Inlägg från: Anonym (TickTack...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TickTack...)

Oplanerat gravid i v. 8, vet inte hur jag ska göra!

Fick nyss veta att jag är gravid i 7:e graviditetsveckan (trots kopparspiral) och jag vet inte hur jag ska göra! Tror aldrig jag har behövt göra ett så svårt val förut. :( Någon som vill bolla tankar med mig?

Jag är 19 år och har precis gått en termin på en 3-årig högskoleutbildning, jag varken studielån eller jobbar (har aldrig jobbat). Jag bor hos min 22-årige pojkvän i hans etta. Killen har jobb, men lönen är dålig och det är bara en provanställning så framtiden känns väldigt osäker.
    Min kille vill helst att jag gör abort, men han förstår även att det är ett tufft beslut som endast jag kan bestämma över.

Jag är verkligen helt kluven för det känns som att det blir hemskt oavsett hur jag väljer!
    Vad skulle ni gjort i min situation och varför? Vilka för- och nackdelar finns det med abort jämfört med att behålla barnet?

• Svar på tråden Oplanerat gravid i v. 8, vet inte hur jag ska göra!
  • Anonym (TickTack...)
    Anonym (...) skrev 2014-01-02 16:27:03 följande:
    jag tror att du i första hand måste tänka på vad du vill. Och vad du skulle kunna erbjuda barnet. Ser du en framtid med din kille och är ni redo att ta hand om ett barn? Är du beredd att låta skola etc vänta ett tag?
    Det beror helt på hur du själv känner, men att sätta ett barn till världen innebär ju ett stort ansvar såklart!
    Jag vet inte alls vad jag vill. Känner mig inte alls beredd på det här, men att genomgå en abort känns skitjobbigt. Allt är helvete vad jag än väljer känns det som.
    Min kille och jag har det bra, men han är ganska omogen och dålig på att ta ansvar. Tror det är därför han vill vänta.
    Nu när jag äntligen kommit in på det program jag vill gå känns det som ett nederlag att hoppa av. Då skulle jag nog aldrig mer komma in igen.
    Men det känns som att allt detta är trivialt om man tänker på hur svårt det kommer vara rent psykiskt med en abort.
  • Anonym (TickTack...)
    Alla hemma skrev 2014-01-02 16:29:41 följande:
    Jag blev oplanerat gravid sista terminen på gymnasiet, med en kille jag varit tillsammans med i 4 månader. Visst har jag haft det lite knapert ekonomiskt, men jag ångrar aldrig mitt beslut att bli mamma då! Ekonomin tenderar lösa sig och det finns ju inget som hindrar att du fortsätter plugga efter mammaledigheten.
    Det är precis så jag också tänker.
    Men jag vet inte om den lilla stunden då jag genomgår en abort är så mycket värre än hela den situationen jag skulle sätta mig i då jag i 18 års tid måste ta ansvar för ett annat liv. Jag tänker på allt jag skulle missa om jag gör en abort och jag tänker på allt jag skulle missa om jag behöll barnet. :(
  • Anonym (TickTack...)
    Alla hemma skrev 2014-01-02 17:54:53 följande:

Ja det är ju ett beslut man måste fatta själv, hur jobbigt det än är. Jag har iaf aldrig känt att jag gått miste om något. Möjligheterna är lika många även när man är mamma, även om de kanske ser lite annorlunda ut.
    Men jag vet inte hur jag ska orka med det när min kille är så förtvivlad. Jag vet inte ens själv om jag är mogen för detta. Jag har, precis som han, aldrig önskat mig ett barn.
  • Anonym (TickTack...)
    Anonym (M) skrev 2014-01-02 18:28:30 följande:
    Jag blev oplanerat gravid när jag gick sista året på gymnasiet med en kille jag då bara varit tillsammans med ett par månader. För mig var valet enkelt, jag var inte alls redo för barn och inte heller min kille. Sju år senare blev jag planerat gravid med samma kille. 

Jag har aldrig ångrat mitt val, för mig var det viktigt att ha ett stabilt förhållande och en stabil ekonomi och det hade jag inte då. 

Det är ett svårt val och väljer du att behålla så kommer allt lösa sig och väljer du abort så kommer det också att bli bra. Men är du osäker på vad du vill så rekommenderar jag att du pratar med en kurator för att bena lite i dina tankar. {#emotions_dlg.flower}
    Hur genomgår man en abort och kommer över det? Det är så svårt att veta i förväg hur jag kommer må efteråt. Tänk så ångrar jag mig? 
    Jag vet ju att man kan skaffa barn senare i livet, men det är bara så extra påtagligt när man väl har ett barn som växer i sin livmoder. Då blir det helt plötsligt så himla känsligt för en.
  • Anonym (TickTack...)
    Alla hemma skrev 2014-01-02 18:32:23 följande:

Själv tyckte jag barn var nåt av det jobbigaste som fanns och hade bestämt att jag aldrig skulle ha några. Det är inte mycket i mitt liv som blivit som jag tänkt mig, men det mesta har blivit väldigt bra ändå. Det finns stöd att få av kurator på kk. Kanske vore nåt?
    Jag har pratat med en kurator idag, men jag fick ingen hjälp alls. :(
  • Anonym (TickTack...)
    Anonym (h) skrev 2014-02-04 15:11:16 följande:
    Är också 19 och oplanerat gravid. Har du bestämt dig för hur du ska göra?
    Efter mycket om och men gjorde jag abort förra veckan. Jag insåg att varken jag eller min partner är redo för ett barn. Barnet skulle antagligen få en sämre uppväxt som det ser ut nu. Väntar hellre.
  • Anonym (TickTack...)
    maengs skrev 2014-02-05 08:41:16 följande:
    Tråkigt att du kände att du behövde göra en abort Ts. Hoppas aldrig du hamnar i en så jobbig sits igen. Hur har det gått för Anonym (h)? Om du vill ha något råd från mig så skulle jag säga behåll eftersom det redan är ett litet liv därinne och just det livet får man aldrig igen även om man blir gravid senare i livet.  

Skälvklart är det tråkigt, men det var för det bästa. Jag ångrar mig inte och jag vet att fostret inte behövde lida. Det var trots allt ingen jättesen abort. Men det var jobbigt ändå, tots att jag gjorde rätt.
Svar på tråden Oplanerat gravid i v. 8, vet inte hur jag ska göra!