• Tedax

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Grattis till plus och lyckade VUL! {#emotions_dlg.flower} Så härligt att läsa om... Glad

Här kom mensen i dag så denna månaden börjar vi försöka få ett syskon till sonen. Har en helt galet underbar son på 15 månader och vill ha en liten goding till. Hjärta

{#emotions_dlg.flower} BIM {#emotions_dlg.flower} 
    Jenna0808 21/2 
    Synaps 21/2 
    MrsLowlife 23/2 
    Amandi 25/2
    Mjölkchoklad 26/2
    Lantlollan 1/3 
    Mon bébé 13/3
    Joss82 17/3
    Tedax 19/3

Plus Plussat Plus 
    Vildhallon, BF 15/9
    Bebislängt, BF 24/9 
    L 1977, BF 4/10
    Aftonstjärna BF 17/10
    Pealuttan
    jamieblue
    MissErabel

• Tedax
    Lantlollan skrev 2014-02-18 23:00:38 följande:
    Ja, det är väldigt skönt med det där beskedet. Hoppas att du kommer att tycka att det funkar! Har du köpt en "riktig" ägglossningstermometer (noggrannare, med två decimaler), eller har du en vanlig febertermometer? Jag köpte min på nätet för 119 kr (www.gravtest.se/babyplan-digital-termometer-p...), så de är inte så dyra. Och jämfört mot när jag bara hade en vanlig febertermometer så ligger min temperatur mycket stabilare, så jag tycker att det var värt den extra utgiften.

Min temp höjdes i morse, så det känns skönt! Nu blir det den långa väntan till BIM...
    Här är en till som tempar. Och jag behöver verkligen en ny termometer, min tar 10 minuter på sig att mäta tempen. Förvånad Hur lång tid tar den här? Kan man mäta tempen under armen med den?

Så skönt med fredag! Trevlig helg på er! Glad
  • Tedax
    Lantnollan: Visste inte att man inte skulle tempa under armen, men det har funkat bra hittills... Flört Låter bra med en snabb termometer!

Grynis: Jag har testat bidrottninggelé. Jag blev gravid, men fick ett tidigt missfall. Bidrottninggelé ska ju vara bra om man har hormonproblem vilket det senare konstaterades att jag har.

pärla00 & JayCee: Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

Till er som vill ha tips om bra böcker kan jag varmt rekommendera "Växa och upptäcka världen" (på engelska "The wonder weeks") av Frans X. Plooij och Hetty Van de Riit. Den handlar om barnets mentala utveckling under det första ett och halvt året. Det kanske låter något torrt, men barnet går igenom en del faser och kan vara helt förändrade under de veckorna. Den här boken förklarar på ett enkelt sett vad som händer, ungefär när faserna inträffar och vad barnet har för nya färdigheter när fasen är över. Guld värd att ha som uppslagsverk när man tror att ens barn helt plötsligt blivit personlighetsförändrat. Periodvis har det varit som ett mantra, "det är bara en fas, det går över"... Flört
  • Tedax

Härligt här ramlar plusen in! Glad Grattis MjölkChoklad!

Pärla00: Efter ett par månader med försök att bli gravid hinner man bli en expert på ägglossning, konsistens på flytningar, när man kan börja testa osv. Flört Hade ingen koll innan vi började försöka, efter ett år hade jag så många frågor som min gynekolog inte kunde svara på att han skickade en remiss så att vi kunde få en fertilitetsutredning. Förvånad Glad

• Tedax
    Lantlollan: Ser också något. Glad Håller mina tummar med!

Tror att det är dags för ÄL nästa vecka, har beställt progesteronkräm och graviditets- och ägglossningstester. Men frågan är om det blir något seriöst försök denna månad, en ettårig som troligen håller på att få tänder är ett otroligt effektivt preventivmedel... Flört Vill bara sova mellan mamma och pappa.
  • Tedax
    Lantlollan: Stort grattis! {#emotions_dlg.flower}
    pärla00 skrev 2014-03-01 23:38:18 följande:
    Åh, haha, ja det kan jag tänka mig är ett super preventivmedel!! :) Detta med syskon, är det smart att försöka skaffa syskon direkt eller vänta - dvs är det lättare om båda är runt samma ålder? Än flera år emellan...?

Åh, tycker också det är svårt. Men eftersom vi har fyllt 35 år och vårt första barnet tog drygt ett år att få till, så vi tycker att det är lika bra att köra igång. Det kan ju ta sig direkt eller så kan det ta ett år eller ännu längre. Om det går alls... Det är bara att börja försöka och hoppas på det bästa! Glad 
  • Tedax

Verkar vara en lyckosam tråd, fler gravida än "ännu inte gravida". Förvånad  Glad Hoppas att plusen fortsätter ramla in i samma takt. Solig Känns skönt att se att så många av oss blir gravid trots vår ålder, vilket stressar mig en del... Det sägs ju att man ska tappa så mycket i fertilitet när man blir 35 år, men tråden ger mig hopp om att få en liten till. Glad

• Tedax
    Mon bébé 81: Jobbigt med krånglande ÄL. Rynkar på näsan Men chansen finns ju att du har haft ÄL eller kommer att få det denna månaden. Vissa får ju aldrig fullt utslag på ÄL-stickorna och de har ÄL i alla fall. Tydligen är det dessutom helt normalt att ha en eller två månader om året utan ÄL, så OM du inte haft det de här två månaderna, så är det ju väldigt stor chans att du har det nästa månad. Glad Förstår om det känns jobbigt, varje månad utan riktigt försök känns verkligen som en förlorad månad... Gråter Kram!
  • Tedax
    CorneliaVelvet skrev 2014-03-03 19:07:33 följande:
    Oj då flera som plussat sen jag var här senast. Själv fick man mens igen idag...tror det var vårt 5:e försök. Usch så jobbigt att bli så besviken o ledsen varje månad. Men dax för nytt försök igen då....
    Vet hur det känns. Gråter Kram!
  • Tedax
    JayCee skrev 2014-03-04 21:09:48 följande:
    Jag undrar hur man kan förbereda sig kroppsligt på den (förhoppningsvis) kommande graviditeten. Äter ni folsyra? Är det något annat som man bör äta, eller några vitaminer som man bör ta? 
    Tränar ni knip-övningar? Har man nytta av det vid förlossning? Och magmuskler, ska man sätta igång och köpa situps varje dag?
    Rent generellt tycker jag att jag äter (relativt) nyttigt och rör på mig, men ska man kanske ändra sin träning för att förbereda sig?
    Jag och min man kommer att börja försöka i augusti (kommer inte kunna pricka in ÄL innan pga jobb), så jag har ju lite tid på mig att förbereda mig. :)
    Folsyra är ju bra. Knipövningar tror jag inte att man har nytta av under förlossningen, men definitivt efteråt. Om man ska träna något är det väl ryggen, den tar stryk både under graviditeten och sedan när man bär och ammar hela tiden.
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?