• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej.

Jag har fått veta av min enhet i Växjö att min ansökan faller under stapel #3 i deras uppdaterade tider på hemsidan:

"om information saknas och mer utredning behövs göras" - väntetid på längre än 9 månader.

Migv. menar att detta gäller ansökningar som behövt göra intervju. Egentligen har ingen öppnat mitt ärende för att gå igenom det efter intervjun som gjordes i januari. Ingenting har ändrat i min ansökan och vi står fortfarande i kö (snart uppe i 9 månader).

Så här ser min och min mans ärende ut för er som vill ha något att jämföra med:

Ansök. 13 Aug 2014
    Intervju. 30 Jan 2015

Gifta
    Australien

Det blir en JO anmälan inom kort. Jag vågar inte skriva för mycket till enheten eftersom jag är rädd att min ansökan blir drabbad och att vi blir straffade för att jag är irriterande. Mardrömmen skulle vara om man efter all denna väntan fick besked att man flyttats till annan enhet och behöver vänta ännu längre. Någon som vet mycket om JO anmälan i enlighet med 9 månader?

Maktlös.
    Förtvivlad.
    Twitter.

• Anonym (va??)

Nej vad jag menar är att ingenting har hänt. Det är inte flyttat. Det är inte öppnat. Det ligger bara där. Tyvärr ökar väntetiderna (även om det inte ser ut så på hemsidan).

För oss och många andra som sökt i mitten av Aug ser det ut som om det är snarare 9 månaders väntan - stället för vad vi innan trodde (här på fl och fb) var 8 månaders väntan.

Vi vet ju alla att migv hänvisning till 14 månader är bullshit eftersom vi alla kommunicerar här. Just nu (kan rätta till sig) är standard ca 9 månader. Det blir ju så när ca 1 beslut tas i veckan (vad fan håller migv på med?)

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-30 14:53:05 följande:
    Hej! Kunde de ge dig förklaring på varför du hamnat där? För lite bevis (ni är ju fan gifta dock)? Varför ska ni utredas? Är det inte nästan 99.9% som måste genomgå intervjun? Inte båda såklart men partnern som ska flytta till Sverige måste väl alltid göra intervjun!

Förstår inte varför NI ska utredas, gav ni de mycket bevis förutom vigselbevis? Var intervjun lång eller kort? Frågar alla möjliga frågor - försöker hitta logik i varför det tar en sådan tid!!!!!! Vad arg man blir. 9 jåvla månder snart..... Ni är gifta, snacka om att de inte försöker göra deras arbete mer effektivt. Värst av allt är att inget kollat på ert fall, så vardör har ni hamnat där? Vad frågade du de när du ringde för att de skulle nämna vilken stapel ert ärende ligger i?

Googla om det, du kommer se andra som gjort det. Använd lite därifrån och förvaltningslagen och skriv din egen process tryck på att ni är gifta!!!

Kram!!
    Nej ni har missförstått vad jag skivit. Ursäkta. Jag har jobbat natt några dagar i rad nu. Är något trött.

För att svara på din fråga:

VI (jag och min man) ska inte utredas mer än någon annan ansökan.
    NI (alla vars partner har genomgått en intervju) faller under samma kategori och stapel (väntetid om mer än nio månader).

Detta var endast för att vidarebefordra information till er andra. Mitt ärende ligger fortfarande i kö. dvs inget har hänt sen efter intervjun, precis som ni andra.
    Och det är därför jag hörde av mig till migv. Skrev mail med vanliga undran om "varför händer ingenting på växjöenheten etc."
    Samtidigt frågade jag om väntetiderna.

Ingen har sagt att vi ska utredas mer än någon annan. Ja ellaa, precis, 99.9% av alla har en partner som måste genomgå intervjun - thats my point! Detta är standard. Om informations saknas och mer utredning behövs göras = intervju måste göras och informationen måste hanteras och utredas = längre än 9 månaders väntetid.

Det är klart att jag trycker på att vi är gifta och allt det där, gör ingen skillnad i denna enhet.

