• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lambie skrev 2015-01-08 21:19:54 följande:

Själv har man väntat i sju månader nu, och de har inte ens påbörjat själva handläggningen än verkar det som Rynkar på näsan vi ansökte i början av juni -14, min kille var på intervju i okt.

Uhh fy. Vilken enhet tillhör ni? Attan vad jobbigt det måste vara. Jag trodde att beslutet kom snabbt efter intervju? Hade ni några problem med ansökan eller är det ett lågprioriterat land han kommer från? Nu blir jag rädd och hysterisk!

Hoppas ni får svar snart!
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-01-24 15:26:18 följande:
    Min man är från albanien men han måste göra intervjun i makedonien som din fästman måste. Vi gjorde webbansökan 1 augusti och fick mail om att boka intervju 10 december. Den tidigaste tiden de hade för intervju på ambassaden i Skopje var 26 januari :O Helt sjuka väntetider även där men det kan ha o göra med att jul o nyår kom emellan då. Jag ringde enheten som hanterar vår ansökan flera gånger o sista gången jag ringde så sa de att vi borde få intervjumailet inom en månad o 2 dagar senare kom det :) Nu e det bara 2 dagar kvar till hans intervju o efter det lär man sitta på nålar o vänta på att beslutet ska komma.
    I samband med att den ansökande får intervjumailet så får man som anhörig ett kompletteringsmail där man ska skicka in bilder och eventuellt resor. Tyvärr så kan man bara skicka 5 filer så jag hade gjort collage av våra bilder så att jag skulle kunna skicka fler. Hade 2 resor jag behövde skicka bevis på oxå då jag sen vi gjorde ansökan vart i albanien 2 gånger.
    Jag fick inget kompletteringsmail! Får alla det?

Just nu sitter jag och väntar på beslutet men har inte hört något. Tror jag ska spricka efter en och en halv veckas väntan.
  • Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-24 14:58:51 följande:

Jag & min man sökte UT i början på februari 2014. Fick intervju i Makedonien i början på april & den gick fint. Men här sitter vi nu nästan 1 år senare & har inte hört ett skit ????

Och jag vet att vårt ärende ligger i Örebro. Man blir ju jävligt less på all denna väntan!! Och jag tycker MIG borde skippa deras förväntade väntetidersnack för det finns ju ingen som helst garanti i den. Känns bara som dom säger ngt för att folk ska sluta tjata typ :/

Sorry för ett negativt inlägg men man blir ju förbannad!

Ett år senare? Herregud. Vad är det som händer, Örebro brukar ju vara snabba?

Om dte tar så lång tid efter intervju måste det vara något problem, eller? MIG måste anse att det finns något i ansökan som gör att de inte beviljat det än? Jag menar inte att de har rätt - men annars borde det inte ta ett år att godkänna ett gift pars (?) ansökan? Tortyr ju!
  • Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-24 20:29:28 följande:

Dom har inte ens börjat handlägga det ännu, så något fel är det inte. Det står fortfarande på kö till att handläggas sa dom när jag ringde häromdagen :/ ja riktig jävla tortyr!

Att andra ska få bestämma över ens liv så här är sjukt!

Det är ju helt sjukt. Varför får vissa vänta så länge?!? Var ligger er ansökan? Det kan ju inte vara så svårt att godkänna? Förstod jag det rätt när du sa att det är din man - ni är alltså gifta? Borde vara lätt för  mig att öppna er ansökan - godkänna och "checka av" ett ärende på väntelistan.

Kan inte föreställa mig hur det måste kännas. Hur fan kan det ha gått så när vissa får svar inom några dagar?

Hoppas det löser sig!
  • Anonym (va??)

Ja, det står så på min men jag väntar iofs på beslut så hemsidan ser ut som den bör.

Förövrigt tycker jag att det verkar som om väntetiderna har höjts för oss som ansökt i Aug? Min lilla statistik från FL visar att väntetiderna för maj-juni-juli har gått från ca 5 månader till ca 6 månader.

Nu är vi lätt uppe i 6 månader och en halv månads väntetid.

Hur går det för er som har sökt i Augusti?

• Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-02-17 11:09:23 följande:
    Har ni fått intervjutid ännu?
    Ja, det försenades nog över jul... Vi har ju väntat 5 och en halv utan intervjutid. Börjar bli riktigt otålig!

Mimmipigg, ja, det är tre steg och vår ligger på "i väntan på beslut" och är gul. Våra andra ärenden är också dokumenterade med beslutsdatum osv (nekade schengenvisum....). De blir gröna när beslutet tagits, längtar tills vårt pågående ärende blir grönt :)
    Ja. Vi hade vår intervju för mer än en månad sedan.
  • Anonym (va??)
    usaochsverige skrev 2015-02-18 12:44:38 följande:
    Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra
    5-6 månader stämmer inte längre. Både jag och mimmipig har väntat längre än så. Hon ansökte i början på Aug och jag i mitten. Tyvärr har tiderna höjts ser det ut som. Väntetiden har ökat successivt sen Maj månad då väntetiden var ca 4-5 månader och sen har det gått uppåt. Mimmipigg verkar vara den som ska få svar tidigast här på FL om man inte räknar med ansökningarna som legat i närmre ett år och "hamnat mellan stolarna". När mimmipigg får sitt svar kan vi börja beräkna tiderna igen eftersom allt nu verkar stå HELT STILL.

För oss som ansökte i Augusti ser det ut som om väntetiden är i alla fall uppe i 6 månader och ex antal veckor (7 månader?!). Det betyder inte att MIG inte kommer jobba i kapp och få ner tiderna igen men för oss i Aug ser det än så länge mörkt ut.

Jag skulle gärna höra från andra som ansökt i Augusti, hur går det för er?
  • Anonym (va??)
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:27:21 följande:
    5-6 månader stämmer inte längre. Både jag och mimmipig har väntat längre än så. Hon ansökte i början på Aug och jag i mitten. Tyvärr har tiderna höjts ser det ut som. Väntetiden har ökat successivt sen Maj månad då väntetiden var ca 4-5 månader och sen har det gått uppåt. Mimmipigg verkar vara den som ska få svar tidigast här på FL om man inte räknar med ansökningarna som legat i närmre ett år och "hamnat mellan stolarna". När mimmipigg får sitt svar kan vi börja beräkna tiderna igen eftersom allt nu verkar stå HELT STILL.

För oss som ansökte i Augusti ser det ut som om väntetiden är i alla fall uppe i 6 månader och ex antal veckor (7 månader?!). Det betyder inte att MIG inte kommer jobba i kapp och få ner tiderna igen men för oss i Aug ser det än så länge mörkt ut.

Jag skulle gärna höra från andra som ansökt i Augusti, hur går det för er?
    Jag vill lägga till att jag har inte hört någon som har ansökt i Aug som har fått svar än.
  • Anonym (va??)
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-17 23:46:52 följande:
    Hejsan, är det ok om jag fråga vart är din partner ifrån när skickade ni in och när hörde de av sig -- hur långt efter skedde intervjun? Och vilken enhet? Tusen frågor! Men vill gärna veta mer från de som redan haft intervjun! Tack tack
    Australien

Ansökan 13 Aug
    Mail om intervju i mitten av Dec
    Intervju 16 Jan
    Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid