Inlägg från: De5pojkarna |Visa alla inlägg
  • De5pojkarna

För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.

Hmm.. Sägs att barn inte har ont av att sitta trångt med benen. Så de låter jobbigt. För enligt återförsäljarna så skall man inte bry sig om benen blir vikta m.m. Sålänge inte vikten överskrider eller öronen är ovanför ryggstödet.. :-/

• De5pojkarna

Skall man inte köra stolen så långt bak man kan. Så blir de mer plats för benen om man sätter bilstolen längre ut på kanten av stolen?

• De5pojkarna
    Dr Mupp skrev 2013-12-29 21:01:55 följande:
    jo det ska användas i framsätet
    ApanApansson skrev 2013-12-29 21:08:39 följande:
    Klart stödbenet ska användas även i framsätet!! :-O
    Undrar dock hur man inte gör det? Det sitter fast på våra stolar?
    Den bakåtvända stolen monteras med speciella fästanordningar. Bilbältet hjälper till att hålla stolen på plats. I framsätet ska stolen oftast luta mot instrumentbrädan (aldrig mot vindrutan). På bilbarnstolar som ska användas i baksätet är det vanligt att stolen har stödben som står mot bilens golv. Observera att det finns många modeller; följ anvisningarna noga.

• De5pojkarna
    mitoja skrev 2013-12-29 21:23:14 följande:
    Hej! Jag har naturligtvis skrivit fel,
    jag menade:
    För montering i framsätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot framsätets rygg..
    För montering i baksätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot FRAMSÄTETS rygg. Efter monteringen skall utrymmet mellan ryggstödet framför och bilbarnstolen helst vara 10mm.
    Vilket enligt min åsikt borde vara fullständigt omöjligt. Om man har stolen i baksätet kan ju klossen omöjligt luta mot framsätets rygg... 

Det står dessutom: Viktigt LÅT INTE bilbarnstolen vila mot instrumentbrädan (alltså stödbenet måste användas även i framsätet
    Vi har en Acta Graco. Å även där har dem sagt att man skall ha stödbenet bak men inte fram. Konstigt att de e så olika.. 
Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.