• mitoja

För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.

Jag har en tjej som nyss fyllt tre år men hon är lång för åldern,(1m). För mig är det självklart att hon ska åka bakåtvänt så länge det går,
    men när vi åker en längre sträcka (mer än 30min) klagar hon på att det kryper i benen.

Efter en stund så gråter hon och blir nästan panikslagen (kan tänkas att benen somnar och det kan ju vara obehagligt när man sitter fast)
    Det är väldigt trångt för benen. Trots att jag köpte den stol som enligt återförsäljaren skulle vara rymligast, en Britax MultiTech II, Har dessutom en rymlig SAAB 95 men det hjälper ju inte när stolen skall spännas mot ryggstödet.
    All extra plats hamnar ju framför stolen.
    Jag vill helst inte vända henne så här tidigt..
    Är det någon som har tips på rymligare stol?
    Eller liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.
  • De5pojkarna

Hmm.. Sägs att barn inte har ont av att sitta trångt med benen. Så de låter jobbigt. För enligt återförsäljarna så skall man inte bry sig om benen blir vikta m.m. Sålänge inte vikten överskrider eller öronen är ovanför ryggstödet.. :-/

• ApanApansson

Stolen måste inte spännas mot ryggstödet! Vi fick lära oss det när vi köpte ny stol sist.
    Du kan ha den tätt mot instrumentpanelen (om fram) eller liknande bak så det fria utrymmet kommer vid benen om du förstår mig.
    Vår treåring är ungefär som din men när vi mecklat dit stolarna bra har hn massa benutrymme.
    Men det är et j*vla krångel att få till det bra! Vi har dessutom två bakåt

• Natulcien

Vi har också en lång 3-åring. Han är över metern. Men han sitter också i en Britax i en Saab. Men det funkar bra. Visst är benen böjda, men inte så det stör. Kan ni inte stanna för bensträckare om ni kör långt?

• Mellanmjölkens land

Vi har visserligen en max-way istället för en milti-tech men vi har den ut ca 10cm från ryggstödet. Vår långbenta dotter på nästan 1m behöver knappt böja benen. Kan en two-way vara nått med tanke på att den har lägre kanter så att hon kan dingla med benen vid sidan? Tittar man bara på benlängden skulle jag nog kunna sitta bekvämt i en sån och då är jag ändå 175cm lång (och rätt vig iofs).

• Sisisisi

Du kan ju montera stolen lite längre ut för att få mer benplats. Tar du av hennes skor? Då blir det mycket lättare att röra på benen.

Annars kan du få ännu mer benplats med minikid eller maxway.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• mimamima

Vår dotter är 5 1/2 och ca 115 cm, hon sitter fortfarande bakåtvänd i vår ena bil. Men där har vi henne i framsätet och hon har bra med benutrymme. Och vi har absolut ingen stor bil.

• Dr Mupp

Sätt stolen längre ut på sätet så får du bra med benutrymme. min fyraåring på 96 cm sitter superbra i sin Maxway.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Brumma
    mitoja skrev 2013-12-27 14:01:26 följande:

Jag har en tjej som nyss fyllt tre år men hon är lång för åldern,(1m). För mig är det självklart att hon ska åka bakåtvänt så länge det går,
    men när vi åker en längre sträcka (mer än 30min) klagar hon på att det kryper i benen.

Efter en stund så gråter hon och blir nästan panikslagen (kan tänkas att benen somnar och det kan ju vara obehagligt när man sitter fast)
    Det är väldigt trångt för benen. Trots att jag köpte den stol som enligt återförsäljaren skulle vara rymligast, en Britax MultiTech II, Har dessutom en rymlig SAAB 95 men det hjälper ju inte när stolen skall spännas mot ryggstödet.
    All extra plats hamnar ju framför stolen.
    Jag vill helst inte vända henne så här tidigt..
    Är det någon som har tips på rymligare stol?
    Eller liknande erfarenhet?
    Som resten säger - varför monterar ni den mot ryggstödet? Man brukar ju flytta den längre ut på sätet när det blir trångt?
  • mammalovis

Om det finns en urkopplingsbar airbag ger ju passagerarplatsen fram mer utrymme för benen ...

• PetraMunchen

Min treåring som har samma längd som din. Hon är 98 cm hatar också multitechen. Tror det är en hård sits som är problemet. Har ni provat med nått mjukt inlägg? Vi måste tyvärr också snart köpa ny till andra bilen där vi har en besafe som bara går till 18 kg. Men den gillar hon i alla fall och får inte ont i benen av.

Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.