LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
Jag känner att jag måste få skriva av mig. Har en enorm stor sorg inom mig som gör sig påmind varje dag. Varje dag i över ett års tid.
Jag ser gravidmagar och lyckliga föräldrar med sina barn överallt. När en söt prins eller prinsessa springer efter sin förälder och ropar "mamma, mamma" så hugger det till i hjärtat, och jag känner att jag knappt kan andas. Det slutar med att jag snabbt måste rusa iväg för att torka de tårar som börjat rinna. Folk i min närhet har fått barn och rekordsnabbt fått sina andra barn. Jag klarar knappt att gå in på sociala sidor längre där det känns som att de trycker upp sin barnlycka i ansiktet på en. Jag har blivit en mästarinna på att komma på undanflykter för att slippa gå på alla event där deras barn finns med. Det handlar inte om att jag inte vill missunna dem deras lycka, det handlar om att jag inte klarar av att bli påmind om den enorma sorgen jag bär på. Min längtan. Min dröm och den verklighet jag istället lever i.
Besvikelsen varje månad när mensen kommer mynnar ut i frustration, ilska, sorg och en enorm tomhet som slukar upp mig i många tankar. Varför jag? Varför vi?
Men nu har äntligen jag och min sambo fått tid för att få göra en utredning på en IVF-klinik. Även om det känns som en lättnad, så känns det..."åhå, YTTERLIGARE" månader av frustration och väntan. Har kollat upp priset på en privat klinik och där tar de 60 000 för tre försök. Det är 60 000 mer än vad vi har just nu, men om det ska behövas sättas ett pris på lycka, så är väl det vi får betala. För jag klarar inte av den här sorgen längre, samtidigt som jag vet att jag inte har något val.
Det kändes skönt att få skriva av sig, då detta är ett ämne som är svårt för andra att förstå. Folk som inte är i samma situation. Samtidigt som man önskar att ingen ska behöva gå igenom det här. Det tär på psyket, det tär på förhållandet. Det tär på ens dagliga energi. Inombords har jag en fantastisk härlig bild av hur livet med våra små knyten kommer att vara. Men samtidigt, varje månad, är det någon som spränger mitt luftslott. Och jag står där igen, utan hopp och bara förtvivlan.