• Joss81

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej på er!
    Hoppas på att också få vara med i er tråd. Vore skönt att känna stöd från andra i samma sits. Jag är 33 år. Vi har en dotter på 4 år och sedan i somras har vi försökt få ett till barn. Jag fick missfall (MA) i höstas. Det var jättejobbigt och tungt. Nu har vi försökt igen i några månader utan resultat. Jag använder mig av äl-stickor så jag tror att vi lyckas tima in rätt tid men inte hjälper det ändå.. Senast idag fick jag mens igen, och jag blev så besviken och gråtfärdig. För varje gång som mensen kommer så tappar jag hoppet mer och mer.

Vi kände de första åren efter att vi fått vår dotter, att vi inte ville ha barn tätt. Vi har så många vänner som skaffat tätt, och som känner sig så utmattade och trötta för att det tärt på dem. Vi har hela tiden känt att det inte varit någon brådska utan att vi gärna väntar ett tag. Men nu ångrar jag mig så mycket att vi inte försökte tidigare medans jag var yngre. Det känns som att jag får skylla mig själv nu för att jag väntat för länge. Tänk om jag aldrig mer blir gravid. Då kommer jag få ångra resten av livet att vi väntade i så många år istället för att försöka bli gravid igen efter ett tag. Behöver verkligen lite pepp och styrka för jag känner mig så deppig och orolig...

• Joss81

Hej och kram tillbaks. Tack för ert stöd och peppning. Det känns så skönt att läsa era inlägg och känna igen sig i känslan. Hur himla mycket man vill detta. Jag försöker verkligen tänka att jag fortfarande är ung. Man läser om så många här på forumet som blir gravida på första försöket. Och då får jag för mig att det är nått fel på mig för att det inte lyckats för oss. Hur många månader anses vara helt normalt att man försökt utan att det blivit nått? Finns det nått tillskott man kan äta för att lättare bli gravid? Jag äter Apoteket Kvinna varje dag så folsyra får jag i mig.

• Joss81
    Vildhallon skrev 2014-01-05 19:00:06 följande:
    Joss81: Välkommen till tråden {#emotions_dlg.flower} 
    Jag bleklagar ditt MA Rynkar på näsan Det är hur tufft som helst att gå igenom en sån sak. För mig tog det 6 månader att bli gravid igen efter missfallet och förra cykeln var den första cykeln som jag kände att kroppen började komma igång på riktigt igen. Då kunde vi tyvärr inte ha sex vid ÄL på grund av att jag drabbades av en svampinfektion då (ursäkta detaljer).

Denna cykeln kändes kroppen verkligen igång med både lust och ÄL-flytningar vilket jag inte haft sedan efter missfallet. Din kropp kanske behöver mer tid på sig innan den är fit for fight igen? Vissa blir ju gravida direkt efter missfall och vissa behöver tid för att återhämta sig.

Det sägs att 7 månader är någon sorts medeltal av hur lång tid det tar för ett normalfertilt par att bli gravida. Jag plussade igen för några dagar sedan och det kom som en glad överraskning. Hade trott att det skulle dröja längre. Ta hand om din kropp och se till att ge den vad den behöver så optimerar du föutsättningarna. Så tänkte jag i allafall Glad
    Tack Vildhallon för din omtänksamhet. Och Grattis till ditt pluss. Vilken underbar lycka att få ett pluss. Jag ska tänka på dina kloka ord och försöka hålla modet uppe. Håller tummarna för oss allihopa på tråden att det ska gå vägen för oss alla.  
  • Joss81
    Tedax skrev 2014-01-05 22:15:12 följande:
    Beklagar ditt missfall! Jag håller med om att det är svårt att veta när det är dags att försöka igen. Vår lille kille är bara drygt ett år, och OM det tar sig direkt så kommer det bara vara två år mellan barnen, vilket känns lite väl tätt. Jag tvivlar dock på att det skulle ta sig direkt. OM det tar lika lång tid att bli gravid igen som det tog med sonen så blir det minst tre års åldersskillnad. Vilket jag egentligen tycker är en bättre åldersskillnad. Dessutom jag har ju hunnit fylla 35 år och allt vad det innebär med sämre fertilitet.

Gah, håller på att bli tokig när jag tänker på det och väger för- och nackdelar om täta barn, och då har vi inte ens börjat försöka ännu... Flört

Vi får försöka peppa och stötta varandra på vägen mot plus och bebis! {#emotions_dlg.flower} 
    Hej.
    Ja visst är det svårt, allt detta... Man blir nästan tokig tillslut av allt tänkande och ältande och misslyckanden. Och jag kan inte låta bli att tycka att det känns så orättvist ibland. Jag har vänner som har blivit gravid så himla snabbt, trots att de inte har försökt aktivt, de har inte haft några planer alls på att bli gravida. En kompis åt till och med p-piller och blev ändå gravid. Och själv så vill man inget hellre än att bli gravid och kämpar som tusan och ändå händer ingenting.. Vad trist det känns :(  Jag förstår din frustration Tedax, om man ska ha is i magen och vänta så at det blir "lagom" tid eller om man ska försöka. Det är ju så himla svårt och inte har man någon makt över att styra vad som händer där inne i kroppen.... suck...
  • Joss81

Å vilken bra artikel. Den får en att känna lite hopp. Nog ska det väl gå för oss oxå? Vi kämpar allihopa och kan väl stötta och följa varann genom allt kämpandes. Känns alltid skönt att veta att man inte är ensam.

