• mitoja

För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.

Jag har en tjej som nyss fyllt tre år men hon är lång för åldern,(1m). För mig är det självklart att hon ska åka bakåtvänt så länge det går,
    men när vi åker en längre sträcka (mer än 30min) klagar hon på att det kryper i benen.

Efter en stund så gråter hon och blir nästan panikslagen (kan tänkas att benen somnar och det kan ju vara obehagligt när man sitter fast)
    Det är väldigt trångt för benen. Trots att jag köpte den stol som enligt återförsäljaren skulle vara rymligast, en Britax MultiTech II, Har dessutom en rymlig SAAB 95 men det hjälper ju inte när stolen skall spännas mot ryggstödet.
    All extra plats hamnar ju framför stolen.
    Jag vill helst inte vända henne så här tidigt..
    Är det någon som har tips på rymligare stol?
    Eller liknande erfarenhet?
  • Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.
  • zannahh01

Vi har en Britax Maxway, sonen är snart 4 år och 114 cm lång. Vi har monterat stolen fram med en sån "kil" som följde med stolen, vi spände underförankringsremmarna först (och stödbenet), och drog sedan åt med bilbältet. Stolen sitter stenhårt och rör sig inte en mm. Sedan har vi vinklat ned ryggstödet så att det blir mer plats för benen. Han sitter bra i stolen även med vinterskor på, klagar inte alls. Och det är gott om plats för "vem som helst" att sitta bakom, trots att ryggstödet är nedfällt en hel del.

(Biltolen lutar inte mot intrumentpanelen, tror jag har läst nånstans att man inte ska använda den som stöd, utan att stolen ska få "självständigt" med remmar/bälten, men jag kan ha fel.)

• Dr Mupp
    Liam05Milton08 skrev 2013-12-29 20:30:46 följande:
    Stödebenet skall man väll inte använda i framsätet. Bara i baksätet. 
    jo det ska användas i framsätet
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • ApanApansson

Klart stödbenet ska användas även i framsätet!! :-O
    Undrar dock hur man inte gör det? Det sitter fast på våra stolar?

• Lindsey Egot the only one

Vad är en lång 3 åring? Skulle vara intressant och höra hur långa era treåringar är.

• De5pojkarna
    Dr Mupp skrev 2013-12-29 21:01:55 följande:
    jo det ska användas i framsätet
    ApanApansson skrev 2013-12-29 21:08:39 följande:
    Klart stödbenet ska användas även i framsätet!! :-O
    Undrar dock hur man inte gör det? Det sitter fast på våra stolar?
    Den bakåtvända stolen monteras med speciella fästanordningar. Bilbältet hjälper till att hålla stolen på plats. I framsätet ska stolen oftast luta mot instrumentbrädan (aldrig mot vindrutan). På bilbarnstolar som ska användas i baksätet är det vanligt att stolen har stödben som står mot bilens golv. Observera att det finns många modeller; följ anvisningarna noga.

Vår son är 3 år och 8 månader (105cm). Han sitter i en besafe som är upp till 18 kg. Han väger 17kg idag. Han sitter bra i den och har minst 7-10 cm kvar innan han vuxit ur den på längden. Tyvärr tror jag inte han klarar vikten längre än till 4 år.

Finns även besafe plus 25kg.

• ApanApansson

Vår stol i framsätet lutar både mot stödbenet och instrumentpanelen.

• mitoja

Hej! Jag har naturligtvis skrivit fel,
    jag menade:
    För montering i framsätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot framsätets rygg..
    För montering i baksätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot FRAMSÄTETS rygg. Efter monteringen skall utrymmet mellan ryggstödet framför och bilbarnstolen helst vara 10mm.
    Vilket enligt min åsikt borde vara fullständigt omöjligt. Om man har stolen i baksätet kan ju klossen omöjligt luta mot framsätets rygg... 

Det står dessutom: Viktigt LÅT INTE bilbarnstolen vila mot instrumentbrädan (alltså stödbenet måste användas även i framsätet

• mitoja

Tillägg: Min flicka fyllde tre för ett par veckor sedan hon är 98 cm.

• De5pojkarna
    mitoja skrev 2013-12-29 21:23:14 följande:
    Hej! Jag har naturligtvis skrivit fel,
    jag menade:
    För montering i framsätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot framsätets rygg..
    För montering i baksätet: (bakåtvänd) Ställ in stödet till den kortaste längden och placera barnstolen bakåtvänd med vridsockeln vilande mot FRAMSÄTETS rygg. Efter monteringen skall utrymmet mellan ryggstödet framför och bilbarnstolen helst vara 10mm.
    Vilket enligt min åsikt borde vara fullständigt omöjligt. Om man har stolen i baksätet kan ju klossen omöjligt luta mot framsätets rygg... 

Det står dessutom: Viktigt LÅT INTE bilbarnstolen vila mot instrumentbrädan (alltså stödbenet måste användas även i framsätet
    Vi har en Acta Graco. Å även där har dem sagt att man skall ha stödbenet bak men inte fram. Konstigt att de e så olika.. 
  • J0SSAN

Hej, det som kan ställa till det för dig är om du inte har fästen för remmarna framåt när du har stolen i framsätet. I vår Volvo finns det öglor i golvet vid fotplatsen så att säga och då går det ju att spänna emot bältet så att man kan dra ut stolen från ryggstödet. I vår polo däremot måste vi fästa remmarna under sätet och då får man inte rätt vinkel, där har vi använt en kil för att få ut stolen lite. Som sagt svårt att förklara i text, du kan säkert få hjälp i någon butik som säljer bilstolar.

mitoja skrev 2013-12-29 21:27:38 följande:

Tillägg: Min flicka fyllde tre för ett par veckor sedan hon är 98 cm.

Då är hon som min son var på sin treårskontroll och vi har besafe. Köp en besafe plus som är upp till 25 kg. De är kanon och min son är 105cm nu och skulle kunna ha den 10 cm till om det nu var så att vi hade en besafe plus (25kg) men när vi köpte vår 2011 fanns det inga plus. Min son sitter med lite böjda ben men det viktigaste är hur de sitter med bålen och huvudet. Barn sitter oftast med böjda ben i vanliga fall också.
Svar på tråden För långa ben för bakåtvänd bilbarnstol.