• JayCee

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej alla.
    Är helt ny här. Precis fyllt 35 och börjar känna att det är dags för barn. 
    På grund av jobbresor så kommer jag och min man inte att kunna försöka förrän i augusti första gången. Känns som en evighet dit! Men kanske är bra att hinna förbereda sig. Tempa, lära sig allt om ÄL osv. *nervös*

• JayCee

Jag har tempat i över ett år. Använt Pearl som preventiv-metod, så jag har koll på min temp. Men jag tycker att min kurva är så oregelbunden, så jag vet inte hur vi kommer att lyckas att pricka in ÄL.
    Här är ett diagram som jag har fört. Den svarta kurvan är medelvärde för alla månaderna och där ser man ju tydligt hur tempen går upp efter ÄL. Men kollar man på varje enskild kurva så tycker jag att det spretar jättemycket!

• JayCee

Vet inte varför min bild inte syns. Jag ser den själv...
    Men här är den igen:

• JayCee
    Lantlollan skrev 2014-02-25 21:34:42 följande:
    ...och tar du tempen på exakt samma tid varje dag? På helgerna, när jag kliver upp tre timmar senare, kan jag ha ganska stor temperaturökning har jag märkt (+0,4 grader på tre timmar på ett ungefär). Så därför ställer jag alltid klockan och tempar samma tid, sedan somnar om igen.
    Jag använder Pearly, och den är ju till för just detta. Tempar i munnen. Har väldigt oregelbundna tider, men med Pearlyn kan en tempa max +/- 3 timmar jämfört med föregående dag. Försöker att alltid tempa ca 6-8 timmar efter att jag har lagt mig på kvällen (dvs efter ca 5-7 timmars sömn). Om jag är ledig så brukar jag ta tempen tidigt på morgonen och sen somna om.  Skulle kanske börja anteckna tid för temp, men vet inte vad som är intressant; lokal tid (reser mycket i olika tids-zoner), tid hemma, antal timmars sömn innan temp?

Ska försöka lära mig att känna igen mina flytningar nu så kan jag gå efter det när det är dags att sätta igång. :)
  • JayCee
    Lantlollan skrev 2014-02-26 10:21:39 följande:
    ...tex din kurva från 16/12-15/1. Före äl har du en jättetopp i tempen, CD8-11. Var du på resa då, eller hemma? Kan ju vara lite detektivarbete, men kanske kan du hitta sådana mönster?
    Ja, du har nog rätt. Jag får göra lite detektivarbete för att reda ut min spretiga kurva. Just den toppen som du nämner då var jag på resa och just den dagen och dagen innan var väldigt stressiga. Så det kan ju vara en anledning. Kanske skulle jag göra en kurva över endast de dagarna när jag är hemma, för att de om det spretar mindre. :)
  • JayCee

Jag undrar hur man kan förbereda sig kroppsligt på den (förhoppningsvis) kommande graviditeten. Äter ni folsyra? Är det något annat som man bör äta, eller några vitaminer som man bör ta? 
    Tränar ni knip-övningar? Har man nytta av det vid förlossning? Och magmuskler, ska man sätta igång och köpa situps varje dag?
    Rent generellt tycker jag att jag äter (relativt) nyttigt och rör på mig, men ska man kanske ändra sin träning för att förbereda sig?
    Jag och min man kommer att börja försöka i augusti (kommer inte kunna pricka in ÄL innan pga jobb), så jag har ju lite tid på mig att förbereda mig. :)

• JayCee

Nu är jag tillbaka i gruppen igen. Har ÄL i slutet av månaden, men kommer eventuellt vara på jobb då. I så fall blir första försöket för oss vid nästa månads ÄL, runt jul.
    Lycka till, alla ni andra som redan är igång! Skrattande

• JayCee

Nu äntligen sätter vi igång. Är på dag 10 i cykeln och ska börja med ÄL-stickor för att få lite mer koll. Tempar sedan länge (tidigare som preventiv-metod). Hade sex i dag, men har troligtvis inte äl förrän om 5-6 dagar.
    Håller tummarna för er andra också! 

• JayCee

Vi hade sex på ÄL -4 dagar och ÄL +1 dag. Tror ni att vi har nån chans på plus? Jag känner mig som en sån nybörjare på det här...
    Min BIM är den 6/2...

• JayCee
    daisy80 skrev 2015-02-07 14:42:50 följande:

Hur går det för dig?? Hoppas ingen mens!

BIM +1 idag, inga tecken alls... (=gott tecken än så länge!)
  • JayCee

Nu kom mensen, på BIM+3. Typiskt att den skulle vara sen den här månaden så att jag hann börja hoppas lite. Men kanske var den sen just för att jag var nervös? 
    Nu är det bara att ta nya tag. Försök nummer 2: ÄL 24/2!

• JayCee

Jag fick negativt ål-test igår och positivt idag, så bara att köra. Tycker att jag känner mens-smärtor i ryggen, är det ägglossningen? Har aldrig känt av den tidigare, men så har jag väl heller aldrig varit särskilt uppmärksam på det. 

• JayCee

Lycka till Lantlollan!! 

Själv lyckades jag pricka äl den här gången verkar det som. BIM 10/3...

• JayCee
    FruA78 skrev 2015-03-23 17:09:46 följande:

Fick mitt provsvar idag. Inget jag ville höra, är ännu mer knäckt nu och rädd. Det var en mola så nu blir det en massa blodprov och lungröntgen :( Graviditetsförbud på minst 3-4 månader beroende på hur resten av svaren blir. Känns verkligen inte roligt längre att försöka skaffa barn, att det ska vara så svårt och smärtsamt.

Så tråkigt att höra. Du ska se att de 3-4 månaderna går fort och att du blir gravid på en gång sedan! Styrkekramar!!

Själv så tror jag att vi missade ÄL den här månaden pga resor. Jag ville inte ens testa om/när jag hade ÄL, så jag vet inte. Tror att vi hade sex på ÄL+1, men vet inte. Samtidigt kändes det ok att hoppa över den här månaden för att sen få en 2016-bebis!!
  • JayCee

Min mens kom idag, precis som väntat... Skönt att den inte var sen i alla fall. 

Så, bara att vänta in nästa ÄL. Nu har jag i alla fall två månader (april och maj) när jag vet att mannen och jag kommer att vara hemma under ÄL och inte ute på jobbresor.

• JayCee

ÄL igår och hade sex igår och i förrgår. 14 långa dagar till BIM...

• JayCee

Fick min mens igår, på BIM+1. Känns så hopplöst, men försöker tänka att det bara var vårt tredje riktiga försök.

Funderar på att kontakta sjukvården för att kolla att allt står rätt till hos mig, hormon-nivåer och sånt (vet inte ens vad en kan kolla!). Får klara utslag på ÄL-stickor, men har i princip inget äl-sekret.

• JayCee

Fick precis min mens. Femte försöket som inte har funkat. Börjar kännas uppgivet. 
    Nu kommer två månader som vi inte kan försöka, pga. jobb. Får vänta till september. Försöker tänka att det är ok, får njuta av sommaren i stället.

• JayCee

Har slutat tempa och ska inte ta några ÄL-test den här månaden. Försöker tänka att "blir det så blir det". (Ska däremot satsa på mycket sex den här veckan!)
    Eventuellt nytt jobb på gång, så då vore en graviditet inte optimalt, men just därför tänker jag att antingen så får jag nytt jobb, eller så blir jag gravid, eller både och. Det som händer får hända...

Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?