• Joss81
    Mon bébé 81 skrev 2014-01-06 17:10:42 följande:
    Japp, det är klart att det här ska gå vägen för oss! Förr eller senareGlad.
    Men jag tror att vi måste utrusta oss med mycket gott tålamod (vilket är svårt ibland).

Jag gjorde ett tidigt/känsligt graviditetstest idag (BIM-4). Det var negativt. Läste att 57% av alla gravida som testar 4 dagar innan BIM får positivt utslag. Det innebär att det inte är kört ännu, men sannolikheten är ju inte på min sida... Jag börjar ställa in mig mer och mer på att det inte har blivit något denna månad. Ingen septemberbebis med andra ord. Försöker att peppa och hitta något "positivt" med att inte vara gravid ännu. Tänkte passa på att köpa hem något gott Amaronevin (och äta med ädelost) eller kanske lite champagne och dricka någon lördag (sån lyx kommer ju att vara väldigt långt borta den dagen som man plussar). Eller så kanske man skulle ta och boka in en utekväll med dans och drinkar tillsammans med vänner. Vad gör ni andra för att "ladda om" när det blir minus? Vad finns det för kul/mysiga saker som man bör passa på att göra nu innan man får plus?
    Mon bébé 81 skrev 2014-01-06 19:26:38 följande:
    Det gör det säkert!

Läste någon vetenskaplig artikel för länge sen om att kvinnor som har svårt att bli gravida när de är runt 35 år troligtvis hade haft svårt att få barn även om de försökt tidigare. På samma sätt var det sannolikt att en person som blivit gravid snabbt i 20-årsåldern även skulle kunna bli gravid förhållandevis snabbt i 35-års åldern. Detta var ju baserat på statistik, och individuella avvikelser förekommer ju ofta, men det var ändå lite intressant. Känner själv två personer som blivit gravida på första försöket både i 25-årsåldern och i 35-årsåldern. Superfertila visst Flört.

Nu minns jag inte var jag hittade den här artikeln, men om jag hittar den igen så lägger jag in länken till den här.

Ja det låter ju faktiskt som det borde vara rimligt. Hoppas hoppas att det är så. Min 4-åring kom till på första försöket och i augusti när jag blev gravid så var det på andra försöket. Men sen efter missfallet i höstas så verkar inte kroppen längre vilja... Tänk om skrapningen i samband med missfallet gjorde så att jag aldrig mer kan bli gravid... Kan skrapning medföra det? Gud det vore fruktansvärt om det var så... :(
  • Joss81

Jag läste på netdoktor.se om riskerna efter skrapning. Det kändes ju iallafall lite lugnande. Så här stod det: Risken att få en komplikation som innebär att det blir svårt att få barn i framtiden är oerhört liten, mindre än en på tusen. I själva verket är risken för följder som påverkar hälsan eller förmågan att få barn större om man föder barn än vid abort.

• Joss81

I

Vildhallon skrev 2014-01-10 08:19:31 följande:
    Lantlollan: Välkommen! Jag lägger till dig i vår lista!   BIM Mon bébé 81   10/1 Jenna0808       18/1 kmor                 19/1 MrsLowlife       25/1 MjölkChoklad   29/1 Lantlollan           2/2 Mon bébe 81: Hur går det? Mår du bättre?

Vildhallon skrev 2014-01-10 08:19:31 följande:
    Lantlollan: Välkommen! Jag lägger till dig i vår lista!   BIM Mon bébé 81   10/1 Jenna0808       18/1 kmor                 19/1 MrsLowlife       25/1 MjölkChoklad   29/1 Lantlollan           2/2 Mon bébe 81: Hur går det? Mår du bättre?

Hej hej! Jag har bim den 31 jan tror jag..
  • Joss81

Hej på er alla igen! Jag har inte varit inne på forumet på några dagar för jag åkte på en hemsk magsjuka med hög feber. Usch vilken start på nya året... Först en ovälkommen mens och sen magsjuka på det... Kunde inte varit sämre Men nu verkar det iallafall vara på bättringsväg. Tänk att bara för man vill något så fruktansvärt mkt, bli gravid, så ser man de där jäkla gravidmagarna ÖVERALLT!! I affären, på dagis, hemma på gatan, på jobbet... Och det absolut värsta som finns är när alla frågar: "Borde det inte vara dags för nummer två snart? Alice är ju REDAN 4 år" Om de bara visste hur mkt vi kämpar för att få nummer två...

• Joss81

H

kmor skrev 2014-01-11 00:24:48 följande:
    Jag är otroligt inne på detta nu, nästan besatt. Är det normalt? Har för övrigt sagt bim den 19/1 men jag räknade fel, ska vara 18/1.

Jag känner precis som du.. Jag Måste bli gravid och det är nästan det enda jag går och tänker på nu. Och jag som aldrig vågar gå och hoppas, tänker då istället det värsta.. Att jag Aldrig kommer bli gravid.Fy sjutton vad jag får mig själv att må dåligt.
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?