• mimmih

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej tjejer! Får man hänga på?
    Är 36 år, från Skåne, inga barn sedan tidigare. Fick ett missfall i vecka 9 för 10 dagar sedan, så det är ju lite för tidigt för mig att försöka bli gravid men vi har bestämt oss för att börja så snabbt vi kan, kommer antagligen att låta det gå en mens emellan. Det verkar som att kroppen har klarat av missfallet själv, ska på ultraljud på torsdag. Ska försöka att inte älta missfallet för mycket i denna tråden… Vi blev gravida första månaden, med äl-stickor till hjälp.

• mimmih

Tack för varmt välkomnande! Ser fram emot att följas åt till våra plus!

• mimmih
    Vildhallon skrev 2014-01-14 10:54:05 följande:
    Idag är jag orolig. Jag tar progesteron sedan jag plussade för att gyn vid mitt första missfall trodde att jag kunde ha brist på det. Progesteronet ger också graviditetssymptom för en del personer. Jag har ömmande bröst och är trött men har annars inte så mycket mer symptom. Vi gick in i v 6 idag (5+0) och vi ska på VUL om 13 dagar och då är vi i slutet av v 7 (6+6). Jag är livrädd att jag ska ha fått missfall, men att progesteronet hindrar blödningen från att komma. (Tidigare har jag använt progesteronvagiatorerna någon gång för att skjuta upp mensen vid semester).

Om jag har fått missfall men progesteronet får kroppen att behålla det så måste väl ändå HCG-nivån sjunka? Är embryot dött så upphör väl produktionen av HCG? Jag tänkte att jag skulle köpa ett CB digital igen och testa. Då borde veckoindikatorn står på 2-3 veckor för att ligga på rätt nivå. Ligger det kvar på 1-2 veckor så kan det vara värre. Jag läste någonstans att för att få så rättvisande som möjligt på testet ang veckorna så ska man testa med morgonurin även om man passerat BIM.

Behövde skriva av mig lite... Önskar att jag kunde släppa oron... Rynkar på näsan
    Förstår din oro! Nu har jag ju inte själv varit gravid efter missfallet, men jag kan tänka mig hur nervöst det kommer att vara. Jag var väldigt orolig under de veckorna jag var gravid eftersom alla symptom försvann ganska drastiskt. Det betyder ju egentligen inte att något är fel, men man kan ju inte låta bli att oroa sig. Men är du trött och har ömmande bröst har du ju definitivt symptom!

Jag tog också digitalt CB osv. Men! Jag fick också höra av min läkare att det behöver inte betyda någonting, så man ska inte stressa upp sig med att ta graviditetstest när man väl är gravid. De visar inte alltid rätt och det är svårt att veta vad som händer med graviditeten endast med hjälp av testen och hormonnivån.
    Mitt råd är att inte stressa upp dig med nya graviditetstest. Du är ju gravid! Jag vet hur svårt det är men…

En annan sak jag tänkte på. Är det inte några dagar för tidigt att göra VUL i vecka 7? Om du vill se hjärtljud, vill säga.  Jag gjorde VUL i vecka 7 och blev superstressad över att de inte såg hjärtljud men eftersom det var så tidigt sa dom att det behöver inte betyda någonting och blev ombokad två veckor senare. De bokar aldrig om till en vecka efter, de säger att de har för många tjejer som blir så oroliga om det fortfarande inte syns något.
    Nästa graviditet vill jag nog göra VUL en vecka senare, för att slippa gå dit och inte få något lugnande besked med mig hem. Det kan ju förstås vara så att kliniken du går till har bättre utrustning, jag har hört att det kan vara avgörande för att se hjärtljud i tidigt skede.

Det kanske finns en anledning till att du ska göra det i vecka 7, och mina råd är kanske helt överflödiga! :) Men i vilket fall som helst: Stort grattis och lycka till med graviditeten!
  • mimmih

Vildhallon, jag förstår! Till mig sa dom på första UL att även om jag vet när själva samlaget skett, att det ändå kan slå på någon dag när befruktningen sker och/eller det finns embryo som är lite små precis i början. Anyways! Det spelar ingen roll, du är gravid och har fått lugnande svar på dina frågor!

• mimmih
    kmor skrev 2014-01-15 16:17:06 följande:
    Usch, jag känner mig verkligen helnere idag. Sorry att detta inlägg inte är så upplyftande. Bim-3 nu och alla symptom jag hade är puts väck. Känner ingenting alls nu. Väntar mensen på lördag och så börjar cirkusen om. Vet inte varför jag blir så tagen av detta och jag vet faktiskt inte om jag vill fortsätta försöka pga detta. Har inte sagt detta till ngn IRL för jag skäms över min dåliga uthållighet.

Du ska inte skämmas, det är helt normalt att vara otålig! Inga känslor är fel.
  • mimmih
    Lantlollan skrev 2014-01-16 13:26:53 följande:
    Det där om att kolla appa och fan och hens moster i tid och otid, bara för att man intalar sig att något nytt ska ha dykt upp, känner jag såväl igen mig i!! Ungefär som när man är sötsugen och kollar igenom sammaa köksskåp fjorton gånger. TÄNK om något plötsligt har trollats dit?! Flört

Nu sitter jag och känner efter för minsta lilla yttepyttesymptom. ÄL igår eller idag enligt CB dubbel, temp (dock bara förhöjt 0,2 grad i morse jämfört mot igår - men sen vet jag inte hur exakt min termometer är) och hur det känns i kroppen...

