• pärla00

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej på er! 35 år, vi har just bestämt oss att försöka. Ska läsa lite bakåt i tråden! Vet ni om det anordnas mammagrupper/träffar för "äldre" mammor om man lyckas plussa? Vore så roligt att träffa fler i vår ålder som ska ha barn? Var bor ni i landet? 😊

• pärla00

Va intressant, allt detta är väldigt nytt för mig, har fått sitta och läsa på nu.... Finns ju väldigt mycket information att ta in. Jag har inte förstått detta med ÄL, är det då det är runt ca 20% chans att bli gravid? Hur stor är chansen resten av cykeln? Jag bor också i sthlm! 😊 väldigt kul att det finns så många i vår ålder som vill försöka! Man är inte ensam 😊

• pärla00
    Lantlollan skrev 2014-02-23 17:30:03 följande:
    Har tyvärr ingen erfarenhet alls. :P
    pärla00 skrev 2014-02-22 22:29:44 följande:
    Hej på er! 35 år, vi har just bestämt oss att försöka. Ska läsa lite bakåt i tråden! Vet ni om det anordnas mammagrupper/träffar för "äldre" mammor om man lyckas plussa? Vore så roligt att träffa fler i vår ålder som ska ha barn? Var bor ni i landet? 😊
    Välkommen! Jag bor också i Sthlm. :) Och på tal om att pricka äl. Ägget lever i ca en dag (har jag för mig) från själva ägglossningen och under den tiden måste det bli befruktat för att du ska bli gravid. Mannens spermier kan leva i 3-7 dagar under gynnsamma förhållanden, så beroende på din killes spermakvalitet kan det vara så att du blir gravid om ni har sex en vecka innan din ägglossning. Men det är nog ganska extremt, tror jag. 20% chans har du att bli gravid, statistiskt sett, om ni prickar in ägglossningen. Sen har jag för mig att 50% av alla graviditeter slutar i missfall (vissa vet inte ens om att de har fått missfall, om det är ett tidigt missfall). Med andra ord har du ca 12% chans att få ett barn om ni prickar in ägglossningen. Egentligen fattar man inte hur människan kan leva vidare över huvud taget, eftersom det är så jäkla svårt att fortplanta sig. :P Inte heller hjälper vår värld idag till på den fronten med tillsatser och skit i maten, stress och föroreningar.  Sorry om jag låter pessimistisk. :P
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan december 2013.

Hahaha!!! Ja, man undrar ju hur människan lyckats leva vidare ja... 😄 Jaså, så många med missfall? Alltså detta med sex är knepigt - Hur ha sex resten av månaden då....förutom före ÄL? Är det 3 gånger i veckan då...haha.... Puh 😄 Blir lite prestationsångest över det hela. Men antar man borde ....Men hur ofta.. JayCee: välkommen! Förstår, jag och min kille bodde på olika orter i flera år, avståndet kan va jobbigt. Samtidigt har du tid att förbereda dig. 😊 För det tog tid för mig iaf: att bestämma mig att sätta en annan människa före mig själv.... Jamieblue: Stort grattis!!!! Hur känns det? 😄😄 En annan sak: bästa boken om barn/graviditet/första tiden/förlossning?
  • pärla00

Oj va spännande, Grattis!!!!!!! 😄😄😄😄😄😄😄😃 Jättekul!!!! Hur länge har ni försökt? Och ni andra, Hur länge har ni haft oskyddat? Vi har just börjat... kändes enormt pirrigt i början - hela livet har man ju försökt skydda sig! Nu är det tvärtom.... Men inga resultat ännu. Hur stor är chansen att bli gravid resten av månaden förutom vid ÄL??

• pärla00

Jag borde få mensen imorgon.... och självklart har jag mensvärk....😩😩

• pärla00
    Lantlollan skrev 2014-02-26 22:04:02 följande:
    Har du passerat äl är nog tyvärr chanserna noll. :/ Men välkommen hit!! :)
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan hösten 2013.

Jag har verkligen haft dålig koll på detta innan jag insåg att jag ville ha barn. Nyligen! Men har jag fattat rätt att det är extremt små chanser bli gravid under resten av månaden förutom veckan före ÄL? Diskuterade just detta med killen och ingen av oss hittade något på nätet... Så om vi t.ex är trötta en vecka och det inte blir sex - då har vi ej missat några chanser såvida det inte är ÄL? Svårt fatta alla dessa nya viktiga detaljer, ursäkta upprepade frågor.. 😆😆
  • pärla00

Lantlollan: Tack snälla! Ja, det var så jag hade förstått det men va inte säker! (Läste någonstans att man behöver ha sex regelbundet, det Stog ca 3 ggr i veckan, om man planerar bli gravid. Det var en sida om fertilitet, och det stog att hade man haft det x antal månader som 35 åring och inte blev gravid, skulle man söka hjälp. Där blev jag lite förvirrad. 😊 )

• pärla00
    Lantlollan skrev 2014-02-27 07:31:40 följande:
    Det är nog en allmän rekommendation för de som inte håller koll på ägglossningen, skulle jag tro. För den KAN vara tidigare/senare. Sen har ju inte alla 28-dagarscykler heller.
    33 år, försök till första barnet. Oskyddat sedan juli 2012, mer seriöst sedan hösten 2013.

Tack!! Skönt, att slippa känna stress över det hela månaden, utan att fokusera på den veckan och sen bara ha när man har lust resten av månaden. 😊😊 Inser att det är rätt mkt man har kvar att lära sig. En väninna fick nyligen barn och bara att välja barnvagn verkar ju vara en hel vetenskap (om än en rolig sådan). Även bilbarnstol. 😆😄
  • pärla00
    lill grodan skrev 2014-02-28 20:03:05 följande:
    Nu var det länge sedan jag var in här och kikade,tog paus denna månad från allt vad det innebär att försöka och försöka. Känner väl lite att jag inte har den mentala orken att bli ledsen och helt förstörd en gång i månaden. Den 18 mars är det iaf dax för första besöket för en ev ivf behandling. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig,eller jo det gör jag. Naturligt vis att vi ska ha möjligheten till ett nytt litet liv. Grattis till er andra som har plussat! Hoppas att det inte dröjer allt för länge för oss också.

Ja det förstår man. Vi har knappt börjat ens, och jag blev redan besviken första mensen! Svårt att tänka på annat liksom. Idag gick jag in på Lindex och Kappahl och kikade på babykläder. Jättemysigt! Och säkert galet! Finns ju ingen bebis liksom.... Jag gick runt och låtsades.... 😜😄 Men oj va fina kläder det finns! För både flickor och pojkar! 😊
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?