PS. Vi är många som väntar på svar som ansökt i Aug. Någonting är allvarligt fel med denna myndighet
  • Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-04-30 15:46:43 följande:
    Ja, det blir ju sjukt missvisande information på hemsidan om 9+ är för de som måste utredas, men alltså är samma sak som att gå på intervju, då faller ju 99,9 in i denna kategorin. Då känns det som siffrorna på webben är ett spel för galleriet, pga JO-utredningen kanske? Nu ger de bara hopp till alla, i onödan.

Vi har väntat exakt åtta månader på söndag, sökte början av september. Så fattar INTE vad de håller på med... Beslutsfattarna tog semester?
    Exakt!

Jag hoppas detta löser sig snart och att beslutsfattandet kommer igång igen. Detta är tragiskt.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-30 14:53:05 följande:
    Hej! Kunde de ge dig förklaring på varför du hamnat där? För lite bevis (ni är ju fan gifta dock)? Varför ska ni utredas? Är det inte nästan 99.9% som måste genomgå intervjun? Inte båda såklart men partnern som ska flytta till Sverige måste väl alltid göra intervjun!

Förstår inte varför NI ska utredas, gav ni de mycket bevis förutom vigselbevis? Var intervjun lång eller kort? Frågar alla möjliga frågor - försöker hitta logik i varför det tar en sådan tid!!!!!! Vad arg man blir. 9 jåvla månder snart..... Ni är gifta, snacka om att de inte försöker göra deras arbete mer effektivt. Värst av allt är att inget kollat på ert fall, så vardör har ni hamnat där? Vad frågade du de när du ringde för att de skulle nämna vilken stapel ert ärende ligger i?

Googla om det, du kommer se andra som gjort det. Använd lite därifrån och förvaltningslagen och skriv din egen process tryck på att ni är gifta!!!

Kram!!
    Förlåt svarade inte på din fråga. Bevis: Vigselbevis, varit registrerade som gifta hos skatteverket sen bröllop för några år sedan, gemensamma adresser i tre länder, konton etc.

Han fick ca fyra frågor under intervjun, typ, vad heter din fru/när är hon född, var ska ni bo (adress), vad är ditt yrke, är det ett skenäktenskap?
    Dessa frågor är det migv. som skickar till ambassaden efter den första genomgången av ansökan innan intervjun. OM det skulle vara några frågetecken gällande vår ansökan och om det inte skulle vara ett solklart fall är jag övertygad om att han hade fått fler och mer komplicerade frågor att svara på.

Tog inte många minuter kan jag säga. Plus att vi träffat kvinnan på ambassaden många gånger innan eftersom jag bott i landet och hämtat både körkort och pass.

Jag fattar ingenting.

Panik!
  • Anonym (va??)
    cecilin skrev 2015-04-30 18:09:01 följande:

Hej!

Det blir man riktigt knäpp på är alla olika svar man får, ingen på migv som verkar veta vad det är som gäller! Igår fick jag det förklarat för mig att komplett ansökan är då ingen intervju behövs (4 månader), och är den sökande inte EU-medborgare krävs intervju ändå.

Mer utredning, alltså mer än 9 månader, är de fall där mer utredning krävs; inte då ansökan anses vara komplett och alla papper finns med osv.

Kvinnan sa även att handläggarna får order uppifrån om vad som är prio1, mejl om intervju, beslut osv. Så förhoppningsvis börjar besluten komma snart...

Men om jag ringer på måndag får jag nog ett annat svar :)

Att vara gifta har ingen betydelse för om ett förhållande är seriöst eller inte trodde jag? Är det inte mer papper som ska granskas och visas?