Gah, om man bara kunde få ett SVAR!! Tungan ute
    Jag är likadan!

Tror ni att detta beteende kan påverka ens förmåga att bli gravid? Har läst mig till att det är endast kronisk stress som kan påverka det samt oro vid tidig graviditet, men som vanligt får man olika svar överallt. Är så nervös att min stress, oro och det förbannade googlandet ska göra att jag inte blir gravid igen och att jag stressade mig själv till missfall...
  • mimmih
    Bebislängt skrev 2014-01-17 09:40:16 följande:
    Testade mig i morse efter en sömnlös natt av det jag trodde var mensvärk, men ingen mens hade dykt upp. Och testet visade ett tydligt plus! :D
    GRATTIS!!! {#emotions_dlg.flower}
  • mimmih
    Grynis skrev 2014-01-17 16:41:06 följande:
    Fick min mens idag kan fasen ställa klockan efter den :( Kanske återkommer med ny Bim, men i nuläget orkar jag inte. Är jobbigt just nu, speciellt när jag såg hur besviken min man blev :( Så nu känner man sig ganska värdelös m kvinna..... Lycka till alla andra och grattis ni som plussat!
    Den förbannade mensen! Stor kram till dig.
  • mimmih

L1977 och Vildhallon, stort grattis till er båda!

Jag är fortfarande kvar, läser i tråden men skriver inte så mycket eftersom jag fortfarande väntar på att få komma igång igen efter missfallet. Förra veckans HCG visade 14, vilket betyder att jag nog är nere på 0 nu! Snart är det dags!!

• mimmih
    Pealuttan skrev 2014-01-28 16:19:49 följande:
    Jag plussade idag!
    {#emotions_dlg.flower}Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • mimmih

Hej tjejer! 

Jag var med i denna tråden ett tag efter mitt missfall i januari men kände att det var för tidigt efter missfallet. Jag är gärna med er nu, om det går bra? Vad många plus det har blivit! Grattis till er alla!

• mimmih
    CorneliaVelvet skrev 2014-03-24 19:22:45 följande:
    Oj känns som alla har plussat här sen jag började följa denna tråd. Själv är man inne på försök 6 och inte händer det ngt. Vet inte om det är dax att höra av sig till barnmorska eller liknande...ngn som vet hur länge man ska vänta jag är ju ändå 35 år. Tycker att man prickar ÄL varje månad men så blir det inget. Är det några som vill vara kvar i denna tråden, vi som inte har plussat då eller ska man starta en ny tråd.
    Vad trist att du fortfarande väntar på plus. Om man är + 35 år har man väl rätt till utredning efter ett halvår? 

Jag är gärna med, här eller i ny tråd.
  • mimmih

Som nygammal i tråden hoppas jag att jag får hänga på och uppdaterar listan!

{#emotions_dlg.flower} 
    BIM {#emotions_dlg.flower}   
    joss82 27/3
    Blåblomman 1/4
    Lantlollan ca 8/4
    mimmih 8/4
    MrsLowlife april

Plus Plussat Plus   
    Vildhallon, BF 15/9  
    Bebislängt, BF 24/9   
    L 1977, BF 4/10  
    Aftonstjärna BF 17/10  
    Mjölkchoklad 2/11 
    Mon bébé 26/11 
    Pealuttan 
    jamieblue  
    MissErabel
  • mimmih
    Lantlollan skrev 2014-03-25 09:30:26 följande:
    Varför överge en trevlig tråd med lagom antal deltagare?! Det här är den bästa lilla gruppen jag vet på FL. :) Jag skulle dock kunna tänka mig en FB-grupp med både gravida och "försökande"?!

Nåväl. Jag fyller på BIM-listan med mitt ungefärliga datum.
    Samma BIM som mig! Fast min menscykel är lite oregelbunden efter MF så jag är inte riktigt säker...

FB-grupp kan vara bra!
  • mimmih
    Vildhallon skrev 2014-03-25 17:23:26 följande:
    Jag håller med om en gravidtråd för oss här! Jag har skrivit i en annan tråd, men det är så många där och jag känner mig inte så hemma där.

Jag har fått lite mage och nu börjar kollegorna att fråga. Jag har också mage sedan innan och det kombinerat med svullen mage i övrigt (trög) så syns det ganska mycket. På kvällen är det värst för då står magen verkligen rätt ut! Nu är det exakt 28 dagar kvar till RUL. Bara att vänta....
    Vad kul att du, och många andra här, har plussat. Grattis! Hoppas det är okej att jag är med igen. Vad är RUL?
  • mimmih
    Tedax skrev 2014-03-25 19:12:40 följande:
    Så klart att du ska vara med. Glad

RUL betyder RutinUltraLjud och görs någon gång mellan vecka 18 och 20.
    Tack!

Aha, jag visste inte att man brukade sätta ett "R" innan det ultraljudet.
  • mimmih

Här kommer en liten presentation av mig! Jag är 35 år, gift och vi startade bebisverkstan i november förra året. Jag blev gravid på första försöket men det resulterade i ett missfall i vecka 9 (foster ca 7 veckor). Återhämtade mig snabbt fysiskt men menscykeln är lite oregelbunden och jag har fått en fruktansvärd PMS efter missfallet. Nästa månad kör jag igång med äl-tester igen.

Det ska bli roligt att följas åt med er, jag lämnade gruppen då jag var alldeles för fokuserad på att mitt missfall skulle bli klart och inte att försöka bli gravid. Men nu är jag på gång igen!

Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?