellan ryggstödet framför och bilbarnstolen helst vara minst 10 mm.

Det verkar ju omöjligt att placera vridsockeln mot framsätets rygg när stolen står i baksätet (bakåtvänd)...

• mitoja

Hej! Jag har naturligtvis skrivit fel,
    jag menade:
    För montering i framsätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot framsätets rygg..
    För montering i baksätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot FRAMSÄTETS rygg. Efter monteringen skall utrymmet mellan ryggstödet framför och bilbarnstolen helst vara 10mm.
    Vilket enligt min åsikt borde vara fullständigt omöjligt. Om man har stolen i baksätet kan ju klossen omöjligt luta mot framsätets rygg... 

Det står dessutom: Viktigt LÅT INTE bilbarnstolen vila mot instrumentbrädan (alltså stödbenet måste användas även i framsätet

• mitoja

Tillägg: Min flicka fyllde tre för ett par veckor sedan hon är 98 cm.

Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.