Nej om man är gift eller inte ska inte spela någon roll men det tycks göra det ändå eftersom migv. ber om papperna som bevis. Utredning krävs kanske ändå, men det är bara ett ytterligare underlag att ta ställning till om det är äkta eller ej. På samma sätt som sambos kan skicka in att de levt på samma adress - men kanske inte alls bott ihop.
    Vad vet jag.
    Vi ska vara lika inför lagen, men jag kan inte tänka mig att det subjektiva inte spelar in när en beslutsfattare sitter med ärendet med en gift man från Australien som ansökt. Har han gift sig med en svenska flera år innan för att få ynnesten att bo i detta land i framtiden? Tror inte Migrationsverket tänker så. Dom anställda framstår ju ändå inte som överdrivet professionella i övrigt, så varför skulle dom kunna vara det i sin objektivitet? 

Jag håller med dig att det är snurrigt. Så här stod det i svaret jag fick:

"Den typen av ansökning som ni har gjort har en enligt våra nya handläggningstider en handläggningstid om minst nio månader. Detta då denna typ av ansökan aldrig är komplett från början då en intervju ska göras".

Vet inte vem som har rätt och i ärlighetens namn är detta det mest förvirrande och psykiskt utmattande jag någonsin upplevt. Hoppas du har rätt om att besluten snart kommer igång och att det går i rasande fart för oss alla som väntar!

• Anonym (va??)
    Tratten skrev 2015-05-04 20:57:17 följande:
    Ansökan: 11 aug 2014
    Intervju: 16 mars 2015
    enhet: örebro

ingen handläggare än :( :(
    Jag trodde du skrev att du fick en handläggare i slutet av april. Har migv ändrat sig, vad står på?
  • Anonym (va??)

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014
    Intervju: 16 Januari 2015
    Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta
    Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

• Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-05-08 16:11:50 följande:
    GRATTIS! Äntligen :)

Hoppas de är igång nu på allvar!
    Tack!

Hoppas ni får svar snart också!
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-05-09 02:52:02 följande:
    Åhh!!! Herregud vad glad jag blir för Eran skull!!!!!

Tänkt mycket på er, vet inte varför ert ärende fastnade i mina tankar!

Äntligen.... Ni var ju så klockrena det bara kunde gå!!!

Grattis!!!!

P.s trodde han var från Australien, kanske jag som såg fel :$

GRATTIS!!!
    Du minns inte fel Ellaa.
    NZ och OZ kan röra sig fritt mellan länderna (The Commonwealth). Han är NZ medborgare men vi har bott i OZ och större delen av vår familj är där. Ansökan skickades mellan länderna eftersom det inte finns någon ambassad i hans hemland (NZ).
    Eftersom länderna är en del av The Commonwealth har han kunnat uppehålla sig i UK under större del av processen, så vi har haft möjlighet att ha kontakt utan 12 h tidsskillnad som vi hade i början av väntetiden. Inte hållbart.

Nu har han PUT i Sverige. Vilken jäkla lyxig situation han befinner sig i. Jäkla guldgosse.

Hoppas ni får svar snart!

• Anonym (va??)
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 19:28:23 följande:
    Update: Insåg nu att det står i beslutet vilken enhet man tillhör. Norrköping hade vi!
    Grattis!

Vi fick också beslut i veckan men i epostet stod det inte om det var pos/neg - inte heller stod det vilken enhet vi tillhörde. Jag hade kontakt med en handläggare och vet att det är positivt, samt PUT.

Fick ni beslutet som email eller var kan jag hitta det? Min man behöver nämligen en utskrift på beslutet när han flyger in till Danmark och det hinner inte nå honom som snigelpost.

Grattis åter igen!
  • Anonym (va??)
    Baban skrev 2015-05-11 22:54:57 följande:
    Hej anonym ( va )

Din man kan åka till ambassaden och hämta ut beslutet.

Om ambassaden är så nära då han kan göra det och det är snabbare.

Ha det så trevligt till sammans.
    Min man är väldigt långt ifrån ambassaden tyvärr. Den han gjorde ansökan vid är på andra sidan jorden och den närmsta är också väldigt långt bort.

Är det någon som har haft problem vid passkontroller i Danmark eller Sverige innan om ni haft med er eran viseringsfria partner när ni varit här på semester. tex ni som har amerikanska partners?

Han landar i Danmark... sen tåg till Sverige

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid